V první řadě je potřeba si říci, jak auto vlastně teplotu měří. Fungování teploměru nedávno hezky popsal americký server Lifehacker. Kdo by čekal kdesi v autě umístěný klasický teploměr, fungující na principu roztažnosti látek s teplotou, ten je bohužel na omylu.

Auta, prakticky bez výjimky, určují teplotu termistorem, což je elektrická součástka, jež mění svůj odpor v závislosti na teplotě.

Termistor je potom umístěn zpravidla v přední části a to buď v podběhu u kola, nebo ještě častěji v přední masce za mříží chladiče. A právě v umístění se ukrývá největší problém.

Kontrola oleje. Ilustrační foto.
Jak správně zkontrolovat olej? Je to lepší za studena, nebo se zahřátým motorem?

Nejméně přesné jsou ukazatele teploty v autech ve chvíli, kdy je teplo a slunné počasí. V tu chvíli totiž slunce nahřívá silnici a sálající teplo z ní „oblbuje" termistor v autě. Slunce samozřejmě zahřívá i auto samotné, což také není úplně ideální.

O moc lepší situace ovšem nepanuje ani v zimě, kdy je termistor maten naopak promrzlou silnicí a jen málokdy je schopen přesně určit, jestli se teplota drží nad nulou, či pod nulou. Ve výsledku nejreálnější hodnoty z auta dostáváme tehdy, kdy jste s vozem v pohybu a počasí není ani v jednom z extrémů, je pod mrakem, deštivo, nebo v noci. Tehdy není termistor ovlivněn ničím z okolí a ukazuje relativně přesně.

Samozřejmě se nabízí otázka, proč výrobci aut neumístí termistor někam jinam, dále od silnice. Bohužel současné řešení je jediné možné, protože v jiných bodech by byl termistor ještě více ovlivněn sluncem, svítícím přímo na auto.

Ilustrační foto.
Víte, jak správně zahřát motor? A je to lepší na volnoběh, nebo za jízdy?

Musíme se prostě smířit s tím, že auto samo o sobě nebude přesnou okolní teplotu znát nikdy. Zlepšení by mohly přinést snad jen pokročilé datové služby. Jak se auta stále více a více propojují s okolním světem pomocí on-line rozhraní, šlo by velmi jednoduše zařídit, aby si auto teplotu ve své lokalitě zkrátka zjistilo na internetu.