VYBERTE SI REGION

Plzeňská univerzita staví vlastní závodní formuli

Plzeň - Na strojní fakultě v Plzni vzniká nová formule pro závody v Itálii. Tým na jednu sezonu potřebuje až 1.5 milionu korun.

19.5.2010 1
SDÍLEJ:

Formule SAE Západočeské univerzity projde řadou změn oproti loňskému modelu.Foto: Racing Team Pilsen

Studenti Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni staví novou formuli, s níž chtějí letos v září uspět při závodech formulí SAE v italském Varano de'Melegari. Vůz pro soutěž univerzitních formulí dokončí v červnu, o prázdninách ho otestují. Novinka bude mít mimo jiné automatickou elektronickou převodovku, protiprokluzový systém kol a mnohem vyšší výkon než první formule postavená vloni. ČTK o tom informoval Jiří Barták z katedry konstruování strojů.

"Při závodech formule SAE se hodnotí řada různých věcí včetně nákladů na výrobu, dále design či bezpečnost. Mezi dynamickými testy je pak třeba sprint na 75 metrů, slalom nebo kroužení osmiček. Těm disciplínám chceme vůz přizpůsobit," řekl. Formule bude proti loňské menší, lehčí a výkonnější.

Vloni zkonstruovaná formule má hmotnost 295 kilogramů, nová s názvem Evo2010 může být lehčí až o třetinu. Jednotlivá kila se uspoří hlavně na rámu, ramenech pro zavěšení kol, samotných kolech i brzdách. Konstrukce bude subtilnější, váhu sníží i použité moderní materiály a technologie. "Studenti zlepší i akceleraci výkonnějším motorem využívajícím speciální řídicí jednotku s vlastním programem," dodal Barták.

Manuální převodovka není konkurenceschopná

Podle vedoucího týmu Jiřího Koldinského nemůže formule konkurovat špičkovým týmům, pokud má ruční řazení. Tým proto připravuje řazení elektronické. Řidič tak bude převodovku ovládat pomocí páčky pod volantem. Přeřazení se zkrátí z několika desetin vteřiny na několik setin.

Kromě základních komponent motoru a několika dalších dílů lze auto označit jako "Made in ZCU". "Vnější podobu navrhuje student Ústavu umění a designu, konstrukci strojaři a na některých elektronických součástkách spolupracují s kolegy z elektrotechnické fakulty. Kromě toho si studenti sami vyrábí mnohé díly a celý vůz sestavují," dodal Barták.

Peněz je zatím málo

V závodech Formule SAE figuruje asi 300 týmů. Ročně mají devět závodů. Většina se ale účastní jednoho či dvou. Jen pár týmů absolvuje celý seriál. "To už jsou velké týmy se silným ekonomickým zázemím na téměř profesionální úrovni. Tvoří je třeba 60 lidí, kde každý má svoji funkci. Přijedou autobusem s vlastním logem. Jsou tam piloti, kteří jen řídí, mechanici, lidi, co se starají o jídlo, o propagaci, lékař týmu a další," dodal Barták. Rozpočty takových týmů jdou do milionů.

Plzeňský UWB Pilsen Racing Team neboli tým Formule SAE potřebuje na sezonu kolem 1,5 milionu Kč. Jen část peněz získá z veřejných zdrojů, důležití jsou sponzoři, kterých je ale zatím málo. Na závodě v Itálii chce skončit do 15. místa absolutní klasifikace.

Autor: ČTK

19.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Likvidační a dezinfekční práce v ohnisku nákazy ptačí chřipkou.
17

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies