VYBERTE SI REGION

TEST: Nový Mégane se povedl. S menším dieselem je kultivovaný a "nežere"

Renault v poslední době chrlí jednu novinku za druhou: Espace, Kadjar, Talisman, brzy dorazí Scénic, Grand Scénic či Koleos… A pak je tu samozřejmě nový Mégane.

16.7.2016 6
SDÍLEJ:

Renault Mégane.Foto: Stanislav Švarc

Francouzský zástupce nižší střední třídy letos dorazil už ve čtvrté generaci. Ta má přitom na co navazovat, Mégane je rozhodně bestseller, vždyť od představení třetí generace v roce 2008 automobilka prodala zhruba 1,45 milionu kusů a za 20 let historie tohoto modelu dokázala "udat" více než 6,5 milionu exemplářů.

Nové provedení to ale nebude mít lehké. Klasickým hatchbackům na jednu stranu nepřeje rostoucí obliba "esúvéček" a crossoverů, na druhou stranu v segmentu panuje obrovská konkurence. Stačí vzpomenout například Volkswagen Golf, Ford Focus, Peugeot 308, Opel Astra, Seat Leon, Hyundai i30, Kiu cee´d, Toyotu Auris nebo Škodu Octavia, která sice není tradičním hatchbackem, ale do nižší střední třídy patří také.

Vzhledem upoutá

Design nové generace je určitě zajímavý. Provedení předních i zadních partií, včetně netradičně tvarovaných světlometů na obou stranách auta, připomíná nedávno představený model Talisman.

Renault Mégane.

I díky tomu nový Mégane na pohled rozhodně zaujme. Což se o předchůdci úplně říct nedalo. Trochu mě překvapila jen přítomnost klasické staromódní antény na střeše, ploutvička by autu asi slušela víc.

Ve srovnání s předchůdcem je nová generace o něco větší. Pětidveřový hatchback na délku měří 4359 milimetrů (nárůst o 64 mm), široký je 1814 mm (+6 mm), vysoký 1447 mm (-24 mm) a rozvor dosahuje 2669 mm (+28 mm).

Abyste měli ještě lepší představu, takový Volkswagen Golf je o zhruba 10 centimetrů kratší a má o více než tři centimetry kratší rozvor.

Velikostní převaha však bohužel není znát uvnitř, Mégane nepatří mezi nejprostornější hatchbacky nižší střední třídy. Vpředu je všechno v pořádku, ale vzadu by se trochu místa navíc hodilo - jak na nohy, tak nad hlavou.

Renault Mégane.

Pět dospělých cestujících se dovnitř sice vejde, dokonale pohodlné to však není. Prostřední "flek" vzadu je spíše nouzový a i na těch postranních najdou plnohodnotný komfort pasažéři jen do nějakých 180 centimetrů výšky.

Zato vpředu si není nač stěžovat. Testovaná výbava Intens navíc nabízí robustní křesla čalouněná látkou, semišem a koženkou, v nichž se sedí opravdu parádně.

Displej v centru

Zbytek interiéru je typický Renault - se vším dobrým i špatným. Kabina je tedy pojata moderně, přístrojový štít může být digitální (od výbavy Intens) a palubní desce dominuje velký středový panel s obrovskou - na výšku umístěnou - obrazovkou o uhlopříčce 8,7" (součást paketu Navigace Plus; standardně má Mégane horizontální sedmipalcový displej, dvě nejnižší linie pak jen 4,2" obrazovku rádia), jež slouží jako hlavní ovládací prvek.

Na první pohled to všechno vypadá skvěle. Renault si představuje (nejen u Méganu, ale i u ostatních nových modelů), že každý z uživatelů vozu si v palubním systému vytvoří vlastní profil (celkem jich může být šest), v němž si zvolí nastavení sedadel, zrcátek, navigace, klimatizace či přednastaví preferovaný jízdní režim.

Po přihlášení se k profilu pak auto vše připraví právě podle uloženého nastavení.

Renault Mégane.

Možnosti přizpůsobení vozu řidiči a posádce jsou opravdu obrovské. Zatímco běžně volba jízdního módu změní například charakteristiku řízení nebo odezvu motoru, u Renaultu systém Multi-Sense pracuje také třeba s masážní funkcí sedadel a ambientním osvětlením.

Takže například po výběru komfortního jízdního režimu se automaticky může spustit masáž zad a interiér se rozzáří uklidňující barvou.

A ani to není všechno. V nastavení lze u masáže měnit opečovávanou oblast těla i sílu masáže, ambientní osvětlení zase dává možnost vybírat z několika barev a intenzity.

Pozor na otisky

Řidič kromě toho může měnit také vzhled prostředí palubního systému, stejně jako podobu digitálního přístrojového štítu. Je toho prostě strašně moc, s čím si můžete hrát.

Samotný infotaiment (Renault mu říká R-Link 2) je naštěstí přehledný, poměrně jednoduchý na ovládání a také svižně reagující. Narozdíl od modelů Espace a Talisman tu ale chybí fyzický ovladač na středové konzole.

I proto ovládání není ideální. I kvůli "prkotinám" totiž často musíte šmatlat po displeji, což odvádí pozornost od řízení. Vadí mi také nevzhledný plast okolo displeje, který navíc přitahuje otisky prstů.

Renault Mégane.

Takže za chvíli bude celý středový panel nehezky upatlaný. A ještě jedna věc - dotyková tlačítka po pravé straně obrazovky nereagují zrovna přesně. Nechybí ani nelogické ovládání tempomatu na dvou místech, tedy na středovém tunelu a na volantu.

Líbí se mi naopak spousta odkládacích schránek a některé příjemné drobnosti, například velice rychlé vyhřívání sedadel nebo měkké, polstrované opěrky ve dveřích.

Zmínit bych měl i širokou nabídku příplatkových asistenčních systémů, která zahrnuje například nouzové brzdění, rozpoznávání dopravních značek, hlídání slepého úhlu nebo automatické parkování.

Poslední poznámka k interiéru se týká zavazadelníku. Ten má objem 384 litrů (ve srovnání s předchůdcem narostl o 12 litrů) a po sklopení zadních sedadel 1247 litrů (+118 l). Sklopená opěradla bohužel vytvoří zřetelný schod. Kufru také chybí "něco navíc". 

Má sice pravidelný tvar a dva plastové háčky na tašky, ale hodily by se třeba i kapsy po stranách na menší předměty. Golf tohle umí.

Spotřebou potěší

V oblasti pohonu se Renault už dávno vydal cestou poměrně nekompromisního downsizingu a v běžných modelech, včetně velkého Talismanu a ještě většího Espacu, nabízí motory o maximálním objemu 1,6 litru.

Renault Mégane.

Testovaný exemplář měl motor ještě o něco menší, poháněl jej turbodiesel z rodiny Energy o objemu 1,5 litru ve výkonnějším provedení se 110 koňskými silami (81 kW) a s šestistupňovou manuální převodovkou. Svezení je to příjemné.

Tenhle nafťák je totiž tak nějak "měkký" a přívětivý. 

Výše uvedenými parametry sice neohromí, ani zrychlení z nuly na stovku za více než 11 sekund nevypadá úchvatně, přesto mi nepřipadal pomalý. Zčásti je to klam a spíše subjektivní dojem: turbodiesel s označením Energy dCi 110 totiž nabízí slušný a plynulý zátah, takže pocitově působí živě. Ale jako malý nafťák samozřejmě takto funguje v omezeném spektru otáček.

Renault Mégane.

Na druhou stranu mě ale překvapilo, jak je agregát pružný. Nízké otáčky mu sice nevoní, ale "skousne" je - dokonce bez nepříjemného cukání a vibrací. Od 1700 otáček pak ožívá naplno.

Vyzdvihnout pak musím také jeho kultivovaný projev, výborné odhlučnění a skvělou spotřebu. Po týdenním testu, který zahrnoval snad všechny myslitelné druhy jízdy, palubní počítač ukazoval průměr 5,1 l/100 km. Věřím, že s trochou snahy půjde dlouhodobě jezdit i za méně než pět litrů na sto.

Pohodlný a kultivovaný

Nejlepší ale je, že jsem během jízdy neměl pocit, že bych nízké spotřebě musel něco obětovat, že by mi Mégane nutil nový řidičský styl. Především převodovka je dobře "poskládaná" a nemá zbytečně dlouhé kvalty, což je kvůli honbě za co nejnižší papírovou spotřebou bolístka mnoha moderních aut.

S šestistupňovým manuálem se také docela hezky pracuje, byť řazení nepatří mezi nejpřesnější. Stejně neutrálně na mě působilo i řízení. Samozřejmě neposkytuje mnoho zpětné vazby, ale zato je přesné a poměrně přirozené.

Renault Mégane.

Silnou stránku nové "Maggie" představuje podvozek. Ačkoli není zrovna sofistikovaný, vzadu je pouze jednoduchá vlečená náprava, umí být přesvědčivý. Na sedmnáctipalcových kolech odfiltruje většinu nerovností, auto je díky němu nejen komfortní, ale také jisté a stabilní, stejně jako poměrně schopné v zatáčkách - jen je potřeba počítat s přirozenou nedotáčivostí.

Svoje limity ale podvozek prozradí na rozbité silnici, na níž bohužel občas odskakuje záď a do kabiny pronikají rány. Naštěstí se tak neděje často a Mégane je po většinu času velice pohodlné, plavné a kultivované auto. A díky parádně odhlučněnému interiéru také sympaticky tiché uvnitř.

Vážně se s ním jezdí hezky.

Renault Mégane.

Renault u nás pro nový Mégane nabízí čtyři výbavové linie, které ještě doplňuje sportovnější provedení GT. Ceny startují na 339 900 Kč za vůz s přeplňovanou benzinovou dvanáctistovkou. Nejlevnější diesel (Energy dCi 90) pak vyjde na 399 900 korun.

Pokud byste si ale přáli testovanou motorizaci, musíte už zvolit druhou výbavu Zen. A mít k dispozici nejméně 444 900 korun.

Kompletní ceník najdete zde.

Renault Mégane Energy dCi 110: Hodnocení a technické údaje
+ úsporný motor
+ schopný podvozek
+ bohatá příplatková výbava
- méně prostoru na zadních sedadlech
- odskakování na větších nerovnostech
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1461 ccm
max. výkon 81 kW/110 k při 4000 ot/min
max. točivý moment 260 Nm při 1750 ot/min
převodovka šestistupňová, manuální
max. rychlost 187 km/h
zrychlení 0-100 km/h 11,3 s
kombinovaná spotřeba 3,7 - 3,9 l/100 km
cena testovaného vozu 545 900 Kč

Autor: Stanislav Švarc

16.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies