Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 90 lety vzniklo první Volvo. Při premiéře se omylem rozjelo pozpátku

Psal se 14. duben 1927, když z výrobní linky ve švédském Göteborgu sjel první vůz značky Volvo. Měl však den zpoždění, původně se tahle velká sláva měla odehrát už 13. dubna. Jenže první auto značky mělo "drobný" problém. Při prvním pokusu o rozjezd totiž začalo couvat.

14.4.2017
SDÍLEJ:

Volvo ÖV4 "Jakob".Foto: Volvo

Ano, k prvnímu Volvu, které se jmenovalo ÖV4 a říkalo se mu se také Jakob, se váže vcelku vtipná historka. Když se vrchní inženýr Gustaf Larson dne 13. dubna posadil do vozu, aby s ním slavnostně opustil výrobní linku, vůz se k velkému překvapení všech rozjel pozpátku.

Na vině bylo nesprávně poskládané soukolí diferenciálu, ovšem ve Švédsku si s nastalým problémem poradili za jeden jediný den. Právě proto se oficiální start automobilky Volvo posunul až na 14. dubna.

Vraťme se ovšem ještě o pár let dříve, a sice do roku 1911. Právě tehdy totiž značka Volvo (jméno pochází z latinského výrazu "volver", který se dá přeložit jako „otáčím se") vznikla coby samostatná společnost uvnitř koncernu SKF na výrobu kuličkových ložisek. SKF chtělo Volvo využívat jako obchodní značku pro některé série ložisek, ovšem z tohoto záměru brzy sešlo a všechna ložiska se jmenují jednoduše SKF až dodnes.

První auto mohlo být jen modré

Volvo tedy nevyvíjelo žádnou aktivitu až do druhé poloviny dvacátých let. Právě tehdy se chytil příležitosti prodejce ložisek Assar Gabrielsson, který vypozoroval silný růst trhu s automobily po celém světě.

Padlo tak rozhodnutí vyrábět ve Švédsku automobily. Assar přibral ještě zmíněného inženýra Larsona a za pomoci SKF byla zřízena automobilka Volvo AB. Ta nejdříve postavila 10 prototypů a v roce 1927 se vrhla na klasickou výrobu.

Model ÖV4 (jde o zkratku slov Öppen Vagn 4 cylindrar, tedy "otevřený vůz se čtyřválcovým motorem") byl současně prvním masově vyráběným švédským automobilem.

Šlo o kabriolet s americkými designovými prvky, dřevěným rámem z jasanového a bukového dřeva, s 1,9litrovým motorem s postranním ventilem a se sadou kol s dřevěnými paprsky.

K dispozici byla pouze jedna barevná varianta: tmavě modrá s černými blatníky. V roce 1927 bylo vyrobeno pouze 280 aut, mladá automobilka navíc zjistila, že kabriolety se do Švédska moc nehodí. Na konci roku 1928 tak vznikla verze s pevnou střechou, pojmenovaná PV4.

Náklaďáky i sportovní kupé

Ve třicátých letech pak Volvo proslavily zejména nákladní automobily, které se začaly vyvážet ze Švédska. V roce 1934 následoval i první autobus B1 a do stále rostoucí nabídky produktů přibyl také letecký motor.

Větší rozmach osobních automobilů a globální úspěch zažilo Volvo až po druhé světové válce. Modely řady PV byly hlavním výrobním artiklem v padesátých a šedesátých letech a zaslouženého úspěchu se dočkal i model 120, přezdívaný Amazon.

Ačkoliv Volvo nikdy nebylo značkou, která by ve velkém vyráběla dedikované sportovní modely, našlo by se tu i pár takových. V první řadě to byl v roce 1956 model Sport P1900, který se však neudržel ve výrobě déle než dva roky.

O dost úspěšnější bylo krásné kupé P1800 vyráběné mezi lety 1961 a 1972.

Rekordní Volvo P1800 najelo už skoro 5 milionů kilometrů
Právě k P1800 se také váže jedna zajímavost. Jistý vůz z roku 1966, který vlastní americký nadšenec a cestovatel Irv Gordon, totiž nedávno překročil rovné tři miliony ujetých mil (asi 4,8 milionu kilometrů). Gordon se tím pádem zapsal do Guinnessovy knihy rekordů coby původní majitel auta s největším počtem kilometrů.

„Koupil jsem svoje Volvo P1800 v pátek a okamžitě se do něj zamiloval. Nemohl jsem s ním přestat jezdit. Byl sváteční víkend a já jsem nadcházející pondělí přivezl auto na první servis po 2400 kilometrech," prozradil nadšený majitel.

Konec šedesátých let se zapsal do historie Volva coby zlom designu. Obliny ustoupily modernějším hranám a striktně hranatá Volva se udržela až do pozdních devadesátých let. Právě modely jako 740, 940 nebo 850 považuje mnoho nadšenců za ty vůbec nejhezčí.

Bezpečnost především

Znak Volva je pradávným označením pro železo a u automobilky symbolizuje sílu materiálů použitých při výrobě. Na švédskou ocel totiž sázel už zakladatel Gabrielsson.

Právě síla a bezpečnost se u Volva brzy stala jedním ze stavebních pilířů. Vozy značky se již desítky let chlubí tradičně vynikajícím hodnocením v nárazových testech a v průběhu historie si Volvo připsalo několik zcela významných bezpečnostních milníků.

Jejich přehled najdete v tomto článku, který se věnuje nejzajímavějším faktům o automobilce Volvo.

Aktuálním vlastníkem Volva je od roku 2010 čínská společnost Geely, která umožnila v posledních letech velkou modelovou ofenzivu. V roce 2014 přišla nová generace XC90, stojící jako první na modulární platformě SPA.

Loňský rok se nesl ve znamení S90 a V90 a letos přišlo Volvo s novou generací svého nejprodávanějšího modelu, SUV XC60.

Čtěte také: Fiesta, Insignia nebo XC60. Na trh dorazilo několik novinek, kolik stojí?

Autor: Dominik Valášek, Stanislav Švarc

14.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Ford C-Max
Škoda Roomster
Ilustrační foto.
4

Domy jako ze sci-fi. Můžete je mít třeba už příští rok

Billboardy kolem D1 a D46.
4 10

Nelegální reklama zůstává, stát je pozadu

Legendární Jumbo Jet mizí z oblohy. Objednávky na nové nejsou

Letadlo, které změnilo byznys a umožnilo velký rozmach dálkových letů, pomalu míří do důchodu. Éra Boeingu 747, známého také jako Jumbo Jet, končí.

Povinné plavání. Některým školám dělají potíže peníze a musejí předělat rozvrh

/ANKETA/ Letošní školní rok přinesl žákům prvního stupně základních škol jednu novinku: povinný plavecký výcvik. I když plných 95 procent škol děti už dříve k vodě posílalo, příkaz zajistit školákům nejméně 40 hodin plaveckého výcviku přidělal nejednomu řediteli vrásky na čele. Na plavání totiž nemají peníze.

Houbaři, pozor! Nemocnice hlásí otravy z hub

/ANKETA/ „Interní ambulance nymburské nemocnice je každoročně mezi prvními, kdo zjistí, že houby konečně rostou.“ To říká s trochou nadsázky lékařka zmíněného oddělení Šárka Klimešová.

Pohledem Stanislava Šulce: Češi jsou bohatí

Boj o vyšší mzdy je u konce. To však neznamená, že jsou u konce předvolební bitvy. Další se povede o to, jak moc bude zdaněna práce. Jde o boj ještě důležitější než střet o platy učitelů a úředníků, protože výsledek tohoto politikaření se dotkne všech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení