Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Provoz Pražského okruhu bude řídit unikátní systém

Praha - Po prázdninách budou moci první řidiči vyjet na jižní část Pražského okruhu. Bude mít jako první v Česku liniové řízení dopravy.

14.7.2010 1
SDÍLEJ:

Nový úsek obchvatu kolem hlavního města propojí brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Jižní spojka si uleví.Foto: DENÍK

Už 20. září vyrazí řidiči poprvé na jižní část Pražského okruhu, který propojuje brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Na 23 kilometrovém úseku rychlostní silnice bude vozidla poprvé v České republice řídit unikátní systém liniového řízení dopravy.

To znamená moderní proměnné informační tabule a automatický dispečink. Ten je připraven v podstatě ihned reagovat na změny v dopravě, například zhoršení počasí, hustotu provozu, ale i dopravní nehody, kdy je schopen řidiče navést na objízdné trasy, nebo kamionům zakázat průjezd v některém z pruhů.

Denně tu projede až 90 tisíc aut

„Nebudou zde jen značky oznamovací, ale budeme pomocí nich také přikazovat. Na této části okruhu počítáme s průjezdem 60 až 90 tisíc vozidel denně, což vyžaduje vysokou úroveň bezpečnosti a plynulosti provozu,“ uvedl Jan Švec, ředitel úseku informatiky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Podle jeho slov na novém úseku okruhu bude telematický systém řízení provozu přenášet aktuální informace a regulovat plynulost dopravy. „Systém dokáže řešit i problematické situace v tunelech a podobně, vše bude automatické, ale je samozřejmě možný individuální zásah dohlížejícího dispečera v případě mimořádných a nepředpokládaných událostí,“ pokračoval Švec s tím, že sídlo dispečinku bude v Rudné u Prahy.

Pří zácpě sníží rychlost

Na novém úseku okruhu bude povolena maximální rychlost 130 km/h, v tunelech pak pomalejší, v případě potíží je liniové řízení schopné v krocích zpomalovat provoz o 20 km/h. Omezení nastane například v době, kdy bude výrazně houstnout doprava a bude hrozit její kolaps.

Systém nebude fungovat jen mezi dálnicemi D1 a D5, ale také od Mirošovic ve směru do Prahy. „I zde očekáváme intenzivní provoz, který bude dosahovat limitů dálnice, takže při problémech zde budou řidiči včas upozornění, aby mohli jet po objízdné trase,“ dodal generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Podobná zařízení, jaké bude na Pražském okruhu, fungují také na obchvatu Mnichova.


Autor: Lukáš Marek

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Renault Fluence
Hyundai i30
Škoda Fabia

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Koncert Robbieho Williamse, Letňany, 19.8.2017
8

RECENZE: Showman Robbie Williams zaměstnal manželku, tatínka i snoubence

Grace Mugabeová a Robert Mugabe
4

Mugabeová získala imunitu, Jižní Afrika přerušila letecké spojení

Dýmkař Krška: Dělám pocitové dýmky. Řídím se hlavně kresbou dřeva

Výrobě dýmek se Karel Krška z Drnovic věnuje už sedmadvacet let. I po takové době nepovažuje jejich vyřezávání za rutinu. „Každý kousek je originál. Vše dělám ručně a každý kus dřeva mě jinak inspiruje. Možná proto mě práce pořád baví,“ pochvaluje si devětačtyřicetiletý muž.

První burčák je v prodeji. Jak poznat ten pravý? Zákazník nemá šanci, říká vinař

/ANKETA/ - Hrozny už pomalu dozrávají a s blížícím se vinobraním začíná i burčáková sezóna. Zatímco někteří vinaři čekají s výrobou burčáku na začátek září, jiní už prodávají.

Libanon a Sýrie zahájily ofenzivu, chtějí vyčistit hranice od islamistů

Hnutí Hizballáh spojilo své síly se syrskými vládními jednotkami s cílem zbavit pohraniční oblasti posledních bojovníků Islámského státu. Libanonskou armádu v této operaci podporují i Američané.

Z kauzy uplácení se někteří stíhaní lékaři mohou vyplatit

V kauze údajného uplácení lékařů ze strany distributorů léků policie obvinila zhruba 200 lidí. Někteří z doktorů se mohou stíhání vyhnout, pokud zaplatí jedenapůlnásobek přijatých úplatků na odškodnění obětí trestných činů. Naopak část distributorů policie stíhá jako organizovanou zločineckou skupinu. Hrozí jim přísnější tresty, a to dva až deset let vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení