Podle slovníku má anglický výraz swift celou řadu hodně rozličných významů. Může to být rychlý a hbitý, ale také rorýs obecný či druh ještěrky, buben, zhýralý nebo dokonce další označení, které by se asi k autu moc nehodilo. Pro Suzuki Swift se z nabídky slovníku asi nejlépe hodí rychlost a pohotovost, takový Swift je.
Kategorie malých automobilů, ve které kraluje domácí Fabia, patří v Česku trvale k nejprodávanějším, i když dříve byl její podíl ještě větší.
Cenová zvýhodnění vozů nižší střední třídy přetáhla nemálo zájemců. Mezi malými auty je také pořádně tvrdá konkurence. O přízeň kupujících usiluje třicítka modelů a prosadit se mezi nimi není vůbec snadné.
Suzuki Swift, i když se jedná o opravdu hbité malé a svým způsobem docela zajímavé vozidlo, které má také své kouzlo, to nemá na českém trhu jednoduché.
Přitom se právě Swift, zejména v zahraničí, prezentuje vynikajícími referencemi na úseku zákaznické spokojenosti a spolehlivosti. Uvidíme tedy, jak se prosadí jeho nejnovější generace.
Design se nezměnil, karoserie ano
Nová generace vozu Suzuki Swift uvedená pod sloganem „Více Swiftu“ vypadá do jisté míry na první pohled téměř stejně jako ta předcházející.
Přestože je celkově větší, když jeho vnější rozměry narostly o 90 mm na délku, o pět mm na šířku, o 10 mm do výšky a rozvor náprav je delší o 50 mm, stále působí kompaktním dojmem. Mírně odlišnou čelní partii charakterizují výrazně větší světlomety a zadní partii rovněž větší koncové svítilny. Jiné rozdíly se hledají dost těžko.
Oč menší práci odevzdali designeři, co se týče vizuálních změn, o to víc se angažovali konstruktéři při změnách na motorech a podvozku. V praxi se tak potvrdilo heslo o vhodnosti neměnit to, co je dobré a zaměřit se na změny jen toho, co je vyžaduje.
Nový je především moderní čtyřválcový motor 1.2 Dual VVT, který nyní spolehlivě plní požadavky normy Euro 5. Ve srovnání s předchůdcem dosahuje při menším zdvihovém objemu vyšší výkon i příznivější hodnotu točivého momentu, a přitom nabízí nižší spotřebu – v průměru 5,0 l/100 km. Také naftový motor disponuje nižšími hodnotami spotřeby a spokojí se v kombinovaném režimu s 4,5 l/100 km.
Poněkud staromódněji působí jen pětistupňová převodovka, jejíž odstupňování je ale vzhledem k výkonové charakteristice motoru plně vyhovující. Také podvozek zaznamenal dílčí úpravy, které přispěly ke snížení přenosu hluku od kol a také k vyšší úrovni komfortu jízdy při zachování velmi dobrých jízdních vlastností
Sedm airbagů, ale málo místa
Karoserii Swiftu charakterizuje zvenku originální a nezaměnitelný tvar s poměrně velmi solidním vnitřním prostorem pro cestující, vykoupeným ale podprůměrným prostorem pro zavazadla. Ten má objem jen 211 l. Podle filozofie tvůrců jen výjimečně potřebuje někdo přepravovat současně ledničku a čtyři pasažéry, takže po sklopení zadních opěradel je i na velký nákup místa dost.
Asi největší předností nového Swiftu je jeho standardní bezpečnostní výbava, která už v základní verzi GA obsahuje sedm airbagů (tedy včetně kolenního) a ABS i se stabilizačním systémem ESP. Dále ze zajímavostí má palubní počítač, tónovaná skla a jiné prvky.
Zřejmě nejprodávanější bude asi o 45 tisíc Kč dražší verze GL/AC, u níž nechybí klimatizace, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, autorádio s přehrávačem CD a ovládáním na volantu, kůží obšitý volant, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka a řada dalších komfortních prvků.
To, že bezpečnost patří k silným stránkám nového Suzuki Swift, potvrzuje nejen zmíněných sedm airbagů, ESP, což je úroveň výbavy, kterou nemají ve standardu mnohé vozy střední či vyšší střední třídy, ale také mnoho dalších prvků pasivní i aktivní bezpečnosti.
A že se důraz na bezpečnost vyplatil, dokazuje získání v současné době nejvyššího, tedy pětihvězdičkového hodnocení po absolvování nezávislého nárazového testu Euro NCAP.
Jízdní vlastnosti jsou silná stránka
Při jízdě je patrná snaha konstruktérů o co nejlepší zvládnutí kompromisu mezi sportovnější jízdou a příznivou mírou komfortu. Jízdní vlastnosti, stejně jako bezpečnostní výbava, patří k silným stránkám Swiftu, stejně jako úroveň zpracování.
K nevýhodám Swiftu se, kromě již zmíněného malého objemu zavazadlového prostoru a jeho nedostatečné variability (základní verze nemá dělená zadní opěradla), řadí ještě chudší výběr pohonných jednotek, absence šestistupňové převodovky a horší výhled dozadu.
Asi hlavním minusem Swiftu, ale v Česku prakticky každého dováženého malého automobilu, je přímá konkurence s Fabií a také skutečnost, že mnozí čeští kupující upřednostňují chudší, co nejlevnější verze automobilů.
Swift je zajímavé auto zejména pro ty, kteří nechtějí zapadnout do uniformity okoukaných modelů a vyžadují za své peníze originalitu, bezpečnost, solidní vybavení a příslovečnou spolehlivost.
KAREL BERÁNEK
karoserie: pětimístný pěti, popřípadě třídveřový hatchback
motor: zážehový čtyřválec
zdvihový objem: 1242 cm³
výkon: 69 kW (94 k) při 6000 min-1
točivý moment: 118 N.m. při 4000 min-1
převodovka/pohon: pětistupňová mechanická, pohon předních kol
podvozek: přední náprava typu McPherson, vzadu kliková náprava
pneumatiky: 175/65 R 15
vnější rozměry: 3850×1695×1510 mm
zavazadlový prostor: 211/902 l
pohotovostní/cel ková hmotnost: 960/1480 kg
maximální rychlost: 165 km/h
zrychlení z 0–100 km/h: 12,3 s
kombinovaná spotřeba paliva: 5,0 l/100 km
cena: od 280 900 Kč (1.2 GL pět dveří), od 234 900 Kč (1.2 GA troje dveře)