VYBERTE SI REGION

Stát přišel o dvě miliardy korun dotací kvůli mýtu

Praha - Ministerstvo dopravy muselo odepsat část dotace z Evropské unie na Pražský okruh, rozpočet na české dálnice tak přišel o dvě miliardy korun.

20.2.2012 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Důvodem je to, že stát zvedl sazbu mýta, kterým si na stavbu silnic vydělává, čímž podle pravidel EU ztratil nárok na část peněz.

Ministerstvo dopravy ale odpoledne v reakci uvedlo, že stát o žádné peníze z EU nepřijde, protože je bude moci využít na jiné projekty. List však tvrdí, že stát má problém vyčerpat bruselské peníze, a podle dokumentů ministerstva je tak ohroženo až 16 miliard Kč.

"První schvalování projektů Pražského okruhu proběhlo v roce 2008 a při výpočtu podpory se v té době počítalo s tehdy platnými sazbami mýta," řekl HN ředitel odboru evropských fondů na ministerstvu dopravy Marek Pastucha. Stát ale mýto od schválení evropské dotace už dvakrát zdražil. Ministerstvo dopravy proto muselo své žádosti o dotace přepočítat, protože na mýtu vydělá více, než původně nahlásilo. Zvýšený výběr mýta nahradí evropskou dotaci během 30 let.

Peníze by se hodily hned

Česko podle Pastuchy v konečném důsledku vydělá. Horizont 30 let je ale slabou útěchou, Česku by se peníze i kvůli rozpočtovým škrtům hodily hned, napsaly HN.

"Alokace operačního programu se nijak nesnižuje, nevyčerpané prostředky je možné používat na financování projektů jiných. Ředitelství silnic a dálnic již realizuje či bude realizovat několik dalších tzv. náhradních projektů, na které bude možné tuto uvolněnou alokaci OPD dočerpat," reagoval na článek ministr dopravy Pavel Dobeš.

Stát má podle HN s čerpáním bruselských peněz problém. Téměř jistě mimo jiné nestihne v požadovaném termínu do konce roku 2015 dokončit dálnici D8. Jen na ni má z Bruselu dostat osm miliard korun. A kvůli podezření z podvodu již Česko vrátilo 600 milionů korun dotací na výpadovku z Brna na Mikulov. Neprůhledná výběrová řízení mohou zase za to, že se již vzdalo dvou miliard korun na zvedání mostů na Labi.

Ministerstvo v dnešní tiskové zprávě uvedlo, že peníze z dotace přesměruje na náhradní projekty - hlavním má být modernizace dálnice D1. I její zahájení má však proti plánů několikaměsíční zpoždění. Dalšími náhradními projekty mají být stavby D1 Přerov - Lipník a úseky Borek - Úsilné a Veselí nad Lužnicí - Bošilec na D3.

Autor: ČTK

20.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
18 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
18 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies