VYBERTE SI REGION

Pneumatiky? Odteď už jenom s ekoštítky

Praha - Od 1. listopadu musejí být v prodejnách opatřeny všechny pneumatiky pro osobní, lehká užitková a nákladní auta speciálními certifikáty. Přestože toto nařízení sleduje pozitivní záměry, jako je šetření životního prostředí a snižování spotřeby paliv, v praxi se setkalo s několikerými problémy. Jejich odstranění ovšem bude jen otázkou krátkého času.

18.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační snímek výměna pneu.Foto: Deník/Petr Šimr

Povinné štítkování pneumatik začalo pro výrobce platit od července. V první polovině roku se tedy vyrobilo několik milionů pneumatik, které povinný štítek nemají. Jak si s tím poradí prodejci?

„Obecně štítkování pneumatik vítám, ale než se nové pravidlo zaběhne, mohou se vyskytnout problémy s prodejem starších pneumatik, které ještě nebyly opatřeny štítkem. Nicméně jsme se na tuto situaci připravili a bude se týkat jen nepatrného množství výrobků," říká Václav Částka ze společnosti Dobré Pneu.

Certifikaci a klasifikaci štítků provádějí sami výrobci. Díky tomu nemusí už do celého procesu zasahovat další instituce. Chybí však kontrolní článek řetězce, který by zaručoval správnost uvedených údajů.

„Poté, co jsme obdrželi první vlaštovky se štítky, byl jsem překvapen uvedenými hodnotami. Prvotřídní značky si podle nich stojí hůře než některé značky levnějšího sortimentu. Velkou otázkou jsou čínské pneumatiky, jejichž štítky často uvádějí nejlepší hodnoty, ale objektivní testy posuzující patnáct kritérií je nedoporučují pro špatnou kvalitu," dodává Václav Částka.

Přestože štítky usnadní zákazníkům přehled o vlastnostech pneumatiky, zásadní vliv má také stáří pneumatiky a země výroby. U dobrých prodejců se na pneumatikách setkáte i s těmito údaji.

Šetrnější doprava

Evropská unie si od nového opatření slibuje především to, že doprava jako taková bude šetrnější k životnímu prostředí a dojde ke snížení spotřeby energie. Jak je uvedeno i v samotném nařízení, pneumatiky zejména z důvodu valivého odporu ovlivňují dvacet až třicet procent spotřeby paliva vozidel.

Nicméně zlepšení jednoho parametru může mít negativní dopad na jiný parametr. Konkrétně: pokud se zlepší valivý odpor pneumatiky, přinese to horší přilnavost za mokra, což bude mít za následek zvýšení vnějšího hluku odvalování.

Dá se proto očekávat, že zákazníci se ze všech uvedených parametrů budou zaměřovat pouze na jeden, a to právě na příznivou hodnotu valivého odporu. Kdyby tato situace nastala, bude doprava obecně hlučnější, což bude nejzřejmější ve velkých městech.

Porodní bolesti

„Pokud bychom zašli do důsledků, je možné, že v jistých úsecích by musela být snížena maximální rychlost z důvodu snížení hlučnosti," říká Martin Opatrný, tiskový mluvčí automotoklubu ÚAMK. Mohl by také nastat nedostatek některých typů pneumatik na trhu, které by výrobci již nestačili vyrobit a distribuovat.

Václav Částka k celé věci dodává: „Každé opatření, které se zavádí, musí projít porodními bolestmi. Trend je to však dobrý a zcela jistě povede alespoň k lepší informovanosti spotřebitelů. Pokud je možné legislativně podchytit technologický vývoj a stanovit v tomto směru alespoň nějaká pravidla, jak se v tomto případě snaží Evropská komise, je to dobře. Zákazníci jsou směřování k rozvaze nejen v souvislosti s cenou kupovaného výrobku, ale také v souvislosti s vlastnostmi pneumatiky, potažmo vlivem na životní prostředí."

význam značení

Nové opatření platí pro výrobce od července 2012 a pro prodejce od listopadu 2012.

Opatření by mělo přinést:

- zvýšenou bezpečnost na silnicích

- sníženou spotřebu pohonných hmot

- snížení emisí

Na štítcích budou tři základní parametry:

- hlučnost

- valivý odpor

- brzdná dráha na mokré vozovce

Výhody pro spotřebitele:

- přehledné informace o parametrech pneumatiky

- možnost snadného a správného výběru pneumatiky přesně podle potřeb

- menší riziko koupě nekvalitních pneumatik

LUCIE BUKOVANSKÁ

Autor: Redakce

18.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Ilustrační foto.
26 8

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků o 1725

Praha - Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků o 1725. Úřad by také mohl mít na konci roku o téměř 250 více civilních zaměstnanců. Na dotaz to sdělil Jiří Caletka z tiskového oddělení ministerstva obrany. Loni se v resortu zvýšil počet vojáků z povolání o 1214, přibylo také více než 120 občanských a státních zaměstnanců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies