VYBERTE SI REGION

Právníci majitelů naftových aut v USA chtějí po VW miliardy

Právníci zastupující americké majitele naftových vozů německé automobilky Volkswagen umožňujících falšování testů emisí budou požadovat, aby jim firma uhradila poplatky a další právní náklady v objemu až 332,5 milionu dolarů, tedy asi osm miliard Kč.

13.8.2016
SDÍLEJ:

Volkswagen Jetta.Foto: Volkswagen

Vyplývá to podle agentury Reuters ze soudních dokumentů. Automobilka se v červnu dohodla, že na opravy a odkup problémových naftových vozů v USA vynaloží deset miliard dolarů. Souhlasila rovněž, že právníkům majitelů aut zaplatí opodstatněné poplatky a náklady, konkrétní částka však ještě nebyla sjednána.

Podle advokátky Elizabeth Cabraserové, která stála v čele právníků jednajících s Volkswagenem, je požadovaná částka mnohem nižší než "zavedená úroveň" pro hromadné žaloby, podle které poplatky a další právní náklady činí zhruba 25 procent hodnoty dohody o urovnání sporu. To by v tomto případě znamenalo kolem 2,5 miliardy dolarů. Některá média podle Cabraserové dokonce spekulovala, že by právníci mohli požadovat až 3,5 miliardy dolarů.

Konečnou podobu požadavku právníků bude muset schválit soudce, který na jednání s Volkswagenem dohlížel. Poplatky a další právní náklady uhradí Volkswagen zvlášť, takže nebudou odečteny z peněz určených na urovnání sporu s majiteli aut, napsala agentura Reuters.

Majitelé problémových vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo jejich zpětné odkoupení Volkswagenem. Dohoda rovněž předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 000 dolarů (zhruba 124 000 až 243 000 Kč).

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno 482 000 vozů s dvoulitrovými motory. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 000 vozů s třílitrovými motory. Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovými motory, o postupu u vozů s třílitrovými motory zatím nebylo rozhodnuto.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje kolem 8,5 milionu naftových aut. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Autor: ČTK

13.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies