VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při dopravní kalamitě oceníte sněhové řetězy i teplou deku

Praha /RADY ČTENÁŘŮM/ -Když zima poprvé udeří, promění se situace na silnicích v náročnou výzvu, zejména pro lidi dojíždějící do zaměstnání.

13.12.2010
SDÍLEJ:

Úklid sněhu v Příbrami.Foto: DENÍK/Zdeněk Melín

Předpovědi počasí říkají, že severská zima se v Česku asi na chvíli usadí. Řidiči by se tedy měli na náročné podmínky co nejlépe připravit.

Před každou cestou se zamyslete. Obecně platí, že auta nejsou pro sníh a led tím nejlepším dopravním prostředkem. Pokud máte možnost zůstat doma nebo jet vlakem, udělejte to.

Jestliže opravdu musíte vyjet, doporučuje odborník na dopravu Philip Puls z TÜV SÜD následující: „Řidiči by si určitě měli na cestu udělat víc času.“ Každé auto by také mělo být vybaveno dostatkem pohonných hmot, tažným lanem, startovacími kabely, teplými dekami, smetáčkem, škrabkou na okna, sněhovými řetězy a samozřejmě reflexní vestou.

V souvislosti s reflexními vestami radí Puls následující: „Pokud se auto porouchá, řidič musí vůz opustit a upozornit ostatní účastníky silničního provozu na překážku tím, že zapne varovná světla a postaví varovný trojúhelník.“ Silniční expert dále varuje: „Zůstat v autě je za těchto okolností mimořádně nebezpečné.“

Čekání v zácpě

Při zimním cestování buďte rozhodně připraveni na dlouhé zácpy. Většina lidí dojíždějících do práce obvykle cestuje v oblečení, které nosí v kanceláři – oblek, lehké boty nebo možná sako. Koneckonců, koho by napadlo, že by mohl strávit hodiny na silnici, když útulná kancelář je jen několik kilometrů daleko?

Ale to je chyba. „Jakmile silnice ovládne chaos, dokonce i 30kilometrová cesta se může změnit v hodiny mučení,“ varuje Philip Puls. Zkontrolujte předpověď počasí a podle toho se připravte. „Teplý kabát, svetr a možná i termoska s čajem určitě nejsou od věci. Také pořádné zimní boty oceníte, zejména pokud se auto porouchá.“

Umírněně, prosím

V klidu zamyslet byste se měli i před řešením jakéhokoliv problému. Řidiči, kteří uvízli ve sněhu, se obvykle nejprve snaží přimět auto k jízdě sami, což se projevuje opakovaným vytáčením motoru a protáčením kol. To situaci jen zhorší.

Je lepší zvýšit zatížení nápravy a opatrně zrychlovat – nejlépe na druhý rychlostní stupeň. Při pokusu o uvolnění auta nezapomeňte dodržovat základní bezpečnostní pravidla: rozsviťte varovná světla, aby auto bylo vidět. Pokud se z tíživé situace nedostanete, můžete se pokusit rozhoupat auto popojížděním dopředu a dozadu. Řidič musí své auto rozhoupat střídavým sešlapáváním pedálu plynu a uvolňováním spojky v pravidelných intervalech. Vzdálenost houpání je třeba postupně zvětšovat a využít setrvačnosti k překonání překážky.

Užitečný tip, jak auto uvolnit, je dát pod kolo poháněné nápravy rohož nebo speciální mřížku, díky které kolo získá přilnavost a trakci. Pokud jsou kolem auta lidé, musejí být v bezpečné vzdálenosti. Mohlo by dojít k vystřelení předmětu vloženého pod kolo.

TÜV SÜD radí

Odklízení sněhu:
Při odhazování sněhu nezapomeňte odklidit sníh před i za koly na poháněné nápravě a ujistěte se, že osa i podvozek jsou volné. Očištění sněhu z kol je zbytečné, pokud samotné auto sedí na hromadě sněhu.

V řetězech: Sada sněhových řetězů a návleků na kola je užitečný společník. K úniku ze závěje stačí návleky na kola; ve většině zemí je jejich použití omezeno pouze na pomoc při vyprošťování. V České republice jsou podle vyhlášky 202/2008 Sb. vydané ministerstvem dopravy a spojů ekvivalentem sněhových řetězů. Do oblastí, kde hodně sněží, by si řidiči měli vždy vzít s sebou sněhové řetězy. Jsou nutné kdykoli se objeví značka informující o povinnosti použít sněhové řetězy.

Řetězy ve spreji: Podle zkušeností TÜV SÜD „sněhové řetězy“ ve spreji a jiné přípravky pro zlepšení přilnavosti a trakce většinou nefungují.

Odtažení: Pokud dojde k poškození auta po smyku a je třeba ho odtáhnout, na zledovatělých silnicích použijte místo lana tyč pro zachování bezpečné vzdálenosti od auta před vámi. Je proto vhodné mít během zimy vždy v kufru tažnou tyč.
13.12.2010
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
26 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Prezident Miloš Zeman.
18 16

Zemanova návštěva USA se odkládá. Kvůli krizi s KLDR, řekl Kmoníček

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies