Winterkorn na tiskové konferenci pochválil spolupráci Škody Auto s koncernem Volkswagen v uplynulých 23 letech. Prohlásil, že od převzetí mladoboleslavské automobilky německým investorem se výrazně rozšířil počet modelů Škody, která má nyní mnohem pestřejší nabídku než v minulosti. „A proto nás těší, že můžeme dnes oznámit, že Škoda svoji modelovou paletu dále rozšíří," řekl Winterkorn k plánované výrobě v Kvasinách.

Sobotka ocenil dosavadní investice Volkswagenu do Škody a označil jejich spolupráci za úspěšný příběh. „Především mě těší dnešní ujištění o tom, že dojde k dalšímu rozvoji výroby v závodu Kvasiny," řekl premiér. „Nový model znamená nové investice a nová pracovní místa."

Pracovní název Snowman

Přesnou hodnotu investice a vytvořených pracovních míst Winterkorn nesdělil, neupřesnil ani, jaký model bude Škoda v Kvasinách vyrábět. Některé zdroje ale už v minulosti spekulovaly, že by automobilka v závodě měla vyrábět model sportovně užitkového vozu (SUV) s pracovním názvem Snowman. Velké terénní SUV, jež by mělo mít i třetí řadu sedadel umožňující až sedm míst, by mělo doplnit již vyráběný model Yeti. Příbuzným automobilem má být chystaný Volkswagen CrossBlue.

Při rozhodování koncernu Volkswagen o umístění výroby nového auta dostal závod v Kvasinách přednost před závodem Seatu ve Španělsku. „Kořeny společnosti Škoda Auto jsou v srdci České republiky a tím v jednom z nejstarších průmyslových center Evropy s celosvětově uznávaným řemeslným a strojařským umem. S těmito schopnostmi přispěl náš personál rozhodující mírou k úspěchu podniku," uvedl předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland.

Snížení nezaměstnanosti

O získání výroby nového vozu do Kvasin se snažila také odborová organizace automobilky Kovo. „Jedná se o krok správným směrem, který povede k posílení konkurenceschop­nosti firmy a zajištění dlouhodobé zaměstnanosti v našich závodech," uvedl předseda odborů Jaroslav Povšík.

Škoda v současnosti v Kvasinách vyrábí modely Superb, Yeti a Roomster. Ročně závod s 4500 zaměstnanci vyrobí přes 150.000 vozů.

Podle ředitele královéhradeckého krajského úřadu práce Martina Horáka by případná investice automobilky významně přispěla ke snížení nezaměstnanosti nejen na Rychnovsku, ale v celém širším regionu. Závody Vrchlabí a Kvasiny mají asi 5500 zaměstnanců a Škoda je tím v hradeckém kraji největším zaměstnavatelem. Nezaměstnanost na Rychnovsku nyní činí 6,1 procenta, bez práce tam je 3400 lidí. V hradeckém kraji nemá práci 29.000 lidí a nezaměstnanost je 7,7 procenta.

Škoda Auto, která nyní vyrábí sedm modelových řad, v České republice zaměstnává přibližně 25.000 lidí, dalších 100.000 pracuje u dodavatelů automobilky. Loni společnosti klesl provozní zisk o 26,7 procenta na 522 milionů eur (14,3 miliardy Kč). Tržby se snížily o 1,1 procenta na 10,32 miliardy eur (282,4 miliar­dy Kč).

Škoda v roce 2013 představila osm nových nebo přepracovaných vozů. Do roku 2018 chce prodávat 1,5 milionu aut ročně. Loni Škoda dodala zákazníkům na celém světě 920.800 vozů, což je druhý nejlepší výsledek v historii. Letos by měla poprvé prodat přes milion vozů a výroba v Česku má překročit rekordních 600.000 aut.