VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 40 lety skončila výroba slavné Volhy "carevny"

Moskva/Praha - Jeden z nejkrásnějších vozů, které kdy opustily brány sovětských automobilek, není ani čtyři desítky let po konci své výroby zapomenut.

14.7.2010 2
SDÍLEJ:

Volhy. Ilustrační fotoFoto: Deník/ Jeníček Luboš

Konstruktéři dali modelu GAZ-21 do vínku ladné křivky inspirované americkými vozy a ty nezestárly. Volhy sice nebyly žádný výkřik moderní techniky, vynikaly ale spolehlivostí a poměrně komfortním interiérem. Není divu, že výrobním programu vydržely od října 1956 až do 15. července 1970.

Tradice výroby aut v Nižném Novgorodu - někdejším Gorkém - sahá až do konce 20. let, kdy zde s pomocí amerického Fordu vznikla nová automobilka. První vozy typu A z jejích bran vyjely v roce 1932 a byly to kopie Fordu, podobně jako pozdější model M1. Rozvoj automobilky a zejména výroby osobních aut poznamenala druhá světová válka, kdy v Gorkovském automobilové závodě vznikala hlavně vozidla pro armádu. Na lepší časy se ale začalo blýskat už v první polovině 40. let.

Poběda

Ještě za války vznikly první prototypy vozu nazvaného Poběda (rusky vítězství), který se začal vyrábět v roce 1946 a jehož motor s ventily po straně se uplatnil ještě v prvních volhách. Poněkud těžkopádné pobědy se ostatně vyráběly pod názvem Warszawa až do začátku 70. let v Polsku. Nástup modelu GAZ-21, pojmenovaného Volha po řece protékající městem, ale nebyl nejrychlejší, téměř dva roky se po spolu s ním vyráběl i osvědčený předchůdce.

Na podzim 1957 dostaly volhy konečně nový motor s rozvodem OHV a o pár měsíců později se stal model GAZ-21 hlavním civilním produktem továrny. Ta ale nikdy neopustila vojenskou výrobu a vedle osobních vozů produkovala i džípy, nákladní automobily nebo obrněné transportéry. Pro milovníky aut ale zůstane místem, kde se rodily elegantní "carevny", jak se typu 21 přezdívá. Fanoušky (patří mezi ně i ruský premiér Vladimir Putin) má tohle auto po celé Evropě, s úspěchem se totiž prodávalo i na Západě.

Volhy samozřejmě nemohly chybět ani na československých silnicích, kam se dostaly hlavně jako podnikové vozy, taxíky nebo služební automobily někdejší Veřejné bezpečnosti. První kusy se dovezly v roce 1958 a už v létě následujícího roku jich bylo v ČSR na 2000. Automobil přitom nebyl laciný, podle ceníku z roku 1961 stála volha vybavená rozhlasovým přijímačem 55.000 korun, zatímco Warszawa z Polska přišla o 20.000 levněji a na domácí Škodu Octavia stačilo jen 28.500 korun.

Postupná změna

Podobně jako jiné vozy se i GAZ-21 během výroby postupně měnil, motor dostal poněkud vyšší výkon a změny se dotkly i exteriéru. Změnil se třeba tvar přední mřížky, ze které navíc zmizela hvězda, a od třetí série, která přišla do prodeje v roce 1962, už na kapotě nebyla ani ozdobná soška jelena, který je ve znaku továrny. Ve stejném roce se pak ve výrobním programu Gorkovského automobilového závodu objevilo i majestátní kombi nazvané Universal.

Tvar karosérie "carevny" sice přímo vybízel k elegantnímu dvoubarevnému lakování, toho se ale dočkala jen malá část produkce. Podobně výjimečné byly i vozy vybavené samočinnou hydrodynamickou převodovkou, tu totiž dostala jen malá série vyrobená v letech 1957 a 1958. Automatickou převodovku měly i vozy určené pro sovětské bezpečnostní orgány, těm ale navíc pod kapotou burácel silnější vidlicový osmiválec o objemu 5,5 litru, který pocházel z reprezentativní limuzíny Čajka.

V roce 1968 se pak na veřejnosti objevil nástupce "carevny", hranatější model GAZ-24, který továrna začala vyrábět poté, co z výrobních pásů sjela poslední z téměř 640.000 "jednadvacítek". Také novější volhu přitom čekala dlouhá kariéra, s nejrůznějšími úpravami se vyráběla až do loňského roku. Nyní automobilka v Nižném Novogorodě kromě dodávek a nákladních vozů vyrábí v menších počtech i model Volha Siber, což je ale pouze ruským poměrům přizpůsobený starší americký Chrysler Sebring.

Autor: ČTK

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
38

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Silnice ze Lhenic do Prachatic. Víc se stojí než jede.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME
184

Jižní Čechy trápí sněhová kalamita, tisíce domácností bez proudu

Opilý řidič kamionu jel po dálnici se třemi promile. Nemohl pak ani stát

/VIDEO/ Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Technologičtí giganti světa rostou. Giganticky

Čtyři internetoví giganti Google, Microsoft, Amazon a Alphabet, který spadá pod Google, zveřejnili své výsledky za první čtvrtletí 2017. Daří se všem. Budoucnost mají cloudové služby.

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies