VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Technici zkoušeli automatiku na Pražském okruhu

Praha - Menší nehoda, větší nehoda, automobil řítící se po dálnici v protisměru, ale také překážející zvíře, kolona nebo rozmary počasí: mlha či třeba náledí. To všechno čekalo v noci na neděli na řidiče jedoucí po novém úseku dálničního okruhu Prahy, který spojuje brněnskou dálnici D1 s plzeňskou D5.

24.10.2010
SDÍLEJ:

Pražský okruh.Foto: Deník/Martin Divíšek

Nic z nepříjemností, které omezily jejich jízdu, ale naštěstí nebylo skutečností. Technici Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) společně s dodavatelskou společností Eltodo testovali automatiku takzvaného liniového řízení, což se z technologických důvodů musí dělat za běžného provozu.

Poloautomatický režim

Cílem zkoušek, které oborníci sledovali přímo u dálničních portálů v terénu, bylo ověřit, jak se řídicí systém dálnice podařilo naučit odpovídat na podněty k různým situacím, na něž má v budoucnu reagovat automaticky: podle poznatků z kamer a čidel sledujících řadu parametrů včetně hustoty provozu či meteorologické situace má pomocí proměnných dopravních značek a informačních tabulí v případě problémů samočinně nastaví taková omezení a úpravy provozu, aby se pokud možno podařilo zabránit dalším kolizích či zácpám.

Do budoucna má tento systém fungovat automaticky; operátor bude na jeho chod pouze dohlížet. Dosud pracuje v poloautomatickém režimu s aktivní účastí obsluhy. Zprovoznění plně automatického režimu je jednou z podmínek zvýšení maximální dovolené rychlosti z nynější stovky na projektovaných 130 kilometrů za hodinu.

Nově zprovozněnou částí okruhu projedou v úseku Modletice – Slivenec desetitisíce vozidel denně. Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové se jedná o 50 – 80 000 automobilů za 24 hodin. Největší zátěž zaznamenává okruh od Barrandova d dálnici D5.

(zw)

24.10.2010
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Citroën C3
Mercedes-Benz A 180
Škoda Octavia
Škoda Octavia

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Omilostněný Jiří Kajínek před bystrckým bytem řekl, že zatím se setkává se samými dobrými reakcemi lidí.
1 12

Můj soused zabiják: lidé z Bystrce Kajínka většinou vítají, cítí se i bezpečněji

Stokcholmská čtvrť Fittja patří k těm místům hlavního švédského města, které počítá policie k nejrizikovějším.
3 5

Seznamte se: Jsme supermatky a chráníme sídliště před zločinem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Zemřel Zbigniew Brzeziński, vlivný hráč americké politiky 20. a 21. století

Pro bývalého poradce prezidenta J. F. Kennedyho (1961 – 1963) a později i pro bezpečnostního poradce prezidenta Jamese Cartera (1977 - 1981) neměla před čtyřmi desetiletím (ale ani později) tehdejší komunistické média v Československu, a celém východním bloku, vlídné slovo. Muž, jehož kořeny, jak naznačovalo jméno, sahaly do Polska a navíc měl za manželku Češku, zemřel v pátek ve Spojených státech v nemocnici ve Virginii ve věku 89 let (1928 – 2017).

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Rekonstrukce atentátu se odehraje jinde než samotný útok

Na sobotu připadá výročí jednoho z nejvýznamnějších momentů druhé světové války – atentátu na Heydricha.Pětasedmdesát let od vyvrcholení operace s krycím názvem Anthropoid připomene dopoledne rekonstrukce operace, kterou bude komentovat badatel Jiří Padevět. Čas 10.25 odpovídá historii – nikoli však místo. Ukázka se neuskuteční poblíž tramvajové zastávky Vychovatelna (kde stojí i památník atentátu) ale nedaleko tramvajové zastávky U Kříže v Libni.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies