VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pojištění aut: Špatní řidiči si od ledna připlatí

Praha - Snižování cen povinného ručení, které bylo pro tuzemský trh typické v minulých letech, je minulostí. Většina pojišťoven přistoupila k menším cenovým úpravám směrem nahoru sice už letos, ale hlavní vlnu zdražování lze očekávat v příštím roce. Podle vyjádření pojišťoven může povinné ručení podražit přibližně o deset až 20 procent.

15.10.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

Hlavním důvodem chystaných cenových úprav u povinného ručení jsou legislativní změny. Jde o nový občanský zákoník a pak o novou povinnost pojišťoven odvádět od příštího roku tři procenta pojistného z povinného ručení do Fondu zábrany škod. Prostředky z něj se pak budou rozdělovat mezi hasiče, záchranáře a další subjekty.

Navíc již od září letošního roku pojišťovny hradí hasičům paušální částku ve výši 5600 korun za každou započatou hodinu při zásahu u dopravní nehody.

Náhrady se zvýší

Ceny pojistek podle zástupců pojišťoven nejvýrazněji ovlivní nový občanský zákoník, který přinese zejména vyšší náhrady škod pro poškozené zákazníky. Nejvýznamněji se změny projeví u náhrady újmy na zdraví, kde se bude odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění posuzovat již individuálně, nikoliv na základě vyhlášky.

Výsledkem bude podstatně vyšší výplata bolestného než dosud. „Ve většině evropských zemí platí obdobná právní úprava soukromého práva již delší dobu. Odškodnění nemajetkové újmy je zde na vyšší úrovni, nicméně tomu odpovídá i pojistné," uvedl Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Škody na zdraví, které v posledních letech pojišťovny u povinného ručení zatěžují nejvíce, vlivem nových podmínek ještě vzrostou. Zatímco vloni se průměrná škoda na zdraví pohybovala okolo 420 tisíc korun a letos činila zhruba 460 tisíc korun, v příštím roce se očekává skok na úroveň přesahující 570 tisíc korun. To představuje růst zhruba o čtvrtinu.

Důsledky těchto změn budou jednoznačné pojišťovny udávají, že poměrně výrazně stoupnou náklady spojené s povinným ručením, a to zhruba o tři miliardy korun celkem, což představuje asi dvacetiprocentní nárůst.

„Jakým způsobem se tento nárůst nákladů promítne do cen, je zcela na rozhodnutí konkrétního managementu. Lze logicky očekávat, že se to neobejde bez významné úpravy pojistného," uvedl Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Hlouběji do peněženek si tak u povinného ručení od příštího roku sáhnou prakticky všichni motoristé. Zdražení však nepocítí všichni řidiči stejnou měrou, nýbrž pojišťovny je začnou více rozlišovat.

Dvojí metr

Zdražování povinného ručení pocítí v budoucnu hlavně motoristé, kteří jezdí neopatrně a často způsobu- jí nehody.

U nich bude zvýšení pojistného mnohem vyšší než u dobrých řidičů. Rozdíly mezi dobrými a špatnými řidiči se přitom začaly jasněji rýsovat již v letošním roce.

Zatímco dobrým řidičům se letos sazby povinného ručení zvedly na trhu v průměru jen o tři procenta, u těch rizikových je zdražení citelnější.

„Do budoucna se rozdíl ve výši pojistného mezi dobrými a špatnými řidiči dále prohloubí. Musí platit pravidlo, že pokud jezdíš bez nehod, budeš platit málo. Naopak, pokud způsobuješ nehody, budeš platit hodně," míní Renata Čapková, mluvčí České podnikatelské pojišťovny.

Evropský standard

Větší cenové znevýhodňování nedisciplinovaných motoristů je trend, který bude řidiče v rámci povinného ručení provázet v následujících letech. Poskytovatelé povinného ručení tvrdí, že jinou možnost ani nemají.

Mohou si prý jen zvolit vhodnou proporci mezi tím, o kolik procent zdraží plošně a kolik procent si ještě připlatí neukáznění řidiči.

„Pomyslné cenové nůžky mezi kvalitními a špatnými řidiči se budou rozevírat stále více. Česko se tím přiblíží vyspělým evropským zemím, které jsou na neukázněné motoristy podstatně přísnější," tvrdí Marek Vích, mluvčí pojišťovny Kooperativa. Naopak řidiči, kteří nezpůsobují škody, mohou očekávat četná zvýhodnění. Právě o tuto skupinu budou mít pojišťovny největší zájem a budou ji lákat formou nejrůznějších benefitů.

PAVEL NEBESKÝ

Autor: Redakce

15.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Citroën C3
Mercedes-Benz A 180
Opel Adam
Renault Megane

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ekonom Pavel Kohout
1

Komentář Pavla Kohouta: Jak je tomu s eurem

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies