VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 40 lety skončila výroba slavné Volhy "carevny"

Moskva/Praha - Jeden z nejkrásnějších vozů, které kdy opustily brány sovětských automobilek, není ani čtyři desítky let po konci své výroby zapomenut.

14.7.2010 2
SDÍLEJ:

Volhy. Ilustrační fotoFoto: Deník/ Jeníček Luboš

Konstruktéři dali modelu GAZ-21 do vínku ladné křivky inspirované americkými vozy a ty nezestárly. Volhy sice nebyly žádný výkřik moderní techniky, vynikaly ale spolehlivostí a poměrně komfortním interiérem. Není divu, že výrobním programu vydržely od října 1956 až do 15. července 1970.

Tradice výroby aut v Nižném Novgorodu - někdejším Gorkém - sahá až do konce 20. let, kdy zde s pomocí amerického Fordu vznikla nová automobilka. První vozy typu A z jejích bran vyjely v roce 1932 a byly to kopie Fordu, podobně jako pozdější model M1. Rozvoj automobilky a zejména výroby osobních aut poznamenala druhá světová válka, kdy v Gorkovském automobilové závodě vznikala hlavně vozidla pro armádu. Na lepší časy se ale začalo blýskat už v první polovině 40. let.

Poběda

Ještě za války vznikly první prototypy vozu nazvaného Poběda (rusky vítězství), který se začal vyrábět v roce 1946 a jehož motor s ventily po straně se uplatnil ještě v prvních volhách. Poněkud těžkopádné pobědy se ostatně vyráběly pod názvem Warszawa až do začátku 70. let v Polsku. Nástup modelu GAZ-21, pojmenovaného Volha po řece protékající městem, ale nebyl nejrychlejší, téměř dva roky se po spolu s ním vyráběl i osvědčený předchůdce.

Na podzim 1957 dostaly volhy konečně nový motor s rozvodem OHV a o pár měsíců později se stal model GAZ-21 hlavním civilním produktem továrny. Ta ale nikdy neopustila vojenskou výrobu a vedle osobních vozů produkovala i džípy, nákladní automobily nebo obrněné transportéry. Pro milovníky aut ale zůstane místem, kde se rodily elegantní "carevny", jak se typu 21 přezdívá. Fanoušky (patří mezi ně i ruský premiér Vladimir Putin) má tohle auto po celé Evropě, s úspěchem se totiž prodávalo i na Západě.

Volhy samozřejmě nemohly chybět ani na československých silnicích, kam se dostaly hlavně jako podnikové vozy, taxíky nebo služební automobily někdejší Veřejné bezpečnosti. První kusy se dovezly v roce 1958 a už v létě následujícího roku jich bylo v ČSR na 2000. Automobil přitom nebyl laciný, podle ceníku z roku 1961 stála volha vybavená rozhlasovým přijímačem 55.000 korun, zatímco Warszawa z Polska přišla o 20.000 levněji a na domácí Škodu Octavia stačilo jen 28.500 korun.

Postupná změna

Podobně jako jiné vozy se i GAZ-21 během výroby postupně měnil, motor dostal poněkud vyšší výkon a změny se dotkly i exteriéru. Změnil se třeba tvar přední mřížky, ze které navíc zmizela hvězda, a od třetí série, která přišla do prodeje v roce 1962, už na kapotě nebyla ani ozdobná soška jelena, který je ve znaku továrny. Ve stejném roce se pak ve výrobním programu Gorkovského automobilového závodu objevilo i majestátní kombi nazvané Universal.

Tvar karosérie "carevny" sice přímo vybízel k elegantnímu dvoubarevnému lakování, toho se ale dočkala jen malá část produkce. Podobně výjimečné byly i vozy vybavené samočinnou hydrodynamickou převodovkou, tu totiž dostala jen malá série vyrobená v letech 1957 a 1958. Automatickou převodovku měly i vozy určené pro sovětské bezpečnostní orgány, těm ale navíc pod kapotou burácel silnější vidlicový osmiválec o objemu 5,5 litru, který pocházel z reprezentativní limuzíny Čajka.

V roce 1968 se pak na veřejnosti objevil nástupce "carevny", hranatější model GAZ-24, který továrna začala vyrábět poté, co z výrobních pásů sjela poslední z téměř 640.000 "jednadvacítek". Také novější volhu přitom čekala dlouhá kariéra, s nejrůznějšími úpravami se vyráběla až do loňského roku. Nyní automobilka v Nižném Novogorodě kromě dodávek a nákladních vozů vyrábí v menších počtech i model Volha Siber, což je ale pouze ruským poměrům přizpůsobený starší americký Chrysler Sebring.

Autor: ČTK

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Hyundai Elantra
Mercedes-Benz A 180
Mercedes-Benz A 160
Honda Civic

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jeden z nejznámějších snímků zachycujících Salvadora Dalího v roce 1948 pořídil americký fotograf Philippe Halsman.
2 12

Tělo Salvadora Dalího bude exhumováno, kvůli milionovému dědictví

Theresa Mayová, předsedkyně britské vlády a lídr konzervativců
AKTUALIZOVÁNO
3 8

Brexit: Mayová chce pro občany EU stejná práva jako pro Brity

Ostravské moře? Jezero na haldě láká ke koupání

/FOTOGALERIE/ Čistá a teplá voda, žádné řasy a kameny, klid a pohoda. Za tím míří mládež z ostravského obvodu Jih na haldu v Hrabůvce, kde vzniklo po rekultivaci „ostravské moře". Pohyb tady nicméně společnost Vítkovice zapovídá.

Spolupráce Česka a Izraele bude spočívat v technologiích, i humanitních oborech

Česko a Izrael chtějí posílit vědeckou spolupráci ve vyspělých technologických oborech, jako je robotika nebo kybernetika. Více se zaměří ale i na podporu spolupráce v humanitních vědách. Dnes to po společném jednání řekli vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek a jeho izraelský protějšek Ofir Akunis. Oba kladně hodnotili činnost české vědecké diplomatky Delany Mikolášové, která na českém velvyslanectví v Tel Avivu působí od roku 2015.

Horáček chce pomoct s podpisy dalším kandidátům. Hilšer je pro, Drahoš proti

Prezidentský kandidát Michal Horáček chce otevřít své mobilní petiční stánky pro sběr podpisů také Marku Hilšerovi a Jiřímu Drahošovi. Věří, že tím přispěje ke zvýšení kvality demokratického prostředí. Ti se v názoru na jeho iniciativu liší. Zatímco Marek Hilšer krok přivítal, tým Jiřího Drahoše je z něj spíše v rozpacích.

Google ustoupil. Nebude číst emaily svých klientů

Společnost Google již dříve uvedla, že skenovala emaily osobních účtů na Gmailu, aby mohla lépe zacílit reklamy. Nyní se však rozhodla od tohoto kroku ustoupit. Reklama sice v emailu zůstane, ale bude založena na nastavitelných preferencích uživateů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies