Model Kodiaq je pro mladoboleslavskou automobilku mimořádně důležitý, představuje totiž začátek "nové éry", v níž se škodovka bude výrazně věnovat oblíbeným vozům typu SUV.

V roce 2017 bychom se tak mohli dočkat druhé generace Yetiho, která bude blízce příbuzná se Seatem Ateca (test najdete zde), po níž dorazí minimálně další dva škodovácké "crossovery".

V prvním případě by se mělo jednat o kupé-SUV, tedy vůz podobný například BMW X4, případně větší X6, druhým vozem bude crossover menší než Yeti – jako základ mu poslouží Fabia. Půjde o konkurenta například Renaultu Captur či Nissanu Juke.

Jmenuje se po medvědovi

Ale zpět ke Škodě Kodiaq, nejprve k jejímu jménu. Výrobce se při výběru názvu inspiroval u medvěda kodiaka, který žije na ostrově Kodiak u jižního pobřeží Aljašky – o toto území se dělí zhruba tři tisíce kodiaků a čtrnáct tisíc lidí.

V jazyce původních obyvatel kmene Alutiiqů se tento medvěd jmenuje Taq uka 'aq, přičemž písmeno "q" na konci slova je charakteristické pro označení zvířat. Psanou podobu jména nového SUV, tedy Kodiaq, tak prý máme brát jako poctu jazyku tohoto kmene.

Škoda Kodiaq.Zdroj: Škoda Auto

A proč se škodovka při výběru jména velkého "esúvéčka" inspirovala u medvědů? Především proto, že Kodiaq i kodiak údajně mají společné charakterové rysy. Oba podle automobilky vyzařují dynamiku, robustnost a sílu ochránce. A oba mají smysl pro rodinu.

Více informací o výběru jména pro nové SUV najdete zde.

Leccos už také víme o vzhledu, rozměrech i praktičnosti.

Na začátku byl koncept VisionS

Design modelu Kodiaq naznačil na březnovém autosalonu v Ženevě koncept VisionS. Studie dlouhá 4,7 metru zaujala zejména netradičně zpracovanou přídí s upravenou maskou chladiče a čtyřmi vysoko umístěnými, úzkými a klínovitě tvarovanými světlomety.

Koncept Škoda VisionS.Zdroj: Škoda Auto

Představení konceptu Škoda VisionS najdete zde.

Že se produkční Kodiaq bude studii VisionS opravdu podobat, naznačují také dosud známé snímky novinky. I když zatím pochopitelně chybí celkový pohled na plně odhalený vůz a dosud jsme si mohli prohlédnout jen snímky maskovaného auta či vybrané detaily, je patrné, že Kodiaq na VisionS navazuje.

Pouze se zbavil některých klasicky "koncepčních" vychytávek. A samozřejmě nemá tak futuristický interiér.

Detaily nové Škody Kodiaq si můžete prohlédnout zde.

Auto tedy přinese některé pro značku nové prvky. Šéfdesignér značky Jozef Kabaň v souvislosti s novým SUV dokonce hovoří o novém designovém jazyku. "Tento jazyk je velice výrazný, emocionální a nadčasový," říká Kabaň.

Například charakteristická maska chladiče s vertikálním žebrováním byla přepracována tak, že nyní působí mohutněji. A i samotná žebra jsou ztvárněna jinak - nově jsou dvojitá. Nechybí ani netradičně umístěné světlomety.

Více informací o designu a pojetí interiéru najdete tady.

Největší kufr ve své třídě

Fotografie maskovaného vozu, ať už uveřejněné samotnou automobilkou nebo špionážní snímky prototypů, pak naznačují, že Kodiaq bude skutečně kusem auta. S délkou 4,7 metru má nabídnout prostorný, až sedmimístný interiér a obří zavazadelník, dokonce největší ve své třídě.

Zdroj: Youtube

Jeho objem v pětidveřovém provedení činí 720 litrů, po sklopení zadních opěradel pak přepravní kapacita naroste na 2065 litrů. Objem kufru lze měnit také posunem zadních sedadel. A bude-li vůz vybaven příplatkovým sedadlem spolujezdce se sklopným opěradlem, vejdou se do vozu předměty o délce až 2,9 metru.

Kodiaq také nabídne několik zajímavých prvků výbavy, některé se u škodovky objeví premiérově. Jako první škodovka dostane například vyhřívaný volant, dále třeba paket Spánek, který zahrnuje speciální hlavové opěrky s výsuvnými bočnicemi na zadních sedadlech a klapky na oči.

Novinku představuje také automaticky výsuvná plastová ochrana hran dveří, která zabraňuje poškození při jejich otevírání. Ochranu dostal nejen přední pár, nýbrž i ten zadní.

Škoda testuje nový Kodiaq i na Nürburgringu.Zdroj: motor1.com

Užitečný může být i systém Area View, který díky širokoúhlým kamerám umístěným na přídi a zádi vozu a v krytech vnějších zpětných zrcátek, na palubním monitoru zobrazuje několik kombinací pohledů z bezprostředního okolí vozu. Mimo jiné také virtuální pohled na vůz z ptačí perspektivy a 180° záběry z přídě a zádě.

Novinkou je dále například asistent pro jízdu s přívěsem: pokud Kodiaq táhne přívěs, převezme systém řízení při pomalém couvání. Nový couvací asistent kromě toho vůz zabrzdí, pokud za ním identifikuje překážku.

Více informací o výbavě a konektivitě naleznete tady.

S koncernovou technikou

Kodiaq stojí na známé platformě MQB koncernu Volkswagen. Při zahájení prodeje budou moci zákaznici volit mezi pěti pohonnými jednotkami - dvěma verzemi motoru 2,0 TDI (110 kW/150 k a 140 kW/190 k) a třemi zážehovými motory TSI (1,4 TSI a 2,0 TSI). Ty by výkonem měly pokrývat pásmo od 115 do 220 koní. Později by měl dorazit také plug-in hybrid.

Pro slabší jednotky bude standardem šestistupňový manuál a pohon předních kol, Škoda však pochopitelně nabídne i automatickou dvouspojkovou převodovku DSG a pohon všech kol. Sáhnout půjde také po adaptivních tlumičích a možnosti volby jízdních režimů.

Škoda Kodiaq.Zdroj: Škoda Auto

Pro čtyřkolky bude k dispozici volitelný režim Off-road, který stiskem tlačítka všechny relevantní systémy – management motoru, asistenční systémy a elektronické podvozkové systémy ABS a ESC – samostatně přizpůsobí podmínkám v terénu.

První vozy Škoda Kodiaq se dostanou k zákazníkům v únoru příštího roku. Objednávat je ale bude možné již po říjnovém autosalonu v Paříži, kde automobilka vůz uvede ve světové výstavní premiéře.

Vůbec poprvé ale Škoda odhalí své velké SUV už 1. září na speciální akci v Berlíně. Česká premiéra bude 18. října v pražském Karlíně a široká veřejnost se s autem bude moci seznámit v rámci výstavy Designblok 27. až 31. října v Praze.