Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stát chce zvýšení rychlosti na části silnic I. třídy na 110 km/h

Praha - Ministerstvo dopravy plánuje zvýšení rychlosti na několika stech kilometrů silnic první třídy z 90 na 110 km/h. Mělo by jít o směrově oddělené úseky komunikací se čtyřmi pruhy a s mimoúrovňovými křižovatkami. Vyplývá to z materiálu Nové pojetí dálniční sítě, který by měla ve středu projednat vláda.

29.1.2013 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Kucej Miroslav

Ministerstvo již vybralo zhruba 24 úseků silnic první třídy, kde by zvýšení rychlosti přicházelo v úvahu. Jsou to například silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, úsek Karlovy Vary - Ostrov, Liberec - Bílý kostel, Ostrava - Šenov a Most - Bílina. V další fázi by se rychlost mohla zvýšit i na komunikacích se třemi či dvěma pruhy, které nemají křižovatky a odbočky.

Všechny úseky by nesly označení jako silnice pro motorová vozidla. Většina současných rychlostních silnic označených touto značkou by se pak po dílčích úpravách přeměnila na dálnice. Tím by se rozsah dálniční sítě zvýšil asi o 300 kilometrů. Nezbytné náklady na přeznačení vybraných rychlostních silnic na dálnice Ředitelství silnic a dálnic odhadlo na 3,5 milionu korun.

Rychlostní silnice jsou nyní podle ministerstva laickou veřejností vnímány jako dálnice. „Platí zde stejná nejvyšší dovolená rychlost, jsou rovněž zeleně značené, zpoplatnění je shodné, komunikace vypadá na první pohled totožně. Rozlišování dálnic a rychlostních silnic je tak do jisté míry matoucí. Jeví se tedy jako žádoucí toto faktické rozdělení na dálnice první a druhé třídy legalizovat a rozdílnost pojmů využít i pro rozdílné vnímání a chování na těchto komunikacích," uvedli zástupci ministerstva v materiálu.

Ministerstvo si od změny slibuje úsporu peněz na výstavbu, protože stavba rychlostních silnic s dálničními parametry se podle současného pojetí nejeví jako ekonomicky efektivní. Ministerstvo proto navrhuje zmírnit parametry pro budování rychlostních silnic, což si ale vyžádá snížení rychlosti na 110 km/h.

Rychlostní silnice v novém pojetí by více kopírovaly terén, zabíraly méně prostoru, a tím se výrazně snížila jejich investiční náročnost. Plánované dálnice by pak bylo možné stavět v polovičním profilu nebo se třemi pruhy s možným rozšířením na plný profil v případě nárůstu intenzity dopravy.

Autor: ČTK

29.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Volkswagen Passat
Škoda Citigo
Dacia Sandero
Kia Venga

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Libye.
7

Stovky těl bojovníků Islámského státu čekají na repatriaci z Libye

Ilustrační foto
18

Do půlky srpna má být mírně chladněji a deštivěji, než je zvykem

Na hranici možného: 3,5 tisíce kilometrů „čtyřicítkou“

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Nejrychleji v historii zvládl Tour de France Lance Armstrong. Jenže dopoval.

Walesa podpořil Poláky demonstrující proti soudní reformě

Někdejší disident a pozdější polský prezident Lech Walesa se přidal k demonstrantům, kteří v Polsku protestují proti reorganizaci Nejvyššího soudu podle návrhu vládnoucí strany Právo a spravedlnost. Upozornila na to ČT24. 

Chlapce v Třinci zasáhl blesk

Patnáctiletý chlapec byl v sobotu večer zasažen bleskem během bouřky na ulici v Třinci. Záchranářům se ho ale podařilo oživit.

AKTUALIZOVÁNO

Čtvrté děťátko z plzeňského babyboxu dostalo jméno Pavel, páté Luděk

 Tři hodiny po sobě objevili na Denisově nábřeží dva novorozence. Možná to jsou dvojčata.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení