VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plzeňská univerzita staví vlastní závodní formuli

Plzeň - Na strojní fakultě v Plzni vzniká nová formule pro závody v Itálii. Tým na jednu sezonu potřebuje až 1.5 milionu korun.

19.5.2010 1
SDÍLEJ:

Formule SAE Západočeské univerzity projde řadou změn oproti loňskému modelu.Foto: Racing Team Pilsen

Studenti Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni staví novou formuli, s níž chtějí letos v září uspět při závodech formulí SAE v italském Varano de'Melegari. Vůz pro soutěž univerzitních formulí dokončí v červnu, o prázdninách ho otestují. Novinka bude mít mimo jiné automatickou elektronickou převodovku, protiprokluzový systém kol a mnohem vyšší výkon než první formule postavená vloni. ČTK o tom informoval Jiří Barták z katedry konstruování strojů.

"Při závodech formule SAE se hodnotí řada různých věcí včetně nákladů na výrobu, dále design či bezpečnost. Mezi dynamickými testy je pak třeba sprint na 75 metrů, slalom nebo kroužení osmiček. Těm disciplínám chceme vůz přizpůsobit," řekl. Formule bude proti loňské menší, lehčí a výkonnější.

Vloni zkonstruovaná formule má hmotnost 295 kilogramů, nová s názvem Evo2010 může být lehčí až o třetinu. Jednotlivá kila se uspoří hlavně na rámu, ramenech pro zavěšení kol, samotných kolech i brzdách. Konstrukce bude subtilnější, váhu sníží i použité moderní materiály a technologie. "Studenti zlepší i akceleraci výkonnějším motorem využívajícím speciální řídicí jednotku s vlastním programem," dodal Barták.

Manuální převodovka není konkurenceschopná

Podle vedoucího týmu Jiřího Koldinského nemůže formule konkurovat špičkovým týmům, pokud má ruční řazení. Tým proto připravuje řazení elektronické. Řidič tak bude převodovku ovládat pomocí páčky pod volantem. Přeřazení se zkrátí z několika desetin vteřiny na několik setin.

Kromě základních komponent motoru a několika dalších dílů lze auto označit jako "Made in ZCU". "Vnější podobu navrhuje student Ústavu umění a designu, konstrukci strojaři a na některých elektronických součástkách spolupracují s kolegy z elektrotechnické fakulty. Kromě toho si studenti sami vyrábí mnohé díly a celý vůz sestavují," dodal Barták.

Peněz je zatím málo

V závodech Formule SAE figuruje asi 300 týmů. Ročně mají devět závodů. Většina se ale účastní jednoho či dvou. Jen pár týmů absolvuje celý seriál. "To už jsou velké týmy se silným ekonomickým zázemím na téměř profesionální úrovni. Tvoří je třeba 60 lidí, kde každý má svoji funkci. Přijedou autobusem s vlastním logem. Jsou tam piloti, kteří jen řídí, mechanici, lidi, co se starají o jídlo, o propagaci, lékař týmu a další," dodal Barták. Rozpočty takových týmů jdou do milionů.

Plzeňský UWB Pilsen Racing Team neboli tým Formule SAE potřebuje na sezonu kolem 1,5 milionu Kč. Jen část peněz získá z veřejných zdrojů, důležití jsou sponzoři, kterých je ale zatím málo. Na závodě v Itálii chce skončit do 15. místa absolutní klasifikace.

Autor: ČTK

19.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies