VYBERTE SI REGION

Škoda Auto plánuje rozšíření závodu Vrchlabí na dvojnásobek

Vrchlabí - Automobilka Škoda plánuje rozšíření závodu na výrobu převodovek ve Vrchlabí na Trutnovsku na dvojnásobek. Zatímco v nynějších prostorách může produkce dosáhnout maximálně 2000 převodovek denně, po rozšíření by kapacita továrny měla vzrůst na 4000 kusů denně.

28.11.2013
SDÍLEJ:

Škoda VrchlabíFoto: DENIK/Aleš Vaníček

Vyplývá to z dokumentace, kterou automobilka předložila úřadům kvůli posouzení záměru rozšíření závodu z hlediska vlivu na životní prostředí (EIA). Automobilka tvrdí, že rozhodnutí o rozšíření závodu dosud nepadlo.

"Rozšíření výroby například o další typy převodovek je do budoucna možné, ale žádné konkrétní rozhodnutí zatím v tomto směru nepadlo," tvrdí mluvčí Škody Auto Jozef Baláž. Závod se podle něj aktuálně koncentruje zejména na plánované postupné navyšování výrobní kapacity z 1000 na 1500 automatických převodovek denně.

V dokumentaci předložené úřadům automobilka uvedla zahájení rozšíření ve třetím čtvrtletí 2014 a ukončení v prvním čtvrtletí roku 2019. Rozšíření firma zdůvodnila budoucím růstem poptávky po automatických převodovkách v rámci koncernu Volkswagen. "Bez realizace posuzovaného záměru se zastaví kvalitativní i kvantitativní rozvoj závodu a v krátkém období by toto mohlo znamenat oslabení pozice tohoto závodu v rámci koncernu a ztrátu potenciálních zákazníku při dodávkách nových převodovek," stojí v dokumentu.

Plocha výrobní haly je nyní asi 4,3 hektaru a její výrobní kapacitu je možné rozšířit ze zatím povolených 1500 převodovek až na 2000 převodovek za den. Projekt rozšíření počítá s výrobou dalších 2000 převodovek denně. Nová kapacita má vzniknout v nové hale o rozloze asi 5,7 hektaru. Do nové haly přitom má být zakomponována i původní část vrchlabské továrny o rozloze 1,1 hektaru. Nová výrobní hala by měla těsně navazovat na tu nynější.

Radnice Vrchlabí podle starosty Jana Sobotky sice podrobnosti k záměru automobilky nezná, ale úvahy o rozšíření závodu vítá. "Prostor pro rozšíření továrny uvnitř areálu závodu je, záměr hodnotíme pozitivně," řekl. Rozšíření závodu by podle něj mohlo do Vrchlabí přinést výrobu i jiného typu převodovky než stávajícího modelu DQ 200. "Závod by pak nestál jen na jednom produktu. Přineslo by to větší stabilitu a jistotu zaměstnanosti," řekl starosta.

Rozšíření závodu by mohlo přinést několik stovek nových pracovních míst. U vstupu do areálu by totiž mělo vzniknout nové parkoviště pro 240 aut. Nyní závod zaměstnává asi 1000 lidí a patří k největším zaměstnavatelům na Trutnovsku. Okres má ale s hodnotou 8,5 procenta nejvyšší nezaměstnanost v hradeckém kraji, bez práce je na Trutnovsku asi 7000 lidí.

Výrobu dvouspojkové sedmistupňové automatické převodovky DQ200 zahájil vrchlabský závod loni v září po kompletní přestavbě za téměř 4,5 miliardy korun. Přibližně 40 procent výroby převodovek nyní z Vrchlabí směřuje pro potřeby Škody Auto. Zbytek jde ostatním továrnám koncernu Volkswagen, vedle Evropy i do závodů v Jižní Americe a Indii.

Převodovka z Vrchlabí patří k nejmodernějším v autoprůmyslu. "Nyní zavádíme synchronní kalení velkých ozubených kol. To není nikde na světě," řekl tento týden při vyhlášení výsledků ankety Město pro byznys ředitel vrchlabského závodu Ivan Slimák. Připomněl, že výroba je technicky velmi náročná. K možnosti výroby dalšího produktu uvedl, že závod a jeho osazenstvo se nejdříve musí "naučit stát na jedné noze".

Před přestavbou vrchlabský závod, jehož historie je dlouhá přes 100 let, montoval automobily, naposledy octavie druhé generace a roomstery. O výrobě převodovky ve Vrchlabí bylo v koncernu Volkswagen rozhodnuto na jaře 2011. Do té doby byla budoucnost závodu nejasná.

S rozvojem závodu Škody souvisí i veřejná podpora do zóny Vrchlabí ve výši asi 700 milionů korun. Hlavní část pohltí opravy silnic. Veřejné peníze půjdou i do výkupů pozemků, demolic, terénních úprav, výstavby protipovodňového kanálu. Vrchlabí si s pomocí dotace postaví i nový stadion, protože původní hřiště ustoupilo automobilce.

Autor: ČTK

28.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.
1

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies