VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pokuta podle příjmu? Podle Autoklubu nepřijatelné

Praha - Autoklub ČR se ostře postavil proti návrhu ministra dopravy Víta Bárty (VV), aby řidiči platili pokuty za dopravní přestupky podle výše příjmů. Autoklub označil návrh za nepřijatelný, protože zakládá nerovnost lidí před zákonem, čímž porušuje ústavu.

3.3.2011
SDÍLEJ:

Pokuta. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK

Návrh ministerstva dělí řidiče do tří pásem podle hrubého měsíčního příjmu na ty, co vydělávají do 60.000, od 60.000 do 150.000 a nad 150.000 korun. První skupina by v případě schválení návrhu platila stejné pokuty jako nyní, tedy za nejzávažnější přestupky až 50.000 korun. Druhá a třetí skupina řidičů by platila dvojnásobek, respektive trojnásobek současných pokut. V praxi to znamená, že řidiči v druhé skupině by mohli zaplatit až 100.000 korun, ve třetí až 150.000 korun.

Daňové tajemství

Autoklub navíc namítá, že policie ani správní orgány nemají právo zjišťovat příjmy obyvatel, a prolomit tak daňové tajemství. Přestupky by se ostatně měly postihovat podle jejich nebezpečnosti, a ne podle sociální situace pachatele, míní.

Jako další důvod proti zavedení Bártova návrhu Václav Špička z Autoklubu ČR uvádí nárůst byrokracie spojené s vybíráním pokut. Podobný model sice funguje například ve Švýcarsku a Finsku, podle Špičky ale ve Švýcarsku o výši pokuty rozhodují soudy a jejich soudní systém je na rozdíl od české justice velice výkonný. Ve Finsku jsou zase prý veřejně přístupná daňová přiznání, tudíž policisté mohou jednoduše zjistit, jaké příjmy řidič má, a podle toho udělit i pokutu. „Naše zákony toto neumožňují,“ podotkl.

Odebrání řidičského průkazu

Špička také poznamenal, že nechápe, proč by pokutování řidičů podle příjmů mělo být účinnější než v současné době platný bodový systém. „Pokud někdo páchá závažné dopravní přestupky, je třeba mu odebrat řidičské oprávnění. Jakkoli vysoká pokuta není řešením.“

Ministerstvo však zřejmě ještě nemá jasno v tom, jak by fungovala komunikace mezi správcem daně a správním orgánem. Jedna z možných variant, které zvažuje, podle občanského sdružení Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu (OSBID) je, že řidiči by byla automaticky vyměřena pokuta, jako by vydělával nad 150.000 korun. Pokud by byl jeho příjem nižší, musel by to sám prokázat.

Alternativou podle sdružení OSBID je, že by správní orgány měly k dispozici informace o příjmu řidičů, případně o výši zaplacené daně.

Čtěte také: Malé překročení rychlosti body již řidičům nevezme

Autor: ČTK

3.3.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.
2 13

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies