Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 20 lety vyjela první Felicia. Připomeňte si její příběh i dobové reklamy

Mladá Boleslav /VIDEO/ - Přesně před 20 lety sjela z výrobní linky první Škoda Felicia, první model mladoboleslavské automobilky vyvinutý po vstupu koncernu Volkswagen. Od 17. října 1994 až do roku 2001 bylo vyrobeno celkem více než 1,4 milionu Felicií ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun.

17.10.2014 5 AKTUALIZOVÁNO 17.10.2014
SDÍLEJ:

Škoda Felicia.Foto: Škoda Auto

Spojení škodovky s koncernem Volkswagen bylo potvrzeno v dubnu roku 1991 a už krátce po podpisu smlouvy automobilka zahájila práce na novém modelu, který dostal název Felicia. Vývoj vycházel z předchozího Favoritu, výrobce však za podpory skupiny VW provedl podstatné změny designu a techniky, zlepšil kvalitu zpracování a optimalizoval výrobní metody.

První sériová Felicia sjela z linky mladoboleslavského závodu 17. října 1994 přesně v 10:20 hodin. Jen o devět dní později, tedy 26. října, představila Škoda svůj nový hatchback veřejnosti. Trio nových aut v barvě české trikolory slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal na Karlově mostě v Praze. Jeden z prvních vozů věnovala automobilka manželům Ondráčkovým, kteří měli tři čtvrtě roku stará čtyřčata.

Poctivost konstrukce ukazovala také roztomilá dobová reklama, v níž se "felda" vznášela ve vzduchu zavěšená jen za otevřené dveře.

Základní pohonnou jednotkou byl zprvu benzinový motor o objemu 1,3 litru ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka motorizací byla ale brzo rozšířena a od roku 1995 byl k dispozici benzinový agregát 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonem 47 kW.

Při svém uvedení na trh stál základní model Felicie 209 000 korun. Průměrná mzda přitom byla kolem 7000 korun. V současnosti je průměrná mzda zhruba 25 500 Kč a cena nástupnické Fabie začíná na 234 900 Kč.

V červnu 1995 pak na trh vstoupila Felicia Combi. Nový kombík měl zákazníky nadchnout především velkým zavazadlovým prostorem.

Krátce po představení kombi zahájila automobilka v srpnu 1995 v závodě Kvasiny výrobu varianty Pick-up a uzavřeného užitkového provedení Vanplus. Později byl na základě Felicie Pick-up představen i derivát Felicia Fun, koncipovaný pro využití ve volném čase. Přes 18 500 vozů varianty Pick-up bylo navíc vyrobeno a prodáno pod označením Volkswagen Caddy.

Škoda Felicia.

V únoru roku 1998 pak Felicia prošla omlazovací procedurou. Automobilka změnila tvary vozu podle nové designové linie značky, zavedené dva roky předtím novou Octavií. Na první pohled se nové provedení liší především výraznou maskou chladiče - tento prvek, samozřejmě v modernizovaném provedení, si Škoda drží i v současnosti.


Felicia jako první model značky nabídla zákazníkům dvojici airbagů, ABS, a k tomu i některé prvky komfortní výbavy jako je klimatizace, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u vrcholné verze Laurin & Klement i kožené čalounění.

Kariéra této české legendy se završila v roce 2001, kdy po přesně 1 401 489 vyrobených exemplářích sjel z linky ten poslední.

Škoda Felicia.

Následníkem vozu se stal úspěšný model Fabia, vyráběný již od roku 1999.

I přes své stáří lze Felicii běžně potkat na silnicích, vždyť ještě v roce 2012 byla třetím nejrozšířenějším vozem v Česku. Je také stále oblíbeným artiklem autobazarů. Ceny se pohybují od jednotek tisíc po zhruba 40 000 Kč za exempláře z posledních let výroby.

Ojetiny většinou již trápí koroze, která postihuje zejména lemy blatníků a páté dveře, pokud nebyly v rámci záruky měněny. Vedle vyšší hladiny hluku v interiéru, tato aut¨často trápí poruchy dobíjení, nepravidelný chod na volnoběh, zatuhlé řazení, koroze výfuku nebo brzké opotřebení přední nápravy zejména u těžších motorů 1,6 a 1,9.

Autor: Redakce, ČTK

17.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Hyundai i30
Škoda Octavia
Opel Astra
Z Brna do Prahy nově jezdí více spojů. Dopravce FlixBus přidal nové autobusy (do zelena). Chce porazit dominantní RegioJet (žluté).
6

Souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Lázně Bohdaneč. Fontána na Masarykově náměstí.
8

Lázně hlásí plno. Po letech škrtů se pustily i do oprav

Nepřekračujte červenou linii, varuje Jižní Korea severního souseda

Pokud Severní Korea vypustí mezikontinentální raketu s jadernou hlavicí, překročí "červenou hranici", prohlásil ve čtvrtek jihokorejský prezident Mun Če-in. Spojené státy jsou připraveny zasáhnout, ale slíbily, že jakoukoli vojenskou akci si dají schválit jihokorejskou vládou.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Laskavé retro z těžké doby. Natočené podle klíče Obecné školy. To je v kostce nový film Jana Svěráka Po strništi bos, který režisér natočil spíš kvůli otci nežli kvůli sobě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení