VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 10 lety se přestal vyrábět legendární Brouk. Vzniklo jich přes 20 milionů

Puebla - Před 10 lety, 30. července 2003, vyrobila německá automobilka Volkswagen v továrně v mexické Pueble poslední model "lidového vozu" Brouk. Vyráběl se v nezměněném designu dlouhých 65 let a na celém světě vzniklo Brouků přes 21,5 milionu kusů.

29.7.2013
SDÍLEJ:

Volkswagen "Brouk".Foto: Volkswagen

Již v roce 1931 začal německý konstruktér Ferdinand Porsche vyvíjet automobil pro každého a svůj projekt představil Hitlerově vládě v lednu 1934. Pro auto, které mělo na trhu stát méně než 1000 říšských marek, vznikala u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější továrna svého druhu v Evropě. A nejen ona - také nové město, dnešní Wolfsburg. Nový vůz "KdF-Wagen", nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude ("síla díky radosti") sjel z výrobních pásů v roce 1938. Sny o motorizaci Německa a produkci půlmilionu lidových vozů ročně se však brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely.

V březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1000 kusů za měsíc, hranice 2000 volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se již první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde kdysi vznikla i slavná přezdívka "brouk".

Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto (nebo právě proto), že v době své největší slávy již platil za poněkud zastaralý model. Jeho hrdí majitelé shovívavě tolerovali hlučnost jeho motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení.

Od roku 1972 byl Brouk nejvyráběnějším vozem na světě, kdy výrobou 15 milionů kusů pokořil tehdejšího rekordmana, legendární model T od Forda. O titul "nejvyráběnějšího auta na světě" přišel po 20 letech, kdy ho přenechal svému nástupci - Golfu.

V mateřské továrně ve Wolfsburgu se do roku 1974 vyrobilo téměř 12 milionů Brouků. Koncem 70. let se jejich produkce přesunula z Německa definitivně do Mexika. V roce 1998 byl Volkswagenem představen nový model New Beetle, který svým retrodesignem na legendárního Brouka odkazuje.

Autor: ČTK

29.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
2

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Titanic
19

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Proti falšování. Pěstování česneku ohlídá zákon

/INFOGRAFIKA/- Český česnek je unikátní vyšším podílem silic, které mu dávají unikátní chuť a říz. Nad jeho sadbou mají bdít odborníci.

Svého "Kodiaqa" bude mít i Seat. Dorazí příští rok

Velké SUV brzy nabídne i další značka koncernu Volkswagen. V roce 2018 totiž začne Seat prodávat novinku, která bude k dispozici i se sedmi sedadly.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies