VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Provoz Pražského okruhu bude řídit unikátní systém

Praha - Po prázdninách budou moci první řidiči vyjet na jižní část Pražského okruhu. Bude mít jako první v Česku liniové řízení dopravy.

14.7.2010 1
SDÍLEJ:

Nový úsek obchvatu kolem hlavního města propojí brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Jižní spojka si uleví.Foto: DENÍK

Už 20. září vyrazí řidiči poprvé na jižní část Pražského okruhu, který propojuje brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Na 23 kilometrovém úseku rychlostní silnice bude vozidla poprvé v České republice řídit unikátní systém liniového řízení dopravy.

To znamená moderní proměnné informační tabule a automatický dispečink. Ten je připraven v podstatě ihned reagovat na změny v dopravě, například zhoršení počasí, hustotu provozu, ale i dopravní nehody, kdy je schopen řidiče navést na objízdné trasy, nebo kamionům zakázat průjezd v některém z pruhů.

Denně tu projede až 90 tisíc aut

„Nebudou zde jen značky oznamovací, ale budeme pomocí nich také přikazovat. Na této části okruhu počítáme s průjezdem 60 až 90 tisíc vozidel denně, což vyžaduje vysokou úroveň bezpečnosti a plynulosti provozu,“ uvedl Jan Švec, ředitel úseku informatiky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Podle jeho slov na novém úseku okruhu bude telematický systém řízení provozu přenášet aktuální informace a regulovat plynulost dopravy. „Systém dokáže řešit i problematické situace v tunelech a podobně, vše bude automatické, ale je samozřejmě možný individuální zásah dohlížejícího dispečera v případě mimořádných a nepředpokládaných událostí,“ pokračoval Švec s tím, že sídlo dispečinku bude v Rudné u Prahy.

Pří zácpě sníží rychlost

Na novém úseku okruhu bude povolena maximální rychlost 130 km/h, v tunelech pak pomalejší, v případě potíží je liniové řízení schopné v krocích zpomalovat provoz o 20 km/h. Omezení nastane například v době, kdy bude výrazně houstnout doprava a bude hrozit její kolaps.

Systém nebude fungovat jen mezi dálnicemi D1 a D5, ale také od Mirošovic ve směru do Prahy. „I zde očekáváme intenzivní provoz, který bude dosahovat limitů dálnice, takže při problémech zde budou řidiči včas upozornění, aby mohli jet po objízdné trase,“ dodal generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Podobná zařízení, jaké bude na Pražském okruhu, fungují také na obchvatu Mnichova.


Autor: Lukáš Marek

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Škoda Fabia
Hyundai Elantra
Mercedes-Benz A 180
Toyota Aygo

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš
17 7

Median: Drahoš by ve druhém kole prezidentské volby porazil Zemana

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies