VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TEST: Nákupní taška, která dá stovku pod šest sekund. Audi S1 je svérázný kousek

Praha /TEST, FOTOGALERIE/ - Jestli vybíráte nové auto rozumem, tak o Audi S1 Sportback asi nikdy nezauvažujete. Pokud ale dáte spíš na emoce, máte smysl pro humor a taky dost peněz, tenhle hyperaktivní prcek by se vám mohl líbit. 

6.10.2014
SDÍLEJ:

Audi S1 Sportback.Foto: Stanislav Švarc

Vážně. Racionálním, chladně střízlivým pohledem německé nadupané supermini nedává moc smysl. I když vypadá skvěle, má výborný motor s výkonem přes 230 koní a pohon všech kol, pořád je tu cena, která se po zaškrtnutí několika položek v příplatkové výbavě nebezpečně blíží hranici jednoho milionu korun. To se na tak maličký hatchback opravdu zdá jako hodně.

Třeba jen kombinace žlutého laku, černé střechy a osmnáctipalcových kol, díky níž vypadá testované auto tak parádně, stojí 80 tisíc korun. Je tedy jasné, že S1 nebude masovou záležitostí. V Audi to samozřejmě vědí také.

Audi S1 Sportback.

Jenže pak se svezete a zjistíte, že S1, ostrá verze modelu A1, tedy nejmenšího vozu od Audi, má něco do sebe. A že vlastně není tak těžké se s ní důvěrně sblížit.

Začíná to už po usednutí za volant. "Es-jednička" má nádherný interiér - stejně jako ostatní nové audiny. Jednoduché a čisté palubní desce dominují dva výdechy ventilace umístěné uprostřed, pod nimi se nalézají ovladače. Logika ovládání je skvělá a všechno je jako by samo na svém místě. Líbí se mi, že displej multimediálního systému lze snadno schovat. Stačí zmáčknout tlačitko, obrazovka zajede do útrob palubní desky a neruší. Výhrady nelze mít ani ke zpracování.

Audi S1 Sportback.

Audi S1 je malé auto (na délku měří necelé čtyři metry) a uvnitř je to znát. Kabina je taky docela úzká a na zadních sedadlech chybí místo jak na nohy, tak nad hlavou. U stylového supermini to ale nelze brát za zásadní nedostatek.

Že výrobce při návrhu původní A1 myslel hlavně na městské řidičky, pak dokládá poměrně vysoká pozice za volantem.

Zkracuje kilometry

Pohled na technickou výbavu je hodně slibný. Drobka pohání turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI s výkonem 231 koní a s točivým momentem 370 N.m. K tomu přidejte pohon všech kol quattro, využívající hydraulicky ovládanou vícelamelovou spojku, a přepracovaný podvozek s novou zadní nápravou. Náprava s vlečenými rameny, používaná u modelů A1, byla nahrazena čtyřprvkovou konstrukcí.

Převodovka je vždy šestistupňová a ručně řazená, automat Audi k S1 vůbec nenabízí.

Audi S1 Sportback.

To je prostě velice lákavá kombinace. A hlavně: velmi, velmi rychlá. Na stovku S1 zrychlí za 5,9 sekundy.

Motor je naprosto úchvatný, známý dvoulitr i v malém Audi předvádí svoje nadšení, zvlášť když se dostane nad nějakých 2500 otáček. To pak "zatáhne" jak o život. A sympatické je, že nepolevuje ani před omezovačem. Díky tomu rychlost v S1 vypadá tak nějak samozřejmě, jednoduše.

Snad jen odezva na pokyny od plynového pedálu by mohla být maličko pohotovější - i v dynamickém režimu jsou znát po přerazení drobné prodlevy ve zrychlení. 

Akceleraci samozřejmě pomáhá také pohon všech kol, díky němuž je trakce například při výjezdu z vracečky neskutečná. Zapomeňte na prokluz kol, zapomeňte na tahání za volant. "Es-jednička" se zakousne a nepustí. A peláší vpřed.

Audi S1 Sportback.

To platí i v zatáčkách, malé Audi v nich drží obdivuhodně. Chce to sice trochu odvahy, poměrně vysoká karoserie se totiž docela naklání, ale když prvotní "nedůvěru" překonáte, zjistíte, že auto snese "úplný nesmysly" a že najít jeho limity je docela fuška. Překvapí vás, jak dospěle jezdí.

Je tak rychlé, že vám vzdálenosti mezi zatáčkami najednou budou připadat nějak kratší. Okresky prostě tenhle černožlutý ďábel drtí stejně suverénně, jako černožlutí hokejisté Litvínova zatím válcují svoje soupeře v extralize.

Prcek s dospělým chováním

Silnice ale musí být dostatečně hladká, jakmile se dostanete na rozbitý úsek, stane se z S1 kvůli krátkému rozvoru trochu neposeda, který vyžaduje pevnou ruku. I tak ale velká kola pořád udržují jistý kontakt s povrchem.

Audi umí být i hravé, třeba když v zatáčce uberete plyn a necháte si trochu ujet zadek. Děje se tak nezáludně.

Audi S1 Sportback.

Přesto slovo "zábava" není tím prvním, které mě při vyslovení jména testovaného vozu napadne. Na to S1 totiž působí až moc dospěle. Ne že by snad bylo nudné, vůbec ne, ale nechová se tak rozvěrně jako třeba Fiesta ST. Přesto jsem se za volantem smál skoro pořád.

Víc než samotný jízdní projev mě ale bavilo vědomí, že řídím stylovou nákupní tašku (což nemyslím zle) s motorem silnějším, než má třeba Octavia RS. A ještě s pohonem všech kol. Bavil jsem nad suvénností, s jakou se dokáže vysmát větším, výkonnějším a vážně (mnohdy až přehnaně nabubřele) se tvářícím sokům.

Právě tohle, tedy kombinace rozpustilého vzhledu a seriózní vyspělé techniky pod kapotou, se mi moc líbí. Přijde mi svým způsobem vtipná. V mých očích má prostě Audi S1 smysl pro humor. Stejně jako ten, kdo si tuhle skvělou, ale taky drahou hračku koupí.

Audi S1 Sportback: Hodnocení a technické údaje
+ vzhled
+ výkonný motor
+ schopný podvozek
- menší interiér
- vyšší cena
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1984 ccm
max. výkon 170 kW (231 k) při 6000 ot/min
max. točivý moment 370 N.m při 1600 - 3000 ot/min
max. rychlost 250 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 5,9 s
kombinovaná spotřeba 7,1 l/100 km
cena testovaného vozu 977 300 Kč

Kompletní ceník najdete zde.

Autor: Stanislav Švarc

6.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Citroën C3
Mercedes-Benz A 180
Aixam City
Fiat Punto
Omilostněný Jiří Kajínek před bystrckým bytem řekl, že zatím se setkává se samými dobrými reakcemi lidí.
12

Můj soused zabiják: lidé z Bystrce Kajínka většinou vítají, cítí se i bezpečněji

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
1 13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Komentář Stanislava Šulce: Jiří Kajínek Superstar

Po šesti dnech a nocích permanentního přímého přenosu se národ dočkal. Nejslavnější vězeň Jiří Kajínek, několikrát trestaný recidivista a odsouzený dvojnásobný vrah, se konečně dostal na svobodu. A opuštění vězení by lépe než Kajínek nezvládla ani Paris Hiltonová, která před lety také musela za katr. Vyšel postarší chlapík, jehož nadprůměrná muskulatura zářila téměř stejně jako již proslulé tílko. Dav čekatelů před věznicí si s ním udělal selfie, veřejnoprávní i další televize celou chvilku přenášely naživo a celý kolotoč zájmu o Kajínka nebere konce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies