VYBERTE SI REGION

TEST: Konec dobrodruha. Z Nissanu X-Trail se stal rodinný typ

Nissan X-Trail mezigeneračně prošel zajímavou změnou osobnosti. Z hranatého tvrďáka, který měl blízko ke klasickému teréňáku, se stalo líbivé SUV s ambicemi sloužit jako praktické rodinné auto.

20.3.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
25 fotografií
Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail.Foto: Stanislav Švarc

Přísně vzato nový X-Trail vlastně ani není skutečným nástupcem svého předchůdce, v nabídce Nissanu spíš nahrazuje prodloužený sedmimístný Qashqai+2. "Kaškaj" v nové generaci totiž o větší verzi přišel.

X-Trail se svému menšímu sourozenci i dost podobá, především předními partiemi. Tváří se tedy stejně sebevědomě, ale díky uhlazeným a "zakulaceným" tvarům vypadá docela přátelsky.

Nissan X-Trail.

Také interiér připomíná Qashqaie a sází na jednoduchost, přehledné ovládání a příjemné materiály.

Chytrý a šikovný

Všechno je tu tak nějak přirozeně na svém místě: tlačítka kolem barevného displeje umožňují rychlý přístup k jednotlivým funkcím svižného multimediálního systému, do schránky pod středovým panelem zase skvěle padne peněženka i mobilní telefon a dokonce i držáky na nápoje jsou vymyšleny chytře.

Nejenže jsou chlazené, ale také jsou hlubší, než bývá zvykem. Je to proto, aby kelímky nepřekážely ruce při řazení.

Nissan X-Trail.

Potěší také pohodlná sedadla. Jednu podstatnější výtku směřuji pouze k masivnímu středovému panelu, který občas překážel pravé noze, druhou pak občasnému skřípání a vrzání v kabině. Důvodem je zřejmě menší tuhost karoserie, kterou způsobuje panoramatické střešní okno. 

Nissan se důkladně zaměřil na výbavu moderními technologiemi a nejrůznějšími asistenčními a bezpečnostními systémy. X-Trail tak lze pořídit například s "hlídačem" mrtvého úhlu, rozpoznáváním dopravních značek, či systémem, který v případě hrozící kolize dokáže vůz zcela zastavit. V testované nejvyšší výbavě Tekna je tento bezpečnostní arzenál součástí standardní výbavy.

Při couvání a parkování se zase hodí kamery a senzory, které umí například sledovat objekty pohybující se za vozidlem, či ukázat, jak daleko od obrubníku se právě nachází pravé přední kolo. Hodně šikovná je funkce pohledu z ptačí perspektivy, která řidiči nabízí dokonalý přehled o okolí. A potěší i chytrý parkovací asistent, který si sám změří místo a pokud vyhovuje, vůz do něj navede.

Nissan X-Trail.

Kabinu je potřeba také pochválit za její prostornost a variabilitu. Sedadla ve druhé řadě jsou nezávisle na sobě posuvná v rozsahu 260 milimetrů a mají dokonce i polohovatelná opěradla. Díky tomu vzadu najdou dokonalé pohodlí minimálně dva cestující všech možných typů postav.

X-Trail lze (za příplatek 30 tisíc) vybavit ještě dvěma sedačkami ve třetí řadě, které jsou v případě "nepotřeby" schované v podlaze kufru. Po jejich vyklopení se samozřejmě sníží objem zavazadelníku (z 550 na 135 litrů), ale zase se na ně vcelku v pohodě posadí i dospělý člověk, aniž by musel nějak strádat - zvlášť pokud si pasažéři před ním trochu pohrají s polohou vlastních sedadel.

Nissan X-Trail.

Praktičnost interiéru v X-Trailu je jednoduše parádní.

Motor maskuje objem

Nissan svoje rodinné SUV prodává s jediným motorem, jehož objem na první pohled vzbuzuje jisté pochybnosti. Do X-Trailu si totiž můžete pořídit pouze naftovou šestnáctistovku, což se na papíře zdá být málo.

Skutečnost ale překvapí, malý turbodiesel s výkonem 130 koní a maximálním točivým momentem 320 newtonmetrů naprosto dostačuje. Působí dokonce jako by měl větší dojem.

Nissan X-Trail.

Ne že by byl X-Trail nějaký velký dravec, ale svižné svezení umí. Dokonce i když je auto plně naložené, motor má pořád dost síly na bezpečné předjíždění či stoupání bez nutnosti podřazovat - tedy pokud ho držíte ve správných otáčkách.

Malý objem se totiž projevuje jen horší pružností a právě relativně úzkým spektrem opravdu využitelných otáček. Pod 1700 ot/min je jedna-šestka v podstatě "mrtvá", netáhne a dusí se. Po překročení této hranice ale výrazně ožije a nadšeně spolupracuje až k 4000 ot/min, kde její výkon vrcholí. Pak už je nejlepší přeřadit, točit dál nemá smysl.

Turbodiesel také potěší docela kultivovaným chodem, skvělým sladěním s dobře odstupňovanou šestistupňovou převodovkou s přesným řazením i rozumnou touhou po palivu.

Nissan X-Trail.

Týdenní test X-Trail zakončil s průměrnou spotřebou rovných 7 litrů na sto kilometrů - cestování přitom zahrnovalo jak město, tak dálnice nebo třeba i výlet pěti dospělých lyžařů za sjezdovkami. S trochou snahy umí japonské SUV jezdit i za 6 l/100 km.

Do terénu raději ne

Dobrý dojem nekazí ani úroveň jízdy. Nissan působí na silnici nečekaně lehce a hbitě, tedy alespoň v rámci podobně velkých "esúvéček". Nedotáčivost úspěšně potlačuje přibrzďování vnitřního kola, náklony karoserie se díky aktivnímu podvozku drží v rozumných mezích a v případě testovaného vozu pomáhal s trakcí pohon všech kol.

Použitý systém All Mode 4x4-i umožňuje zvolit jedno ze tří nastavení. Standardním režimem je jízda jen s pohonem předních kol, která trochu šetří naftu. Po přepnutí na mód Auto si elektromagnetická spojka sama připojí zadní kola, pokud je to potřeba. 

Nissan X-Trail.

V režimu Lock se pohon "zamkne" v poměru 50:50, na obě nápravy tak putuje stejný točivý moment. Funguje to ale jen do rychlosti 40 km/h. Světlá výška 210 milimetrů pak naznačuje, že by si X-Trail mohl poradit i s trochu náročnějším termínem, problémem jsou ale silniční pneumatiky, které nezajišťují dostatečnou trakci. Celkově je však cítit, že auto na dovádění mimo pevné cesty nebylo postaveno.

Hrboly a díry totiž moc nesvědčí podvozku. Ten je spíš tužší, naladěný především na jistou jízdou na běžných silnicích. Přesto nabídne dostatek komfortu - ale jen do chvíle, než "vymetete" nějakou větší nerovnost. V tu chvíli se od kola ozve nepříjemný ráz, občas doprovázený znatelným "zavlněním" karoserie. Vozu by prostě prospěla větší tuhost. A také celkově lepší odhlučnění.

Nissan X-Trail.

Na hladké vozovce se ale velký Nissan chová výborně, překvapí zejména hbitostí a ovladatelností. V této souvislosti trochu zamrzí jen pomalé řízení, auto by si zasloužilo trochu strmější převod. Na druhou stranu řízení nepostrádá cit a dokáže prozradit, co se zrovna pod koly děje.

Nissan X-Trail je sympatický stroj: dobře vypadá, je prostorný, praktický, úsporný a hezky se řídí. Změna osobnosti ho možná připravila o jistou offroadovou přitažlivost, ale zato ho přiblížila většímu počtu potenciálních zákazníků, kteří od SUV očekávají úplně jiné schopnosti než umění v terénu. A právě těm by se mohl velký Nissan líbit.

Zájemci si mohou X-Trail pořídit za 599 900 korun, dostanou přitom vůz s pohonem předních kol v solidně vybavené verzi Visia (například LEDky pro denní svícení, sedmnáctipalcová litá kola, manuální klimatizace, tempomat, rádio s přehrávačem CD, MP3 a USB vstupem či palubní počítač s pětipalcovým barevným displejem).

Nissan X-Trail.

Vůz s pohonem všech kol startuje na 663 900 Kč a pokud budete chtít nejvyšší možnou výbavu, je potřeba složit nejméně 833 900 korun. V tomto případě lze utrácet jen za dva příplatkové prvky: za třetí řadu sedadel (30 tisíc) a metalický lak (15 tisíc).

Kompletní ceník najdete zde.

Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4-i: Hodnocení a technické údaje
+ prostorný a variabilní interiér
+ úsporný motor
+ bohatá výbava
- horší odhlučnění
- rázy od kol na nerovnostech
- lenost v nízkých otáčkách
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1598 ccm
max. výkon 96 kW (130 k) při 4000 ot/min
max. točivý moment 320 Nm při 1750 ot/min
převodovka manuální, šestistupňová
max. rychlost 186 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 11 s
kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km
cena testovaného vozu 878 900 Kč

Autor: Stanislav Švarc

20.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies