VYBERTE SI REGION

Škoda vyrobila třímiliontý tříválec 1,2 HTP. A připomíná si motorářskou tradici

Mladá Boleslav - ​Automobilka Škoda Auto vyrobila třímiliontý benzinový motor 1,2 HTP. Tříválcový agregát se vyrábí od roku 2001 v hlavním závodě společnosti v Mladé Boleslavi a používá se ve vozech značek Škoda, Seat a Volkswagen.

3.5.2014 1
SDÍLEJ:

Výroba tříválcového motoru 1,2 HTP v hlavním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi.Foto: Škoda Auto

Vedle pohonných jednotek řady EA 111 ve variantách 1,2 HTP a 1,2 TSI vyrábí Škoda v České republice také motory 1,2 TSI a 1,4 TSI řady EA 211 a manuální a automatické převodovky.

​„Naše firma vyrábí motory již téměř 115 let. Škoda je tak jednou z automobilek s nejdelší tradicí výroby a vývoje motorů," říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti za oblast výroby a logistiky.

Výroba motorů byla v Mladé Boleslavi zahájena v roce 1899. Čtyři roky po založení podniku, který se zpočátku zabýval výrobou jízdních kol, vybavili zakladatelé podniku Václav Laurin a Václav Klement poprvé jízdní kolo pomocným motorkem: vznikla takzvaná motocykleta. Pro pohon motocyklety se používaly dva jednoválcové motory o výkonu 1,25 a 1,75 koňských sil.

Zahájením výroby vozidel poháněných spalovacím motorem byly položeny i základy jedné z nejstarších automobilek světa. V roce 1905 vyvinula firma L&K svůj první automobil, nazvaný ‚Voiturette A' (z francouzštiny: vozík, malý automobil).

Laurin & Klement, Voiturette, typ A z roku 1906

Tento vůz byl poháněn vodou chlazenou dvouválcovou jednotkou o výkonu 7 koňských sil a objemu 1100 ccm. Dalším milníkem v prvních letech výroby motorů byl jeden z prvních osmiválců na světě, vyrobený v roce 1908. V roce 1924 produkovala firma L&K dokonce letecké agregáty.

Také po fúzi se Škodovými závody v roce 1925 hrál vývoj motorů nadále velkou roli, ve třicátých letech například vzbudila automobilka Škoda pozornost mimo jiné výkonnými závodními vozy.

Rozhodujícím krokem ve vývoji po druhé světové válce byl v roce 1964 první motor umístěný v zádi vozu. V roce 1987 se škodovka vrátila k jednotkám umístěným vpředu, tentokrát však v kombinaci s hnací přední nápravou. Rozhodujícím impulsem pro moderní výrobu agregátů bylo v roce 1991 spojení s koncernem Volkswagen.

Motor 1,2 HTP z řady EA 111 se v Mladé Boleslavi vyrábí již od roku 2001. Zážehový tříválec se používá v modelech Fabia, Roomster a Rapid.

Výroba tříválcového motoru 1,2 HTP v hlavním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

Vedle výroby motorů se Škoda Auto u nás věnuje také produkci převodovek. V závodě ve Vrchlabí se vyrábí dvouspojkový automat DQ 200. V Mladé Boleslavi pak vznikají manuální převodovky MQ 200 a MQ/SQ 100. V březnu letošního roku přitom sjela z linky už 500 000. převodovka řady MQ/SQ 100, která se mimo jiné používá i v městských vozech Citigo.

Vývoji a výrobě motorů se chce mladoboleslavská automobilka v budoucnu věnovat ještě intenzivněji, staví proto Centrum pro testování motorů ve vývojovém středisku Škoda. Společně s koncernem Volkswagen do něj investuje více než 34 milionů euro (zhruba 933 milionů korun). V současné době je to nejvyšší investice do vývoje v rámci České republiky.

Autor: Redakce

3.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Bunkr Waltrovka.
31

OBRAZEM: Výstavba v Praze odhalila opuštěné bunkry

Hostinec U Brabců.
2 11

Hostinec U Brabců se možná vyhne demolici, Praha 9 ho chce odkoupit

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Na Moravě se budou tvořit sněhové jazyky, v Čechách hrozí silný mráz

Praha - Na většině území Moravy se mohou do středečního večera tvořit od středních poloh sněhové jazyky, vedle toho na východě a severovýchodě Čech hrozí v noci na středu silný mráz. Teploty tam mohou spadnout pod minus 12 stupňů Celsia. Informoval o tom dnes Český meteorologický ústav (ČHMÚ). Podle něj bude mrznout v celém Česku ale minimálně do konce týdne.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies