VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pokuta podle příjmu? Podle Autoklubu nepřijatelné

Praha - Autoklub ČR se ostře postavil proti návrhu ministra dopravy Víta Bárty (VV), aby řidiči platili pokuty za dopravní přestupky podle výše příjmů. Autoklub označil návrh za nepřijatelný, protože zakládá nerovnost lidí před zákonem, čímž porušuje ústavu.

3.3.2011
SDÍLEJ:

Pokuta. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK

Návrh ministerstva dělí řidiče do tří pásem podle hrubého měsíčního příjmu na ty, co vydělávají do 60.000, od 60.000 do 150.000 a nad 150.000 korun. První skupina by v případě schválení návrhu platila stejné pokuty jako nyní, tedy za nejzávažnější přestupky až 50.000 korun. Druhá a třetí skupina řidičů by platila dvojnásobek, respektive trojnásobek současných pokut. V praxi to znamená, že řidiči v druhé skupině by mohli zaplatit až 100.000 korun, ve třetí až 150.000 korun.

Daňové tajemství

Autoklub navíc namítá, že policie ani správní orgány nemají právo zjišťovat příjmy obyvatel, a prolomit tak daňové tajemství. Přestupky by se ostatně měly postihovat podle jejich nebezpečnosti, a ne podle sociální situace pachatele, míní.

Jako další důvod proti zavedení Bártova návrhu Václav Špička z Autoklubu ČR uvádí nárůst byrokracie spojené s vybíráním pokut. Podobný model sice funguje například ve Švýcarsku a Finsku, podle Špičky ale ve Švýcarsku o výši pokuty rozhodují soudy a jejich soudní systém je na rozdíl od české justice velice výkonný. Ve Finsku jsou zase prý veřejně přístupná daňová přiznání, tudíž policisté mohou jednoduše zjistit, jaké příjmy řidič má, a podle toho udělit i pokutu. „Naše zákony toto neumožňují,“ podotkl.

Odebrání řidičského průkazu

Špička také poznamenal, že nechápe, proč by pokutování řidičů podle příjmů mělo být účinnější než v současné době platný bodový systém. „Pokud někdo páchá závažné dopravní přestupky, je třeba mu odebrat řidičské oprávnění. Jakkoli vysoká pokuta není řešením.“

Ministerstvo však zřejmě ještě nemá jasno v tom, jak by fungovala komunikace mezi správcem daně a správním orgánem. Jedna z možných variant, které zvažuje, podle občanského sdružení Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu (OSBID) je, že řidiči by byla automaticky vyměřena pokuta, jako by vydělával nad 150.000 korun. Pokud by byl jeho příjem nižší, musel by to sám prokázat.

Alternativou podle sdružení OSBID je, že by správní orgány měly k dispozici informace o příjmu řidičů, případně o výši zaplacené daně.

Čtěte také: Malé překročení rychlosti body již řidičům nevezme

Autor: ČTK

3.3.2011
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Hyundai Elantra
Mercedes-Benz A 180
Mercedes-Benz A 160
Honda Civic

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jeden z nejznámějších snímků zachycujících Salvadora Dalího v roce 1948 pořídil americký fotograf Philippe Halsman.
1 12

Tělo Salvadora Dalího bude exhumováno, kvůli milionovému dědictví

Theresa Mayová, předsedkyně britské vlády a lídr konzervativců
AKTUALIZUJEME
1 8

Brexit: Mayová chce pro občany EU stejná práva jako pro Brity

Ostravské moře? Jezero na haldě láká ke koupání

/FOTOGALERIE/ Čistá a teplá voda, žádné řasy a kameny, klid a pohoda. Za tím míří mládež z ostravského obvodu Jih na haldu v Hrabůvce, kde vzniklo po rekultivaci „ostravské moře". Pohyb tady nicméně společnost Vítkovice zapovídá.

Rusové nejvíc milují Stalina, Putin je historická osobnost číslo dva

Miliony mrtvých občanů, které za sebou zanechal diktátor Josif Stalin, nebrání Rusům, aby ho považovali za největší historickou osobnost svých dějin. 

Horáček chce pomoct s podpisy dalším kandidátům. Hilšer je pro, Drahoš proti

Prezidentský kandidát Michal Horáček chce otevřít své mobilní petiční stánky pro sběr podpisů také Marku Hilšerovi a Jiřímu Drahošovi. Věří, že tím přispěje ke zvýšení kvality demokratického prostředí. Ti se v názoru na jeho iniciativu liší. Zatímco Marek Hilšer krok přivítal, tým Jiřího Drahoše je z něj spíše v rozpacích.

Google ustoupil. Nebude číst emaily svých klientů

Společnost Google již dříve uvedla, že skenovala emaily osobních účtů na Gmailu, aby mohla lépe zacílit reklamy. Nyní se však rozhodla od tohoto kroku ustoupit. Reklama sice v emailu zůstane, ale bude založena na nastavitelných preferencích uživateů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies