Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Test pneumatik: Na zimu zimní obutí. Celoroční gumy ve zkoušce propadly

Praha - S blížící se zimou nastává čas na tradiční problém: jak co nejlépe obout svoje auto. Vodítkem by mohly být výsledky testů pneumatik, které provádí evropské autokluby. Podle nich byste se rozhodně neměli spoléhat na celoroční pneumatiky. Ty totiž prý svými vlastnostmi nekonkurují nejen zimním, ale dokonce ani letním gumám. Tuzemský autoklub ÚAMK je radí nepoužívat vůbec.

11.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Bridgestone

Ve společném testu ÚAMK, německého ADAC a rakouského ÖAMTC všechny zkoušené celoroční pneumatiky neuspěly.

Autokluby testovaly čtyři druhy pneumatik v běžném rozměru 195/65 R15, které obouvají například Škoda Octavia, VW Golf, Kia cee´d nebo Hyundai i30. Testu se zúčastnily gumy Falken EuroAll Season, Vredestein Quatrac Lite, Kumho Solus a Uniroyal AllSeasonExpert.

"Dvě pneumatiky byly hodnoceny jako nedostatečné a dvě zcela propadly. Nemohou tak konkurovat ani letním, ani zimním modelům. Proto radíme nekupovat tento typ pneumatik a raději zvolit patřičné zimní a letní obutí pro vašeho plechového miláčka," uvedl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Podrobnější výsledky testu najdete zde.

Zimní pneu: v testu neuspěly čtyři modely

Stejné evropské autokluby v nedávné době testovaly také zimní pneumatiky. Do testu bylo vybráno 14 modelů v rozměrech 175/65 R14 T (pro menší vozidla - Ford Fiesta, Renault Clio, Škoda Citigo a další) a 195/65 R15 T (pro kompaktní a střední třídu - Audi A3, Mercedes třídy C, Opel Astra a další).

Test zimních pneumatik.

Součástí zkoušek byla kromě jízdy na suché vozovce také přilnavost pneumatik za mokra a sněhu. Na mokru nakonec neuspěly čtyři modely. Jsou to v rozměru 175/65 R14 T gumy Cooper WM-SA2 a Star Performer SPTS a v rozměru 195/65 R15 T to jsou Infinity Winter Hero INF -049 a Achilles Winter 101. "S podmínkou" prošla pneumatika Matador MP92 Sibir Snow v rozměru 195/65 R15 T.

Kromě přilnavosti se posuzovala také spotřeba, rychlost, hluk a opotřebení. V obou rozměrech byla jako nejlepší hodnocena pneumatika Continental ContiWinterContact TS850, celkově však v testu uspěly více než tři čtvrtiny zkoušených modelů. Kompletní výsledky testu najdete zde.

Letní obutí v zimě: problémy už na mokru

Nutnost použití zimních pneumatik ve studených měsících je některými řidiči stále zlehčována. Přitom druh používaného obutí určuje chování vozidla v každých podmínkách. Například výsledky testů společnosti Bridgestone ukázaly, že při teplotách kolem 0 °C zastaví vůz z rychlosti 100 km/h na mokrém povrchu až po více než 60 metrech. A to za předpokladu, že je vybaven zimními pneumatikami. Pokud pojedete na letních gumách, brzdná dráha bude více než dvojnásobná.

Ještě větší rozdíl je vidět na uježděném sněhu v teplotách pod bodem mrazu. Zde může být rozdíl klidně i trojnásobný.

Brzdná dráha na uježděném sněhu.

Nejde ale samozřejmě jen o brzdnou dráhu, ale také o ovladatelnost. Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi, která si zachovává pružnost i v nízkých teplotách a její dezén je přizpůsobený provozu v zimních podmínkách větším počtem hran a drážek, které zlepšují trakci na sněhu a zlepšují odvod vody ze stopy.

A právě vysoká hustota hran na povrchu dezénu zimní pneumatiky pomáhá udržovat kontrolu nad vozem. Do drobných zářezů se totiž dostává sníh, který zlepšuje přenos sil, protože sníh přilne lépe ke sněhu než k pryžové směsi. Tím, že hrany, zářezy a bloky zimní pneumatiky do dezénu zachytí větší množství sněhu, udržují potřebnou úroveň trakce a ovladatelnosti.

Autor: ČTK, Redakce

11.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Citroën C5
Citroën C4
Citroën DS3
Stanislav Šulc.
9 14

Komentář Stanislava Šulce: Politiky zbavená kauza Čapí hnízdo

Jiří Kajínek hraje fotbal v Třemošnici
1 15

Jiří Kajínek nazul kopačky a hrál fotbal za rodné Prachovice

AKTUALIZUJEME / SLEDUJEME ON-LINE

Noční bouřka se prohnala Hradeckem, u Vlachova Březí zavřela silnici

Bouřka, která se prohnala zemí, neušetřila ani Jindřichohradecko. Několik tisícovek domácností v jižních Čechách je stále bez elektřiny. Mimo provoz také stále zůstávají některé železniční tratě.

Smršť zranění kosí hvězdy. Jsou tenisté přepracovaní?

Na kurtech připomínají nezničitelné superhrdiny. Roger Federer, Novak Djokovič, Andy Murray ti všichni umějí s tenisovou raketou v ruce věci, nad kterými se méně talentovaným jedincům tají dech. Přesto to ale jsou normální lidé, ne nezničitelné stroje na úspěchy. Poslední týdny to dokazují víc než kdy jindy.

AUTOMIX.CZ

Sen chalupářů. Nadšenec si z VW postavil pojízdnou chatku, jezdí až 160 km/h

Proč jezdit na chatu, když můžete jezdit přímo s chatou? Tohle sice nebyla záminka pro stavbu tohoto kuriózního vozidla, ale na pojízdné chatce si najde výhody snad každý. Je dílem britského mechanika a trochu překvapivě opravdu může i na silnici.

Odcházející stratég Washingtonu: Trumpovo prezidenství je u konce

Kontroverzní Trumpův poradce a bývalý šéf ultrakonzervativního webu Breitbart News Steve Bannon končí. Výpověď podal údajně už na začátku srpna, tedy před svými nejnovějšími skandálními výroky na adresu pravicových radikálů v Charlottesville. Po odchodu z Bílého domu prohlásil, že Trumpovo prezidentství, za které od počátku bojoval, skončilo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení