VYBERTE SI REGION

Plzeňská univerzita staví vlastní závodní formuli

Plzeň - Na strojní fakultě v Plzni vzniká nová formule pro závody v Itálii. Tým na jednu sezonu potřebuje až 1.5 milionu korun.

19.5.2010 1
SDÍLEJ:

Formule SAE Západočeské univerzity projde řadou změn oproti loňskému modelu.Foto: Racing Team Pilsen

Studenti Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni staví novou formuli, s níž chtějí letos v září uspět při závodech formulí SAE v italském Varano de'Melegari. Vůz pro soutěž univerzitních formulí dokončí v červnu, o prázdninách ho otestují. Novinka bude mít mimo jiné automatickou elektronickou převodovku, protiprokluzový systém kol a mnohem vyšší výkon než první formule postavená vloni. ČTK o tom informoval Jiří Barták z katedry konstruování strojů.

"Při závodech formule SAE se hodnotí řada různých věcí včetně nákladů na výrobu, dále design či bezpečnost. Mezi dynamickými testy je pak třeba sprint na 75 metrů, slalom nebo kroužení osmiček. Těm disciplínám chceme vůz přizpůsobit," řekl. Formule bude proti loňské menší, lehčí a výkonnější.

Vloni zkonstruovaná formule má hmotnost 295 kilogramů, nová s názvem Evo2010 může být lehčí až o třetinu. Jednotlivá kila se uspoří hlavně na rámu, ramenech pro zavěšení kol, samotných kolech i brzdách. Konstrukce bude subtilnější, váhu sníží i použité moderní materiály a technologie. "Studenti zlepší i akceleraci výkonnějším motorem využívajícím speciální řídicí jednotku s vlastním programem," dodal Barták.

Manuální převodovka není konkurenceschopná

Podle vedoucího týmu Jiřího Koldinského nemůže formule konkurovat špičkovým týmům, pokud má ruční řazení. Tým proto připravuje řazení elektronické. Řidič tak bude převodovku ovládat pomocí páčky pod volantem. Přeřazení se zkrátí z několika desetin vteřiny na několik setin.

Kromě základních komponent motoru a několika dalších dílů lze auto označit jako "Made in ZCU". "Vnější podobu navrhuje student Ústavu umění a designu, konstrukci strojaři a na některých elektronických součástkách spolupracují s kolegy z elektrotechnické fakulty. Kromě toho si studenti sami vyrábí mnohé díly a celý vůz sestavují," dodal Barták.

Peněz je zatím málo

V závodech Formule SAE figuruje asi 300 týmů. Ročně mají devět závodů. Většina se ale účastní jednoho či dvou. Jen pár týmů absolvuje celý seriál. "To už jsou velké týmy se silným ekonomickým zázemím na téměř profesionální úrovni. Tvoří je třeba 60 lidí, kde každý má svoji funkci. Přijedou autobusem s vlastním logem. Jsou tam piloti, kteří jen řídí, mechanici, lidi, co se starají o jídlo, o propagaci, lékař týmu a další," dodal Barták. Rozpočty takových týmů jdou do milionů.

Plzeňský UWB Pilsen Racing Team neboli tým Formule SAE potřebuje na sezonu kolem 1,5 milionu Kč. Jen část peněz získá z veřejných zdrojů, důležití jsou sponzoři, kterých je ale zatím málo. Na závodě v Itálii chce skončit do 15. místa absolutní klasifikace.

Autor: ČTK

19.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies