VYBERTE SI REGION

Řídit moped můžete už od 16 let. Větší motorku však až od 24

Praha - V roce 2013 čeká řidiče několik změn souvisejících s novelou zákona o silničním provozu. Ta například nově vymezuje skupiny motorových vozidel a upravuje věkovou hranici pro získání řidičského oprávnění. Výmluvy na osobu blízkou už budou patřit rovněž minulosti.

9.1.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Právě odstranění možnosti vymlouvat se při porušení dopravních předpisů na osobu blízkou lze označit za jednu z nejvýznamnějších změn, které přináší nová úprava. Ostatně statistiky ukazují, že když je to nutné, tuto možnost využívá až 70 procent českých řidičů. Úprava bude účinná od 19. ledna.

Nové ustanovení umožňuje postihovat provozovatele například za špatné parkování nebo překročení rychlosti i tehdy, kdy pořízený záznam není dostačující k identifikaci osoby, která přestupek skutečně spáchala. Postih vůči provozovateli vozidla je však možný až v případě, že se nepodaří zjistit skutečného pachatele přestupku. Příslušný orgán tedy musí učinit kroky ke zjištění totožnosti pachatele a nemůže se rovnou obrátit na provozovatele vozidla.

Cílem je méně nehod

„Pokud je například automobil napsaný na jednoho z manželů a dopravního přestupku se dopustí druhý z nich, použít výmluvu na osobu blízkou už nebude možné. Odpovědnost za způsobený přestupek je tak přenesena na provozovatele vozidla, kterému může být uložena pokuta až do deseti tisíc korun. Konkrétní výše bude závislá na druhu přestupku, který řidič spáchal. Provozovatel však nemůže být v žádném případě potrestán odečtením bodů v registru," vysvětluje právník Pavel Fráňa z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Vymezení jednotlivých skupin vychází ze směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie, která už nezná pojem podskupina. Tato změna s sebou přináší zavedení takzvané rovnocennosti. Tu je možné vysvětlit na příkladu nejrozšířenější skupiny, a to skupiny B, která se vztahuje na řidiče běžných osobních aut.

„Získáním řidičského oprávnění pro skupinu B získá občan zároveň oprávnění k řízení vozidel zařazených do skupiny A1. Do této skupiny patří lehké motocykly o výkonu nejvýše 11 kilowattů a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 centimetrů krychlových, například skútry," řekl Pavel Fráňa.

Věková hranice

Zároveň získá motorista oprávnění k řízení vozidel zařazených do skupiny B1, kam patří například čtyřkolová motorová vozidla, jejichž výkon nepřevyšuje 15 kilowattů.

Druhou podmínkou je, aby hmotnost těchto vozidel v nenaloženém stavu nepřevyšovala 400 kilogramů, případně 550 kilogramů u vozidel určených k přepravě zboží.

Držitelům řidičského oprávnění skupiny B umožňuje rovněž řízení motorového vozidla s přípojným vozidlem o nejvyšší povolené váze 750 kilogramů.

„Významnou změnou je také vymezení věkové hranice. Tyto změny směřují především k mladým řidičům silnějších motocyklů, kteří jsou častými účastníky i oběťmi dopravních nehod," vysvětluje důvod další novinky na silnicích Pavel Fráňa.

Tou je, že řidičské oprávnění pro skupinu A, tedy pro nejsilnější motocykly, bude od ledna možné získat v zásadě až po dosažení věku 24 let. Ve věku 20 let to bude možné také, ale až po dvouletém držení řidičského oprávnění pro skupinu A2.

V 21 letech pak bude možné získat toto řidičské oprávnění omezeně, jen pro tříkolová vozidla.

některé příklady zařazení vozidel

- A1: Lehké motocykly s postranním vozíkem i bez něj, o výkonu nejvýše 11 kW a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 ccm. Do této skupiny patří i tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW. Minimální věk pro získání oprávnění 16 let.

- A: Motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj 24 let, tříkolová motorová vozidla s výkonem vyšším než 15 kW 21 let.

- B: Motorová vozidla s největší povolenou hmotností 3,5 tuny a maximálně osmi místy k sezení mimo řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti 750 kg, pokud největší povolená hmotnost celé jízdní soupravy nepřevyšuje 4,25 tuny 18 let.

- T: Traktory a samojízdné pracovních stroje, a to i s přípojným vozidlem 17 let.

PETR KOUTNÝ

Autor: Redakce

9.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Gymnazisté chtějí operovat, ne učit

Praha /INFOGRAFIKA/ – Když ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ohlásila, že do konce roku platy učitelů vzrostou o osm procent, expert na vzdělávací systémy Daniel Münich pro Deník reagoval, že symbolické přilepšení o několik stokorun nic neřeší. „Aby to proměnilo zájem o obor, muselo by jít o zvýšení skokové, kolem deseti tisíc," míní Münich.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies