VYBERTE SI REGION

Slavný Velorex alias plachťák je opět zpátky

„Jak se do toho leze?“ „Jako za kulomet, přikrčit a mírně zaklonit.“ Tuto repliku z filmu Vrchní, prchni! zná snad každý.

29.10.2009 2
SDÍLEJ:

Sraz velorexů. Ilustrační fotoFoto: Deník/Šrubař Martin

Pro někoho se jedná jen o úsměvnou komedii. Pro příznivce veleroxů jde o kultovní záležitost. Jimi obdivovaná tříkolka s plátěnou karoserií, která ve zmiňovaném snímku hrála bezesporu jednu z klíčových rolí, se s největší pravděpodobností dočká znovuzrození. Alespoň s takovou zprávou nedávno přišly České motocyklové noviny (ČMN). Podle informací Deníku by nový velorex dokonce mohl pohánět nový, tajný motor od Jawy. Něco mezi motorkou, autem a letadlem.

Tak popisují majitelé velorexů svůj stroj, který se dlouhá desetiletí nevyrábí, tříkolová verze se přestala vyrábět v roce 1971. Na severní Moravě ale chystají jeho následovníka, veřejnosti by měl být představen na jaře příštího roku. „Ano, je pravda, že letos věnuji velké úsilí projektu s názvem Jawa New Velorex 60th Jubilee. V dílně připravujeme zatím jeden plnohodnotný prototyp druhé generace kultovních velorexů,“ prozradil médiím Pavel Brída, majitel firmy Motoscoot. Těm, kteří se o motorismus alespoň trochu zajímají, značka Motoscoot leccos napoví.

Jde totiž o firmu, která před několika lety uvedla na trh pokračovatele legendárního mopedu Jawa Pionýr. O technických detailech New Velorexu toho zatím příliš známo není. Už nyní je však jasné, že se svým vzorem bude mít společného jen málo. Má se totiž jednat o plnokrevný sporťák. „Brída měl vlastně dvě možnosti, jakou cestou se ubírat. Buď udělá stejnou věc, ale dá ji o trochu silnější motor, nebo to předělá z gruntu tak, jak to třeba udělal Volkswagen se svým legendárním broukem,“ říká motocyklový novinář a redaktor ČMNOndřej Hrůza.

Látka zůstane

Stejně jako u svého vzoru, karoserie zůstane látková, ovšem při celé stavbě se budou používat ty nejmodernější materiály, třeba karbon. Uvnitř v interiéru se podle Hrůzy počítá například se sportovními sedačkami, čtyřbodovými bezpečnostními pásy či airbagy. Stroj by měl pohánět motor z osvědčené Hondy CB 1300, takže by případní majitelé neměli mít problémy se servisem. Do budoucna se ale plánuje, že New Velorex bude pohánět český agregát. Má se jednat o projekt Jawy, která v utajení vyvíjí nový litrový motor.

Pokud se záměr podaří dotáhnout do konce, jednalo by se o nejsilnější motor, který by Jawa vyráběla. V současnosti jsou její nejsilnější sériové modely osazovány motorem o obsahu 650 ccm. Pozornému čtenáři musí být po výčtu všech vymožeností jasné, že nepůjde o žádný levný špás. Exkluzivitu nové české tříkolky má navíc podtrhnout, že počáteční výroba počítá jen s několika kusy ročně. Jawu New Velorex bude moci podle dostupných informací veřejnost spatřit už v březnu příštího roku.

Vozítka pro -náctileté

Znáte poučku, že kdo ještě nedovršil plnoletosti, nesmí za volant? Tak na ni rychle zapomeňte. I když vám není osmnáct, za volant můžete, ale musí to být volant od francouzského Aixamu. To je značka automobilů pro -náctileté a v lecčems připomíná velorex. Její vozy mají malý motor, omezenou nejvyšší rychlost, a také miniaturní rozměry. A hlavně, k jejich řízení stačí řidičské oprávnění na malý moped. Oproti velorexu, který byl svého času levnější než motocykl, má ale jednu podstatnou nevýhodu. Nejlevnější model přijde bratru na čtvrt milionu korun.

Autor: Vojtěch Janda

29.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies