VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Právníci majitelů naftových aut v USA chtějí po VW miliardy

Právníci zastupující americké majitele naftových vozů německé automobilky Volkswagen umožňujících falšování testů emisí budou požadovat, aby jim firma uhradila poplatky a další právní náklady v objemu až 332,5 milionu dolarů, tedy asi osm miliard Kč.

13.8.2016
SDÍLEJ:

Volkswagen Jetta.Foto: Volkswagen

Vyplývá to podle agentury Reuters ze soudních dokumentů. Automobilka se v červnu dohodla, že na opravy a odkup problémových naftových vozů v USA vynaloží deset miliard dolarů. Souhlasila rovněž, že právníkům majitelů aut zaplatí opodstatněné poplatky a náklady, konkrétní částka však ještě nebyla sjednána.

Podle advokátky Elizabeth Cabraserové, která stála v čele právníků jednajících s Volkswagenem, je požadovaná částka mnohem nižší než "zavedená úroveň" pro hromadné žaloby, podle které poplatky a další právní náklady činí zhruba 25 procent hodnoty dohody o urovnání sporu. To by v tomto případě znamenalo kolem 2,5 miliardy dolarů. Některá média podle Cabraserové dokonce spekulovala, že by právníci mohli požadovat až 3,5 miliardy dolarů.

Konečnou podobu požadavku právníků bude muset schválit soudce, který na jednání s Volkswagenem dohlížel. Poplatky a další právní náklady uhradí Volkswagen zvlášť, takže nebudou odečteny z peněz určených na urovnání sporu s majiteli aut, napsala agentura Reuters.

Majitelé problémových vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo jejich zpětné odkoupení Volkswagenem. Dohoda rovněž předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 000 dolarů (zhruba 124 000 až 243 000 Kč).

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno 482 000 vozů s dvoulitrovými motory. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 000 vozů s třílitrovými motory. Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovými motory, o postupu u vozů s třílitrovými motory zatím nebylo rozhodnuto.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje kolem 8,5 milionu naftových aut. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Autor: ČTK

13.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies