VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Terén, písek, sníh? Čtyřnohé škodovky si poradí!

Barcelona /VIDEO, FOTO/- Jak si poradily škodovky s extrémním terénem u Barcelony? Boleslavský deník to vyzkoušel.

28.1.2011 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
51 fotografií

Škodovky s pohonem 4x4 si v testu Deníku ve španělské Barceloně poradily i s drsným terénem.Foto: Deník

Co si asi myslí dvaaosmdesátiletá babička s barevným šátkem na hlavě a plechovým kbelíkem v ruce stojící před zašlým domkem v okrajové části městečka Sant Vincenc de Castellet, když jí v obrovské rychlosti míjí jedna nová škodovka vedle druhé?

„Nemyslím si vůbec nic, tady je to normální,“ prohodí s klidem a jde si po svých starostech. V minulosti už se kolem ní prohnala kolona kamionů Man, nebo třeba flotila malých vozů Suzuki. Bydlí totiž nedaleko obrovského testovacího areálu Can Padro, kde se běžně testují auta, či technika i zkušenosti záchranářů, a které se teď na několik týdnů proměnilo ve Škoda 4x4 Experience Area.

„Novináři si tady mohli vyzkoušet nejen vynikající stoupavost či průchodnost vozů terénem, ale také zažít jízdu za podmínek, v nichž se vůz testuje během vývoje, včetně přítomnosti speciálních měřících přístrojů a techniků Škoda Auto. Tyto vývojářské testy zahrnují zvládnutí extrémních podmínek, do kterých se běžný řidič nedostane, a naplno tak ukazují schopnosti a jízdní vlastnosti vozů Škoda s pohonem všech kol,“ vysvětlil mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Uprostřed lesů za Bercelonou

Jsme uprostřed lesů asi padesát kilometrů od španělské Barcelony a v dáli je vidět prudký krpál, písčitá cesta, oblaka prachu. Do kopce se škrábe kolona terénních SUV Yeti z dílny Škody Auto. Helmut Pohl, odborník na jízdu v terénu, naviguje pomocí vysílaček novináře v autech za sebou, jak se správně rozjet na písčité cestě do prudkého kopce, jak si poradit při jeho sjezdu a kdy za sebe raději nechat pracovat škodováckou technologii. Jde přitom o kopce a cesty, kam by se nestyděly vyrazit ani speciálně upravené čtyřkolky. A nebo majitelé Škodovek s pohonem 4x4.

Nejlépe si s pískem a kopci poradil právě vůz Yeti, který díky výšce (světlá výška 180 milimetrů není v tomto segmentu extra oslnivá, ale bohatě stačí), klasické konstrukci přední nápravy a víceprvkové zadní nápravy v kombinaci s mezinápravovou spojkou Haldex zvládne nečekanou porci terénu. Přední náprava je typu McPherson, kombinuje tedy tlumiče s pružinami, které společně s příčnými rameny vedou kola.

Víceprvková zadní náprava je podobná s tou, kterou mají octavie, ale byla upravena. Má o 30 mm širší rozchod, což terénnímu vozu sluší a což ve spojení s torzním stabilizátorem na přední nápravě citelně snižuje naklánění karoserie v zatáčkách. Ke snížení přenosu kmitů je zadní náprava zavěšena na pomocném rámu, který je s karoserií spojen prostřednictvím čtyř pružných ložisek, která tlumí přenos vibrací a hluku.

Hluboký písek? Žádný problém

Nemusíte se tak bát ani ostrého odpichu na písku do prudkého kopce. Pocítíte jen malé zavlnění, ale Yeti se po chviličce bez zaváhání rozjede, jakoby sjížděl z kopce běžnou asfaltku. Problém ani není brzdění na písku z kopce. Konstrukce podvozku nabízí stabilní vedení stopy, což přináší posádce velmi uklidňující dojem.

O stabilitě Yetiho se novináři s celého světa mohli přesvědčit při projíždění speciální trati, kdy se vůz hrozivě nakláněl tak, že by se z okénka řidiče dalo dosáhnout na zem. V některých situacích se kola vozu ocitla ve vzduchu a nebýt mezinápravové spojky, která do pohonu „zapne“ zbylá kola, zůstal by vůz uvězněný. Otázkou však je, jak by dopadl amatérský řidič v takovém terénu bez pomoci instruktora.

Elektrohydraulicky řízená lamelová spojka Haldex je u Yetiho uložena u zadní nápravy ve společné skříni s rozvodovkou a diferenciálem. Za dobrých trakčních podmínek, jako například právě na suché silnici, se 96 procent točivého momentu motoru přenáší na přední kola. V závislosti na konkrétní situaci může elektronicky řízená spojka Haldex přenést až 90 procent výkonu na zadní nápravu. Elektronická uzávěrka diferenciálu zase zabrání prokluzování jednoho z kol s nižší trakcí na přední nebo zadní nápravě. To zaručí stabilní udržování jízdní stopy a dobrou ovladatelnost vozu Yeti v terénu, ale i na kluzké vozovce.

V případě Yetiho je citlivý systém pohonu všech kol neomezeně kompatibilní s elektronickými asistenčními systémy. Při zásahu ESP, které je u verzí 4×4 a výbavového stupně Experience součástí standardní výbavy, převezme kontrolu nad spojkou Haldex řídicí jednotka ABS/ESP. Jakmile se ABS aktivuje, spojka Haldex automaticky rozpojí.

Pro jízdu mimo zpevněné vozovky lze u modelu Yeti 4×4 snadno změnit nastavení elektronických systémů. Stačí stisknout tlačítko s nápisem „Off-Road“ na přístrojové desce, které aktivuje režim Off-road zastřešující soubor asistenčních systémů pro jízdu mimo zpevněné cesty. Plynový pedál má upravenou charakteristiku, aby byly rozjezdy na nesoudržném povrchu plynulejší, rozjezdový asistent pomáhá s rozjezdem vozu ve složitých situacích.

Asistent pro jízdu z kopce prostřednictvím citlivého brzdění udržuje při sjíždění svahů konstantní rychlost bez ohledu na to, zda je zařazen 1.-3. rychlostní stupeň, zpátečka nebo neutrál. Řidič se pak může zcela soustředit na volbu optimální stopy v náročném terénu. Ve většině případů si však řidič poradí sám a nepředpokládáme, že by se někdo vydal s Yetim do tak extrémního terénu, že by „sjížděcí“ asistent opravdu využil.

Jaké „vychytávky“ tedy přinášejí vozy Škoda s pohonem všech kol, zejména tedy model Yeti:

Rozjezdový asistent
Rozjezdový asistent pomáhá řidiči s rozjezdem v obtížnějších situacích, např. při rozjezdu do kopce nebo při rozjezdu s těžkým přívěsem. Řidič proto může sešlápnout plynový pedál na maximum, neboť horní hranice otáček motoru je při rozjezdu omezena do 2500 min-1. Asistent je dále rozšířen o upravenou charakteristiku plynového pedálu, která usnadňuje rozjezd na nezpevněném a kluzkém povrchu.

ASR Off-road
Pro zlepšení rozjezdu na měkkém povrchu nebo povrchu s nízkou adhezí pracuje systém ASR s většími prokluzy hnacích kol.

EDS Off-road
Elektronická uzávěrka diferenciálu (EDS) reaguje rychleji a intenzivněji oproti normálnímu režimu. Systém rychleji přibrzdí protáčející kolo, resp. kola, např. při křížení náprav, tak aby byla zachována trakce vozidla.

ABS Off-road
Sypký povrch má jiné adhezní vlastnosti než zpevněná komunikace, např. asfalt. Pro zlepšení brzdného účinku je změněno nastavení systému ABS tak, aby využíval tzv. klínového efektu tj. delším blokováním brzděného kola, které si před sebou nahrne materiál, a tím vytvoří klín. Výsledkem je vyšší účinnost brzdění.

Asistent pro jízdu z kopce
Asistent pro jízdu z kopce udržuje konstantní rychlost při jízdě z kopce prostřednictvím brzdění kol. Zároveň zabraňuje blokování kol, protože ABS zůstává aktivní. S asistentem pro jízdu z kopce se může řidič plně soustředit na řízení a vhodně volit ideální jízdní stopu.

Daní za pohon 4x4 je o něco větší váha. I s průměrným řidičem má například vůz Yeti kolem 1500 kilogramů, a to jen s benzinovým motorem 1,8 l.
Pravdou je, že čtyřkolku si užijete hlavně v terénu, na písku a také na běžné silnici při dešti a zejména v zimě, když jsou silnice zasněžené.

Bezkonkurenční je její využití na horách. Vyjedete prakticky kamkoli. Pokud však jezdíte jen na suchých silnicích, vesměs po rovině a velmi pomalu, asi vás čtyřkolka extra nezaujme, spíše se připravte na mírně vyšší spotřebu paliva.

Čtyřkolka i pro superb

Pokud však čtyřkolku máte a do terénu se zrovna nechystáte, žádné jiné nevýhody z toho na běžné silnici nepramení, ba naopak. Při testu na kluzké vozovce, do které byl přidán mramor, aby se více klouzala, se díky čidlům a kamerám prokázalo, že jízda s vozem 4x4 vykazuje ve všech směrech lepší parametry, můžete jet mnohem rychleji, méně se dostanete do smyku, lépe vyberete zatáčky a rychleji zabrzdíte. Do tohoto testu byl zapojen Superb Combi 4x4, u kterého opravdu nikdo nečeká, že se vydáte do těžkého terénu. I u tohoto krásného obra, ale můžete mít pohon všech kol.

„Ve všech parametrech je jízda se čtyřkolkou lepší i u superbu,“ ukazoval na výstupním grafu Klaus Panchyrz, bývalý pilot formule 3. Novináři si navíc mohli porovnat výsledky své jízdy z tou jeho.

Ostatně jízdní výkony Superbu Combi jsou uchvacující. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 6,5 vteřiny, při maximální rychlosti ukazuje ručička tachometru 250 km/h. Motor 3,6 FSI V6 zvládá všechny jízdní situace s lehkostí a suverenitou. Tato pohonná jednotka je nabízena výhradně se šestistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Rozdělení enormního výkonu elektronicky řídí spojka Haldex čtvrté generace.

Při jízdě za normálních trakčních podmínek směřuje 96 procent síly k přední nápravě. Pokud se změní adheze vozovky pod jednotlivými koly, systém Haldex zareaguje ve zlomku vteřiny a přesune točivý moment na kola, která mají momentálně lepší trakční podmínky. Tím je zaručena bezpečná jízda za každého stavu vozovky: na sněhu, na ledu i za deště se řidič může na Superb 4×4 vždy spolehnout.

Pokud toužíte spíše po octavii, která má všechny výhody pohonu, pak je ideální volbou klasický model 4x4 a nebo designově ozvláštněný svébytný model scout. Octavia Scout patří do rostoucího segmentu individualisticky pojatých vozů s pohonem všech kol. V této kategorii se úspěšně etablovala díky svému vzhledu a jízdním vlastnostem, ale také velkorysému vnitřnímu prostoru a přepravním schopnostem. I u tohoto modelu příkladné trakční vlastnosti zajišťuje mezinápravová spojka Haldex 4. generace. Octavia Scout se díky světlé výšce 179 mm hodí jak pro jízdy po kvalitních komunikacích nebo v ulicích měst tak i pro jízdu mimo zpevněné cesty.

Závěr testu - výhody pohonu 4x4:
- lepší ovladatelnost za horších podmínek (při dešti, na sněhu, na písku, v zatáčkách)
- lepší vedení stopy
- vyšší akcelerace i lepší brzdění za horších podmínek
- celkově lepší bezpečnost jízdy v kombinaci s dalšími systémy bezpečnosti
- jistota průjezdu i náročnějším terénem

Nevýhody pohonu 4x4:
- vyšší cena
- mírně vyšší váha
- mírně vyšší spotřeba
Jak jdou kšefty?

V roce 2010 se pro pohon všech kol rozhodlo 15,5 % nových majitelů vozů Octavia Combi, u vlajkových modelů Superb a Superb Combi tvoří podíl 4×4 5,4 %, resp. 15,7 % celkového objemu. Nejvyšší podíl vozů 4×4 si v uplynulém roce připsal model Yeti. Během prvního plného produkčního roku byl pohon všech kol volbou dokonce pro 39 % řidičů prvního SUV značky Škoda. Na některých trzích, jako jsou alpské a severské země, jsou tato čísla mnohem vyšší a vozy s pohonem všech kol často dominují většině prodejů.

Autor: Pavel Svačina

28.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies