VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TEST: Nákupní taška, která dá stovku pod šest sekund. Audi S1 je svérázný kousek

Praha /TEST, FOTOGALERIE/ - Jestli vybíráte nové auto rozumem, tak o Audi S1 Sportback asi nikdy nezauvažujete. Pokud ale dáte spíš na emoce, máte smysl pro humor a taky dost peněz, tenhle hyperaktivní prcek by se vám mohl líbit. 

6.10.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
23 fotografií

Audi S1 Sportback.Foto: Stanislav Švarc

Vážně. Racionálním, chladně střízlivým pohledem německé nadupané supermini nedává moc smysl. I když vypadá skvěle, má výborný motor s výkonem přes 230 koní a pohon všech kol, pořád je tu cena, která se po zaškrtnutí několika položek v příplatkové výbavě nebezpečně blíží hranici jednoho milionu korun. To se na tak maličký hatchback opravdu zdá jako hodně.

Třeba jen kombinace žlutého laku, černé střechy a osmnáctipalcových kol, díky níž vypadá testované auto tak parádně, stojí 80 tisíc korun. Je tedy jasné, že S1 nebude masovou záležitostí. V Audi to samozřejmě vědí také.

Audi S1 Sportback.

Jenže pak se svezete a zjistíte, že S1, ostrá verze modelu A1, tedy nejmenšího vozu od Audi, má něco do sebe. A že vlastně není tak těžké se s ní důvěrně sblížit.

Začíná to už po usednutí za volant. "Es-jednička" má nádherný interiér - stejně jako ostatní nové audiny. Jednoduché a čisté palubní desce dominují dva výdechy ventilace umístěné uprostřed, pod nimi se nalézají ovladače. Logika ovládání je skvělá a všechno je jako by samo na svém místě. Líbí se mi, že displej multimediálního systému lze snadno schovat. Stačí zmáčknout tlačitko, obrazovka zajede do útrob palubní desky a neruší. Výhrady nelze mít ani ke zpracování.

Audi S1 Sportback.

Audi S1 je malé auto (na délku měří necelé čtyři metry) a uvnitř je to znát. Kabina je taky docela úzká a na zadních sedadlech chybí místo jak na nohy, tak nad hlavou. U stylového supermini to ale nelze brát za zásadní nedostatek.

Že výrobce při návrhu původní A1 myslel hlavně na městské řidičky, pak dokládá poměrně vysoká pozice za volantem.

Zkracuje kilometry

Pohled na technickou výbavu je hodně slibný. Drobka pohání turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI s výkonem 231 koní a s točivým momentem 370 N.m. K tomu přidejte pohon všech kol quattro, využívající hydraulicky ovládanou vícelamelovou spojku, a přepracovaný podvozek s novou zadní nápravou. Náprava s vlečenými rameny, používaná u modelů A1, byla nahrazena čtyřprvkovou konstrukcí.

Převodovka je vždy šestistupňová a ručně řazená, automat Audi k S1 vůbec nenabízí.

Audi S1 Sportback.

To je prostě velice lákavá kombinace. A hlavně: velmi, velmi rychlá. Na stovku S1 zrychlí za 5,9 sekundy.

Motor je naprosto úchvatný, známý dvoulitr i v malém Audi předvádí svoje nadšení, zvlášť když se dostane nad nějakých 2500 otáček. To pak "zatáhne" jak o život. A sympatické je, že nepolevuje ani před omezovačem. Díky tomu rychlost v S1 vypadá tak nějak samozřejmě, jednoduše.

Snad jen odezva na pokyny od plynového pedálu by mohla být maličko pohotovější - i v dynamickém režimu jsou znát po přerazení drobné prodlevy ve zrychlení. 

Akceleraci samozřejmě pomáhá také pohon všech kol, díky němuž je trakce například při výjezdu z vracečky neskutečná. Zapomeňte na prokluz kol, zapomeňte na tahání za volant. "Es-jednička" se zakousne a nepustí. A peláší vpřed.

Audi S1 Sportback.

To platí i v zatáčkách, malé Audi v nich drží obdivuhodně. Chce to sice trochu odvahy, poměrně vysoká karoserie se totiž docela naklání, ale když prvotní "nedůvěru" překonáte, zjistíte, že auto snese "úplný nesmysly" a že najít jeho limity je docela fuška. Překvapí vás, jak dospěle jezdí.

Je tak rychlé, že vám vzdálenosti mezi zatáčkami najednou budou připadat nějak kratší. Okresky prostě tenhle černožlutý ďábel drtí stejně suverénně, jako černožlutí hokejisté Litvínova zatím válcují svoje soupeře v extralize.

Prcek s dospělým chováním

Silnice ale musí být dostatečně hladká, jakmile se dostanete na rozbitý úsek, stane se z S1 kvůli krátkému rozvoru trochu neposeda, který vyžaduje pevnou ruku. I tak ale velká kola pořád udržují jistý kontakt s povrchem.

Audi umí být i hravé, třeba když v zatáčce uberete plyn a necháte si trochu ujet zadek. Děje se tak nezáludně.

Audi S1 Sportback.

Přesto slovo "zábava" není tím prvním, které mě při vyslovení jména testovaného vozu napadne. Na to S1 totiž působí až moc dospěle. Ne že by snad bylo nudné, vůbec ne, ale nechová se tak rozvěrně jako třeba Fiesta ST. Přesto jsem se za volantem smál skoro pořád.

Víc než samotný jízdní projev mě ale bavilo vědomí, že řídím stylovou nákupní tašku (což nemyslím zle) s motorem silnějším, než má třeba Octavia RS. A ještě s pohonem všech kol. Bavil jsem nad suvénností, s jakou se dokáže vysmát větším, výkonnějším a vážně (mnohdy až přehnaně nabubřele) se tvářícím sokům.

Právě tohle, tedy kombinace rozpustilého vzhledu a seriózní vyspělé techniky pod kapotou, se mi moc líbí. Přijde mi svým způsobem vtipná. V mých očích má prostě Audi S1 smysl pro humor. Stejně jako ten, kdo si tuhle skvělou, ale taky drahou hračku koupí.

Audi S1 Sportback: Hodnocení a technické údaje
+ vzhled
+ výkonný motor
+ schopný podvozek
- menší interiér
- vyšší cena
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1984 ccm
max. výkon 170 kW (231 k) při 6000 ot/min
max. točivý moment 370 N.m při 1600 - 3000 ot/min
max. rychlost 250 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 5,9 s
kombinovaná spotřeba 7,1 l/100 km
cena testovaného vozu 977 300 Kč

Kompletní ceník najdete zde.

Autor: Stanislav Švarc

6.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
První ministryně Skotska (premiérka) Nicola Sturgeonová chce bránit místo, které má Skotsko v Evropské unii, a bude usilovat o to, aby Skotové mohli mít po odchodu Británie z unie i nadále přístup k evropskému jednotnému trhu.
AKTUALIZOVÁNO
5

Skotský parlament souhlasí s novým referendem o nezávislosti

Donald Trump
AKTUALIZOVÁNO
2 4

Trump podepsal dekret, kterým končí Obamovy ekologické regulace

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Krajský soud potvrdil půlmilioniovou pokutu pro ministerstvo vnitra

Krajský soud v Brně v úterý potvrdil půlmilionovou pokutu, kterou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil ministerstvu vnitra. Je za chyby v zakázce na IT služby související s výplatou sociálních dávek. Soud potvrdil rozhodnutí ÚOHS z roku 2013. V úterý to řekla mluvčí soudu Simona Pešková.

Se zpěvačkou Špinarovou se příznivci rozloučí 1. dubna v Ostravě

Se zpěvačkou Věrou Špinarovou, která náhle zemřela v neděli ve věku 65 let, se její příznivci mohou rozloučit dopoledne 1. dubna v Ostravě. Smuteční síň krematoria ve Slezské Ostravě jim bude zpřístupněna od 09:00 do 12:00. Odpoledne se poslední rozloučení uskuteční pouze v kruhu rodiny a přátel. ČTK o tom dnes informoval Adam Pavlík, syn Věry Špinarové a vedoucí její doprovodné kapely.

Divoká prasata terorizují lázně i města

Nejsou to hony za dobrodružstvím, ale na vztek. Odstřel divokých prasat, která v nájezdech terorizují parky v Karlových Varech a dalších městech, ale nepohrdnou ani zahradami soukromníků, nyní zaměstnává myslivce i pracovníky Správy lázeňských parků. Ačkoliv na čekanou vyrážejí prakticky každou noc, od začátku letošního roku se jim podařilo ulovit jeden kus.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies