VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražské úřady budou testovat elektromobily

Praha /FOTOGALERIE/ - Představitelé energetických společností podepsali v Praze memorandum. Dobíjecí stanice budou přibývat.

11.4.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií

Na pražském magistrátu byl 11. dubna představen projekt Praha elektromobilní.Foto: Deník/Martin Divíšek

Metropole v pondělí spustila projekt, který má testovat zavedení elektromobilů do běžného provozu magistrátu a městských organizací. Úřady tak během letošního roku vyzkouší jak osobní, užitkové a nákladní elektromobily, tak i elektroskútry a elektrokola.

Ekologicky i ekonomicky

Při zavádění elektromobility bude město spolupracovat s energetickými společnostmi PRE, E.ON a RWE. Jejich představitelé včera o tom podepsali memorandum s primátorem Bohuslavem Svobodou a jeho náměstkem Karlem Březinou. Podle dokumentu mají energetické společnosti vybudovat dobíjecí stanice s jednotným typem zásuvek, které budou uživatelům přístupné bez ohledu na poskytovatele energie. Společnost PRE se zároveň stala tzv. infrastrukturním partnerem projektu a zavázala se, že do konce roku zprovozní v metropoli 20 dobíjecích stanic. První dvě už uvedla do provozu letos v únoru v nákupních střediscích na Chodově a na Černém Mostě.

Podle koordinátorky projektu Andrey Vlásenkové vypíše výběrové řízení na nabídku elektromobilů různých typů magistrátní odbor ochrany prostředí do konce dubna. V polovině roku bude spuštěna i informační a propagační kampaň o přínosu a využití elektromobility
v hlavním městě.

„Zvyšování kvality života ve městě je naší prvořadou povinností,“ řekl včera k zahájení projektu primátor Svoboda. Podle něj je třeba zároveň zkoušet další cesty k eliminaci škodlivých zplodin v ovzduší města, jako jsou hybridní automobily nebo autobusy na stlačený zemní plyn.

Podle Vlásenkové má projekt vyhodnotit i ekonomičnost a ekologičnost provozu testovaných vozů. Dalšími úkoly projektu je představení tématu čisté bezemisní dopravy v různých médiích, získání partnerů pro další rozvoj projektu a příprava podkladů pro rozhodnutí vedení města o budoucí podpoře čisté dopravy.

Na dotaz Deníku ohledně možných partnerů mezi výrobci vozidel, primátor odpověděl, že by Praha byla ráda, kdyby se partnerem pro dodávku sériových vozidel stal domácí výrobce. „Hovořil jsem s představiteli Škody a ti počítají s výrobou podobných vozidel v letech 2015 až 2016,“ řekl Svoboda. Dodal, že Praha samozřejmě nemusí čekat na domácí výrobce a bude jednat se všemi, kteří přicházejí
v úvahu.

„Očekávám, že po podpisu memoranda dojde ze strany energetických společností k nabídce zápůjčky vozidel, skútrů či elektrokol nebo na druhé straně k zápůjčce a výstavbě nových nabíjecích stanic, které jsou potřebné pro zahájení provozu elektromobilů v Praze,“ uvedla Vlásenková.

V Praze už jezdí elektromobil v zoologické zahradě a další slouží záchranné službě. Praha se chystá opatřit elektromobily městským částem. „Mají ukázat Pražanům, že se dá ve městě používat bezemisní doprava a zároveň se infrastrukturálně připravíme na další vývoj,“ vysvětlila Vlásenková.

Tili mimo hru

Původně se plánovalo, že bude na nákup elektromobilů vyčleněno 25 milionů korun, přičemž obchod měla mít v režii společnost Tili, která je autorem pilotního projektu. Nakonec ale Praha převedla pravomoci na město a zároveň snížila sumu na nákup na 10 milionů korun.

Vlásenková upozornila, že zlevnění projektu neznamená jeho ochuzení. „Rozhodli jsme se rozjet projekt bez prostředníka a hodláme vlastními personálními i finančními prostředky projekt táhnout plnohodnotně v rukou hlavního města Prahy. Například jsme zjistili, že přímým jednáním s energetickými společnostmi získáme jako partner výhodné podmínky, třeba formou pronájmu nebo i daru,“ dodala.

Čtěte také: Rychlodobíjecí stanice nabije elektromobil za 15 minut

Autor: Jan Horák

11.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies