VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči budou muset povinně očistit auto od sněhu, plánuje ministerstvo dopravy

Praha - V chystané novele zákona o provozu na pozemních komunikacích bude výslovně zmíněná povinnost řidiče očistit před jízdou vozidlo od sněhu a ledu. To se týká nejen sněhu a námrazy na čelním a bočních sklech kvůli výhledu z auta, ale třeba i odstranění sněhu a ledu ze střechy, odkud by se mohl uvolnit.

30.10.2014 8
SDÍLEJ:

První sníh motoristům radost neudělal. Řada z nich ještě ani nepřezula auta na zimní gumy. Na snímku odklízí sníh z auta řidič v Kraslicích.Foto: Foto Deník Jiří Drozdík

Podle Martina Faráře, šéfa BESIPu, jsou řidiči v tomto směru nedůslední. Návrh je prý reakcí na běžně viditelné situace, kdy například z kamionů odpadávají kusy sněhu a ledu, nebo kdy si řidiči na předním skle vytvoří jen malý průzor.

Porušení zákona bude chápáno jako lehčí přestupek, po němž nepřijde ztráta žádného bodu.

Pokutu za sníh a námrazu na voze přitom můžete dostat už v současnosti, podle zákona o provozu na pozemních komunikacích je totiž každý povinen chovat se tak, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní. Řidič může být policejní hlídkou v případě provinění pokutován až do výše dvou tisíc korun.

Reflexní prvky pro chodce

Návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která je v současnosti v meziresortním připomínkovém řízení, počítá také se zavedením povinnosti pro chodce pohybující se po neosvětlené krajnici nebo okraji vozovky mít na sobě reflexní prvky.

Chodci jsou podle Faráře jedinou skupinou usmrcených osob při dopravních nehodách, které více umírají v noci než ve dne. Osm z deseti obětí umírá mimo přechody. V zimním období chodci nejčastěji umírají ráno mezi 06:00 a 07:00, kdy ještě není úplně světlo, a odpoledne po 16:00, kdy se stmívá.

Nejvíce sražených je na silnicích 1. třídy, i když na těchto komunikacích má počet případů klesající tendenci. Naopak na komunikacích nižší třídy množství usmrcených roste. Nejméně fatálních incidentů je na dálnicích.

Letos od ledna do září zemřelo na silnicích 68 chodců, podle odhadu BESIPu ale toto číslo do konce roku stoupne na zhruba 116 osob. Na poslední tři měsíce tak připadají více než dvě pětiny usmrcených. Chodci jsou po řidičích osobních aut a jejich spolujezdcích třetí nejpočetnější skupinou v počtu usmrcených. Až za nimi následují motorkáři a cyklisté.

S reflexními prvky je chodec pro řidiče viditelný až na 200 metrů, naopak pokud má oblečení černé nebo modré barvy, je to jen 18 metrů. Reflexní prvky ale příliš nefungují za mlhy, deště nebo sněžení.

Autor: ČTK, Redakce

30.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:
Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
10 32

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies