VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TEST: Renault Talisman je velký sedan s malým motorem. Jezdí překvapivě dobře

Nový Talisman má v nabídce Renaultu nahradit hned dvě auta. Nejen známou a kdysi docela úspěšnou Lagunu, ale také větší, méně známý, zato však více neúspěšný sedan Latitude. 

22.2.2016
SDÍLEJ:

Renault Talisman.Foto: Stanislav Švarc

Jméno Talisman Renault poprvé použil u konceptu velkého kupé v roce 2001, kromě toho se sedan se stejným jménem prodává v Číně. Jde přitom právě pouze o mírně upravený model Latitude.

Novinka míří do střední třídy, konkurovat chce například Volkswagenu Passat, Škodě Superb, Fordu Mondeo, Opelu Insignia či "šestce" od Mazdy.

Velké sedany neprémiových značek v současnosti bojují s jistým ústupem ze slávy, jejich prodeje klesají zejména na úkor "esúvéček". Někteří rivalové dokonce segment manažerských limuzín v Evropě opustili - například Honda, Nissan či Seat.

S hokejkami pod světly

Talisman to tedy rozhodně nebude mít snadné. Co tedy Renault udělal, aby s novinkou uspěl?

Renault Talisman.

Především si dal záležet na vzhledu. Talisman se může pochlubit elegantním profilem s až germánsky střídmými tvary, které doplňují netradiční detaily. Výrazná je především příď, která sází na velkou masku chladiče s nápadným chromovaným žebrováním a nezvykle tvarované světlomety.

Přesněji řečeno netradičně "poskládané" pásky LED diod. Ty totiž "tečou" od "lamp" směrem dolů a pak do středu. Připomínají tak trochu hokejky. Nebo sloní kly.

Záď pak je umírněnější, byť i tady si Renault s grafikou světlometu docela pohrál.

Renault Talisman.

Celkově Talisman působí docela majestátně a alespoň v mých očích dostatečně reprezentativně. Přispívají tomu i rozměry, sedan na délku měří 4849 milimetrů, široký je 1868 mm a vysoký 1463 mm. Rozvor dosahuje zajímavých 2808 milimetrů.

Nádech luxusu

Z poměrně štědrých rozměrů těží také interiér. Místa je v něm dost, spokojeni by měli být i cestující na zadních sedadlech, především s prostorem pro nohy - pro kolena je tu k dispozici více než 25 centimetrů. Nad hlavou je kvůli klesající linii střechy situace o něco slabší, ale důvod k ohýbání páteře to pro pasažéry do 185 centimetrů výšky není.

Pojetí kabiny, její architektura i filosofie ovládání, se podobá modelu Espace. Za volantem se tedy nachází přehledný a nastavitelný digitální přístrojový štít a palubní desce dominuje rozměrný středový panel s velkou dotykovou obrazovkou - ve výbavách Zen a Intens má 7palcovou uhlopříčku a je orientován klasicky horizontálně, s nejvyšší výbavou Initiale Paris (nebo za příplatek pro Intens) je umístěn na výšku a má uhlopříčku 8,7 palců.

Renault Talisman.

V testovaném vozu byla menší obrazovka, což ale není až tak důležité. V obou případech totiž displej slouží shodně jako středobod ovládání většiny funkcí.

Multimediální systém R-Link 2 pak nadchne hračičky, lze si v něm například vytvoří vlastní řidičský profil, v němž si šofér zvolí nastavení sedadel, zrcátek, navigace, klimatizace či přednastaví preferovaný jízdní režim. Po přihlášení se k profilu pak auto vše připraví právě podle uloženého nastavení.

Možnosti přizpůsobení vozu řidiči a posádce jsou opravdu obrovské. Zatímco běžně volba jízdního módu změní například charakteristiku řízení nebo odezvu motoru, u Renaultu systém Multi-Sense umí pracovat také třeba s masážní funkcí sedadel a ambientním osvětlením.

Renault Talisman.

Takže například po výběru komfortního jízdního režimu se automaticky může spustit masáž zad a interiér se rozzáří uklidňujícími barvami. A ani to není všechno. V nastavení lze u masáže měnit opečovávanou oblast těla i sílu masáže, ambientní osvětlení zase dává možnost vybírat z několika barev a jeho intenzity.

Řidič kromě toho může měnit také vzhled prostředí palubního systému, stejně jako podobu digitálního přístrojového štítu. Je toho prostě strašně moc, s čím si můžete hrát.

Samotný infotaiment je naštěstí přehledný, poměrně jednoduchý na ovládání a také svižně reagující. Pokud vám nevyhovuje ovládání šmatláním po displeji, můžete využít i fyzický ovladač na středové konzole.

Na ovládání jsem si také proto opravdu rychle zvykl. Ale líbil se mi i samotný interiér. Působí elegantně, přitom decentně a vkusně - v případě testovaného kusu to například nepřehání s dřevěnými dekory - a až na středový panel z nevzhledného plastu vypadá vlastně docela hodnotně.

Ale i s přešlapy

I když byl dojem z interiéru výborný, bez chyb vnitřek není. Zmínit musím tradiční "renaultí" prohřešek v podobě umístění přepínače mezi tempomatem a omezovačem rychlosti mezi sedačkami u elektrické parkovací brzdy. Samotný tempomat se přitom ovládá tlačítky na volantu. Na tohle si asi nikdy nezvyknu.

Také zpracování by mohlo být lepší, zejména plasty na středovém panelu občas po kontaktu s nohou lehce provrzávaly. Nejvíc mě ale rozčílil způsob otevírání kufru. Slouží k němu malé tlačítko na víku kousek nad nárazníkem. Nejenže si při jeho mačkání snadno umažete prst, to je vcelku běžné i u aut, která využívají jiné řešení zvedání víka kufru a mají ovládání narozdíl od Renaultu schované, nenápadný kousek plastu však umí připravit horší nemilé překvapení.

Renault Talisman.

Při mytí vozu vapkou se mi totiž stalo, že proud vody po zásahu nekrytého tlačítka kufr prostě otevřel. A já tak kromě nárazníků nechtěně "opláchl" i vnitřek zavazadlového prostoru.

Samotný zavazadelník špatný není, má objem 680 litrů a hlavně díky šířce je dobře využitelný. Potěšilo mě i kvalitní čalounění a především zapouzdření držáků víka kufru. Hodí se také přihrádky na menší předměty.

Limuzína s jedna-šestkou

Stejně jako u dalších nových modelů, i u Talismanu Renault vsadil na maloobjemové čtyřválce. Naftu spalují jedna-pětka s výkonem 110 koní (81 kW) a dvě verze motoru 1.6 dCi s výkony 130 (96 kW) a 160 koní (118 kW). Nejsilnější diesel je standardně spojen s šestistupňovým automatem.

Benzinové motory jsou vždy spojeny s automatickou převodovkou, v tomto případě jde ale o sedmistupňovou dvouspojkovou skříň. Slabší varianta přeplňované šestnáctistovky poskytuje 150 koní (110 kW), výkonnější pak 200 koní (147 kW). Nejsilnější turbobenzín je však bohužel k dispozici pouze s nejvyšší výbavou Initiale Paris se základní cenou 959 900 Kč…

Renault Talisman.

Testovaný vůz poháněla 150koňová verze zážehové jedna-pětky. Ve spojení s dvouspojkovou převodovkou jde o "pocitově" příjemnou kombinaci, která zaujme především kultivovaným projevem. Motor je tichý, převodovka řadí klidně a hladce.

I síly má agregát dost, byť to samozřejmě není žádný dravec - ostatně zrychlení z klidu na 100 km/h za 9,6 sekundy není nic ohromujícího. Na bezpečné předjetí však má motor energie dostatek, spolehnout se můžete i na slušnou pružnost. Díky turbodmychadlu je totiž nejvyšší točivý moment (220 Nm) k dispozici už od 1750 otáček za minutu.

Nejpřesvědčivěji se motor chová ve středním spektru otáček, vytáčet ho k omezovači pak nemá příliš smysl, nadšení s blížícím se červeným polem otáčkoměru totiž trochu opadá. Na běžné cestování je však jeho potenciál skutečně dostatečný.

Talisman je navíc poměrně lehkým autem. Váží jen 1,5 tuny, což je na tak velký sedan docela málo.

Renault Talisman.

Přijatelná hmotnost se pozitivně projevuje i na jízdním projevu a chování v zatáčkách. Chování na silnici mě opravdu mile překvapilo, Talisman totiž nabízí skvěle vyváženou kombinaci pohodlí a sportovnosti - i když měl v testované motorizaci jen základní podvozek se zadní vlečenou nápravou a bez adaptivních tlumičů.

Několik milých překvapení

V zatáčkách velký Renault úspěšně maskuje svou velikost a působí sympaticky mrštně a současně jistě, na rozbité silnici se zase nenechá rozhodit a posádce dopřává slušný komfort, který potrhuje výborné odhlučnění kabiny. Jen málokdy se stane, že záď po přejezdu nerovnosti odskočí a ztratí na chvíli kontakt s povrchem. Talisman se vážně chová jako "dospělý manažerský sedan" a v jeho jízdních schopnostech nenajdete větší slabinu.

Snad jen řízení je tradičně přeposilované a postrádá cit, ale zrovna u reprezentativního velkého sedanu mi to příliš nevadí.

Renault Talisman.

Zmínit musím i spotřebu, další pozitivní překvapení. Snadno se dá v průměru udržet pod 8 litry na sto kilometrů, při troše snahy lze jezdit i za méně než 7 litrů.

Renault Talisman je i se základním motorem prostě povedený kus auta. Má pár chyb, ale klady převažují. Dobře vypadá, je prostorný, moderní, úsporný a až neočekávaně příjemně se řídí. Tenhle velký Talisman by Renaultu vážně mohl přinést trochu toho štěstí.

Kompletní ceník najdete zde.

Renault Talisman Energy TCe 150 EDC: Hodnocení a technické údaje
+ úsporný motor
+ jízdní vlastnosti
+ odhlučnění kabiny
- ovládání otevírání kufru
- drobné prohřešky v interiéru
- omezený počet motorizací
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1618 ccm
max. výkon 110 kW (150 k) při 5200 ot/min
max. točivý moment 220 Nm při 1750 ot/min
převodovka sedmistupňová, automatická
max. rychlost 215 km/h
zrychlení 0-100 km/h 9,6 s
kombinovaná spotřeba 5,6 l/100 km
cena testovaného vozu 837 900 Kč

Autor: Stanislav Švarc

22.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Citroën C3
Škoda Octavia
Renault Clio
Škoda Octavia
Řečtí důchodci musejí vyjít s čím dál menšími penzemi.
7 6

Těžký život řeckého penzisty. Důchod mu snížili už jedenáctkrát

Martina Sáblíková
2 7

Martina Sáblíková po třicetinách: Trochu mě překvapuje, jak ten čas letí

Mírný pád Miloše Zemana. Poslední průzkum ukázal pokles jeho preferencí

Postoj prezidenta Miloše Zemana ve vládní krizi mu sebral část voličů. Naopak přibylo potenciálních voličů bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše. I přesto by teď nejvíc Čechů v prezidentských volbách hlasovalo pro Zemana. Vyplývá to z průzkumuspolečnosti Median pro Český rozhlas.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

/INFOGRAFIKA/– Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies