VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 10 lety se přestal vyrábět legendární Brouk. Vzniklo jich přes 20 milionů

Puebla - Před 10 lety, 30. července 2003, vyrobila německá automobilka Volkswagen v továrně v mexické Pueble poslední model "lidového vozu" Brouk. Vyráběl se v nezměněném designu dlouhých 65 let a na celém světě vzniklo Brouků přes 21,5 milionu kusů.

29.7.2013
SDÍLEJ:

Volkswagen "Brouk".Foto: Volkswagen

Již v roce 1931 začal německý konstruktér Ferdinand Porsche vyvíjet automobil pro každého a svůj projekt představil Hitlerově vládě v lednu 1934. Pro auto, které mělo na trhu stát méně než 1000 říšských marek, vznikala u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější továrna svého druhu v Evropě. A nejen ona - také nové město, dnešní Wolfsburg. Nový vůz "KdF-Wagen", nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude ("síla díky radosti") sjel z výrobních pásů v roce 1938. Sny o motorizaci Německa a produkci půlmilionu lidových vozů ročně se však brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely.

V březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1000 kusů za měsíc, hranice 2000 volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se již první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde kdysi vznikla i slavná přezdívka "brouk".

Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto (nebo právě proto), že v době své největší slávy již platil za poněkud zastaralý model. Jeho hrdí majitelé shovívavě tolerovali hlučnost jeho motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení.

Od roku 1972 byl Brouk nejvyráběnějším vozem na světě, kdy výrobou 15 milionů kusů pokořil tehdejšího rekordmana, legendární model T od Forda. O titul "nejvyráběnějšího auta na světě" přišel po 20 letech, kdy ho přenechal svému nástupci - Golfu.

V mateřské továrně ve Wolfsburgu se do roku 1974 vyrobilo téměř 12 milionů Brouků. Koncem 70. let se jejich produkce přesunula z Německa definitivně do Mexika. V roce 1998 byl Volkswagenem představen nový model New Beetle, který svým retrodesignem na legendárního Brouka odkazuje.

Autor: ČTK

29.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Škoda Fabia
Hyundai Elantra
Mercedes-Benz A 180
Mercedes-Benz A 160

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

René Nagy u Krajského soudu v Ostravě.
5

Zvrhlík zneužil tři děti, jedno málem zabil. Soud mu vyměřil 20 let

Sprinterský fenomén Usain Bolt. Bude se radovat ze zlata i na srpnovém MS v Londýně?
1 5

Usain Bolt: Chci do sbírky poslední Zlatou tretru. Tady je to vždy ohromné

První svezení v omlazené Škodě Citigo. V čem je teď lepší?

Česká verze malých koncernových trojčat se nedávno dočkala faceliftu. Vedle změn v oblasti vzhledu přibyly také nové prvky výbavy, zejména v oblasti konektivity. Takže co všechno Citigo po faceliftu umí a jak vlastně jezdí?

Zvrhlík zneužil tři děti, jedno málem zabil. Soud mu vyměřil 20 let

20 let stráví za mřížemi René Nagy (44 let), který od července do září loňského roku na Třinecku vylákal na odlehlé místo tři děti ve věku od šesti do deseti let. Zneužil je a jedno z nich málem zabil. Rozsudek v úterý vynesl Krajský soud v Ostravě.

Drnovický stadion je opět na prodej. Cena? O polovinu víc, než při dražbě

Místo dělníků pracujících na opravách je na drnovickém fotbalovém stadionu stále klid. Nejenže vypadá stejně jako před dražbou, která se konala před rokem a čtvrt. Jeho nový majitel, brněnská společnost Mengas, se rozhodl, že ho znovu prodá. Koupit by ho podle něj měla obec. Za devět milionů.

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu spor mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies