VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Soumrak dieselů? Konec naftových motorů se zřejmě blíží, proč?

Dieselové motory, zejména u nás v Evropě, stále frčí. Není výjimkou, že si je lidé koupí i do těch nejlevnějších městských aut, tedy pokud je naftový agregát pro daný vůz k dispozici. Situace se ale možná již brzy rapidně obrátí, je totiž pravděpodobné, že se blíží konec dieselů. Důvodů, proč tomu tak je, je hned několik a všechny spojuje strašák v podobě emisí.

14.3.2017 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Volkswagen

Důvod první: Diesely vypouští příliš mnoho zplodin

Od té doby, co se začalo u dieselů koukat nejen po emisích oxidu uhličitého (CO2), ale také po emisích oxidů dusíku (NOx), začalo se po výrobcích aut chtít, aby tyto emise rapidně snižovali. Stále nové a nové předpisy, regulace a nařízení proto způsobují, že se diesely již nyní nachází prakticky na hranici technických možností, je mimořádně obtížné je v oblasti emisí vylepšovat. V roce 2020 vstoupí navíc v platnost nové normy jak v Evropě, tak i v Americe, což udržitelnost dieselů ještě ztíží.

Důvod druhý: „Očistit" diesely by bylo příliš drahé

Druhý důvod souvisí s tím prvním velmi úzce. Pokud totiž výrobci chtějí dostát limitům a nařízením, musejí vyvíjet stále nové a nové technologie týkající se čištění spalin. Takové technologie znamenají vyšší náklady na vývoj, ale posléze i na výrobu a samozřejmě na servis. Příkladem za všechny může být strašák mnohých řidičů v podobě filtru pevných částic.

Čtěte také: Žena pod autem. Řeči mají akorát ti, co tomu sami nerozumí, říká automechanička

Právě kvůli těmto nákladům diesely pomalu mizí z menších osobních aut a jsou nahrazovány přeplňovanými benzínovými motory, případně elektrifikovanými ústrojími. Odhaduje se dokonce, že dieselové provedení bude již za pár let dražší, než stejné auto v provedení hybridním.

Důvod třetí: Aféra Dieselgate

Odhalení podvodných zařízení v dieselových vozech Volkswagenu vyústilo v aféru, která nemá ve světě automobilů obdoby. Volkswagen musí vykoupit ohromnou spoustu vozidel, zaplatit enormní sankce a vymýšlet způsoby, jak snížit emise již existujících aut na dříve deklarované hodnoty.

Celá tato aféra potom přirozeně vyvolává u zákazníků strach koupit si dieselové auto a čím dál více lidí proto volí jiné motorizace a jiné řešení.

Důvod čtvrtý: Města volají po zákazu vznětových motorů

Atény, Madrid, Mexico City a Paříž. To jsou čtyři metropole, které koncem roku 2016 vydaly společné prohlášení o plošném zákazu dieselových aut ve svých centrech do roku 2025.

Čtěte také: Která auta se u nás kradou nejvíc? Podívejte se na přehled za loňský rok

Zda tento smělý, ovšem drasticky omezující plán vyjde, to se teprve ukáže. I tak se ale jedná o první vlaštovku ukazující neoblíbenost dieselů na radnicích velkých měst.

Důvod pátý: V USA diesely nechtějí

Jak již bylo uvedeno v úvodu, hlavními odběrateli vznětových agregátů jsou Evropané. V Evropě se dlouhodobě prodává nejvíce dieselů z celého světa, nicméně třeba v Severní Americe jsou již lidé o něco skeptičtější. Právě zde se totiž rozpoutal zmiňovaný Dieselgate, který mimo jiné vyústil v to, že některé automobilky (včetně Volkswagenu), přestaly v USA vznětové motory nabízet.

Američané naftovým motorům v osobních autech nikdy příliš nefandili, když už si ale začali zvykat třeba právě na vznětové Volkswageny, přišel onen skandál.

Zdejším zákazníkům ovšem diesely nechybí (třeba i kvůli levnému benzínu), což opět pouze podtrhuje fakt, že se "nafťáky" obecně přestávají vyplácet a chystají se do ústraní před benzínovými motory a elektrifikovanými variantami.

Autor: Dominik Valášek

14.3.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rada České televize volila ve druhém kole 26. dubna nového ředitele České televize. Na snímku Petr Dvořák.
13 9

Překvapení se nekoná, Rada zvolila šéfem ČT opět Petra Dvořáka

Biskup František Radkovský.
VÍME PRVNÍ
19

Prazdroji loni rostly prodeje, pomohl zájem o prémiová piva

Smutná zpráva z filmového světa. Zemřel Jonathan Demme, režisér Mlčení jehňátek

Jonathan Demme, režisér oscarového Mlčení jehňátek, dnes zemřel v New Yorku. Bylo mu 73 let. Příčinou úmrtí byly komplikace s rakovinou jícnu.

Kdo nemá platnou jízdenku, ať si vystoupí. Cože?!

Od dubna se na problémových linkách městské hromadné dopravy vyskytují takzvaní asistenti přepravy. Mají za úkol dbát na bezpečnost, nepustit do vozidla osoby bez platné jízdenky, se zápachem a pod vlivem alkoholu, nebo je na příští zastávce „vysadit".

Mexiko odmítá Trumpovu zeď. Je to nepřátelský akt, tvrdí

Mexický ministr zahraničí Luis Videgaray nazval plány na stavbu zdi oddělující Mexiko a Spojené státy nepřátelským činem a absolutním plýtváním penězi.

AKTUALIZUJEME

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

/VIDEO/ Velké zatýkání po Francii a Belgii. V souvislosti s útokem na redakci časopisu Charie Hebdo z ledna 2015 bylo do dneška zadrženo deset podezřelých.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies