VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TEST: Nový Volkswagen Passat s "überdieselem" má hodně blízko k dokonalosti

Světový bestseller, stálice a symbol střední třídy, oblíbenec firemních flotil i sen mnoha rodin. Prostě legenda. Představovat Volkswagen Passat je stejně zbytečné jako snažit se utéct před Padesáti odstíny šedi. Nedávno na trh dorazila už osmá generace. 

21.2.2015
SDÍLEJ:

Volkswagen Passat Variant.Foto: Stanislav Švarc

Ta má rozhodně na co navazovat. Od roku 1973 totiž Volkswagen vyrobil téměř 22 milionů těchto vozů, přičemž jen loni jich po celém světě prodal více než 1,1 milionu – včetně derivátů přizpůsobených individuálním požadavkům čínského a amerického trhu – a stal se vůbec nejúspěšnějším vozem značky i celého koncernu VW.

Passat je samozřejmě oblíbený i u nás a vypadá to, že i nová generace bude prodejně úspěšná. České zastoupení německé automobilky totiž prý eviduje už téměř 1600 závazně objednaných exemplářů. Na auto, které se na českém trhu teprve rozkoukává, to fakt jde.

Chladný pohled

Základní rozměry se ve srovnání s předchůdcem téměř neměnily. Novinka - s označením B8 - na délku měří 4767 milimetrů, je tedy o 2 mm kratší než předchůdce, šířka se zvětšila na 1832 milimetrů (+12 mm) a výška v případě testovaného kombi činí 1477 milimetrů.

Volkswagen Passat Variant.

Rozvor náprav se však natáhl o významných 79 milimetrů na na 2791 mm.

Zajímavě se proměnil vzhled: zatímco dřívější generace vypadaly docela všedně a obyčejně (což v žádném případě není myšleno zle), u novinky Volkswagen přece jen nasadil odvážnější designové prvky. Platí to především o předních partiích s výraznou a bohatě chormovanou maskou chladiče, na níž zajímavě navazují úzké a zamračené světlomety.

Díky tomu v pořadí osmý "pašík" působí atraktivněji a snad i dravěji. Pořád však na první pohled poznáte, o jaké auto se jedná. 

Volkswagen Passat Variant.

Klasické a spíš strohé tvary zůstávají, stejně jako chladný pohled - který je díky zmíněné přídi ještě chladnější. A je to tak správně.

Stejně správně je i interiér. Jednoduchý, dobře vypadající, přehledný a kvalitně zpracovaný. Dojem u testovaného vozu navíc zlepšila nejvyšší výbava Highline a řada příplatkových prvků - například kožená sedadla či povedený digitální přístrojový štít.

Tradičně skvělá je logika ovládání.

Volkswagen Passat Variant.

O velikosti kabiny už byla tak trochu řeč v souvislosti se zvětšeným rozvorem. Jenže samotné číslo toho o prostornosti moc nepoví, vše ukáže až osobní zkušenost. A ta dopadla na jedničku. Passat je prostorný ve všech směrech a ani dlouháni si na zadních sedadlech nebudou stěžovat na nedostatek místa před koleny či nad hlavou. Díky velkým zadním dveřím se dovnitř i parádně nastupuje.

Pozadu není ani kufr, který pojme 650 litrů a potěší délkou, šířkou i pravidelným tvarem. Po sklopení zadních opěradel pak vznikne prostor pro 1780 litrů.

Volkswagen Passat Variant.

Při zkoumání kufru jsem si všiml zvláštního tlačítka na pravé straně. Ovládá se jím mechanicky výklopné tažné zařízení (příplatkové, stojí 21 400 Kč), které je normálně schované ve spodku nárazníku a nepřekáží. Po stisknutí ovladače však vyjede ven.

A když už jsme u tažného zařízení: nový Passat disponuje na přání (za 13 tisíc) asistentem pro parkování s přívěsem.

Jako rána pěstí

To je sice fajn věc, ale mnohem důležitější novinka se skrývá pod kapotou. Testovaný vůz totiž poháněl dvěma turbodmychadly přeplňovaný dvoulitrový turbodiesel s výkonem 240 koní (176 kW). Vzhledem k vysokému maximu točivého momentu 500 N.m (k dispozici mezi 1750 až 2500 ot/min) je tato motorizace vždy vybavena pohonem všech kol 4Motion a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Volkswagen Passat Variant.

Už když si tohle všechno v hlavě srovnáte, dojde vám, že nepůjde o nějaké ulajdané kombi. Jenže přímá zkušenost byla ještě divočejší než představy.

Překvapení se dostaví hned po prvním seznámení plynového pedálu s podlahou. Passat prostě vystřelí a přesvědčivě a naprosto plynule zrychluje dál, aniž by přitom motor prozrazoval nějakou slabinu, díru v zátahu - teprve u omezovače, který je umístěn u 4500 ot/min, je znát, že turbodiesel už ze sebe to nejlepší vydal. Jenže jakmile převodovka přeřadí, kalup pokračuje dál.

Můžete jet jakkoli rychle, stačí jen zadupnout pravou nohu, automat bleskově podřadí a auto peláší pryč. Ostatně zrychlení z klidu na stovku za 6 sekund také leccos naznačuje. Ani nad 100 km/h ale auto nepolevuje.

Volkswagen Passat Variant.

Nejpůsobivější jsou ale starty a akcelerace v nižších rychlostech. Passat Bi-TDI má totiž hodně krátkou jedničku i dvojku, a protože pohon všech kol se téměř dokonale stará o skvělou trakci (k prokluzu předních kol dochází spíš výjimečně a vždy jen na okamžik), dokáže tenhle chladně vyhlížející kombík změnit stání na 60 kilometrovou rychlost za pouhé tři vteřiny. Zrychluje tak, že umí vyvolat dojem, jako by vás někdo praštil pěstí do břicha. Vše umocňuje opravdu bleskové řazení dvouspojkové převodovky.

Jen jedna chybka

Skvělé přitom je, že výborně funguje i při normální jízdě. Neruší nepatřičným hlukem a umí být i docela úsporný. Udávaná spotřeba v kombinovaném cyklu 5,4 l/100 km je sice dosažitelná dost obtížně, ale s lehkou nohou lze dlouhodobě jezdit za méně než sedm litrů. Mně palubní počítač po týdenním testu ukazoval hodnotu 8,2 l/100 km. To je, myslím si, na 240koňový a docela velký kombík pořád hodně slušné.

Volkswagen Passat Variant.

Chválit lze i chování na silnici a v zatáčkách. Passat působí lehce, byť mu v tom samozřejmě pomáhá elektronika, konkrétně systém XDS+. Což vlastně není nic jiného než přibrzďování vnitřních kol. Funguje skvěle, opravdu je cítit, jak "nějaká" síla pomáhá v obloucích potlačit přirozenou nedotáčivost a auto nasměrovat, kam je potřeba.

Jistotě pak samozřejmě přispívá i pohon všech kol, který v případě Passatu tvoří pátá generace systému s mezinápravovou spojkou Haldex. Výrazně pomáhá pochopitelně zejména na povrchu s horší přilnavostí, na němž dokáže vůz lehce srovnat tak, aby po kluzké silnici divoce "netancoval".

Volkswagen Passat Variant.

K jízdnímu projevu testovaného Passatu mám vlastně jedinou drobnou výtku: myslím, že by mohl být o maličko pohodlnější. I v komfortním nastavení adaptivního podvozku totiž na rozbité silnici působí trochu prkenně, navíc od zadní nápravy do jinak výborně odhlučněné kabiny proniká jasně rozpoznatelný hluk. Není to nic hrozného, ale prostor pro zlepšení tu prostě je.

Řízení je strmé, přesné i citlivé a vůz na jeho pokyny reaguje pohotově.

Upřímně, Volkswagen Passat Variant s dvakrát přeplňovaným turbodieselem a pohonem všech kol mě ohromil. Je to opravdu skvělé auto: příjemné, fantasticky jezdící, praktické, chytré. Má to však jeden háček.

Volkswagen Passat Variant.

Je jím cena. Nejvýkonnější naftové provedení totiž stojí nejméně 1 054 900 korun, testovaný kombík s několika příplatky by vyšel dokonce na 1 393 599 Kč. Pro srovnání, za podobné peníze můžete mít třeba BMW řady 3 s šestiválcovým turbodieselem o výkonu 258 koní a s pohonem všech kol.

Když si ale na druhou stranu uvědomím, co všechno má testovaný "pašík" ve výbavě, nepřijde mi jeho cena nějak přemrštěná.

Logicky se pak ještě nabízí otázka, jestli by stejně parádní dojem zanechal i Passat v dostupnějším provedení, tedy bez onoho "überdieselu" pod kapotou, luxusní výbavy a pohonu všech kol. Odpovědět na ni (zatím) neumím, jedním jsem si ale jistý: i "lidovější" Passat bude solidní, poctivé a praktické auto.

Kompletní ceník najdete zde.

Volkswagen Passat Variant Bi-TDI 4Motion: Hodnocení a technické údaje
+ skvělý motor
+ prostorný a kvalitní interiér
+ výborný jízdní projev
- vyšší cena
- hluk od zadní nápravy na nerovnostech
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1968 ccm
max. výkon 176 kW (240 k) při 4000 ot/min
max. točivý moment 500 N.m při 1750 - 2500 ot/min
převodovka automatická, sedmistupňová
max. rychlost 238 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 6 s
kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km
cena testovaného vozu 1 393 599 Kč

Autor: Stanislav Švarc

21.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
26 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Prezident Miloš Zeman.
18 16

Zemanova návštěva USA se odkládá. Kvůli krizi s KLDR, řekl Kmoníček

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies