VYBERTE SI REGION

Test Suzuki Swift 4x4: Kamarád z hor

Praha /FOTOGALERIE/ - Pohon všech kol už dávno není výsadou jen off-roadů a vozů kategorie SUV. Najít ho můžeme i v „masovějších“ autech – jakým je třeba Suzuki Swift. Jak jedna z nejmenších a nejlevnějších čtyřkolek na trhu jezdí?

23.4.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií
Suzuki Swift 4x4

Suzuki Swift 4x4Foto: Suzuki

Japonská automobilka Suzuki patří mezi tradiční výrobce vozů s pohonem všech kol. Stačí jmenovat modely jako Vitara, Samurai, Jimny nebo z aktuální nabídky SX4 a Kizashi. Že se objevila i 4x4 verze roztomilého hatchbacku Swift, tedy příliš nepřekvapuje.

Skutečný Japonec

Standardní Swift s pohonem předním kol se pro evropské zákazníky montuje v Maďarsku, u čtyřkolky je to ale jinak. Ta se produkuje v domovském Japonsku a do Evropy se dováží. Pro případného majitele tato skutečnost prakticky nic neznamená, auto ze země vycházejícího slunce se drobně liší výbavou a některými maličkostmi. Na opěradle sedačky pro spolujezdce například na zadní straně najdete háček na tašku s nákupem. A za zadními sedadly pak dělený kufr.

Oproti běžnému swiftu ten testovaný vyrostl o 25 milimetrů do výšky. Škoda jen, že kvůli instalaci hnacího hřídele a zadního diferenciálu zůstala na chlup stejná světlá výška – 140 milimetrů. Je tedy jasné, že s tímhle autem rozhodně nebudete drtit nerovnosti v obtížném terénu.

V případě tohoto japonského sympaťáka slouží pohon 4x4 skutečně hlavně k jistějším jízdním vlastnostem, především na zrádném povrchu. Suzuki sáhlo po sice jednoduchém, ale zato osvědčeném a dvaceti lety praxe prověřeném řešení. Standardně swift pohání přední kola, k připojení zadní nápravy, jež zajišťuje viskózní spojka, dojde samočinně ve chvíli, kdy je třeba – tedy při prokluzu předních kol. To se hodí třeba na zledovatělé vozovce. Nebo v nástrahách zimních hor, tam se „svišť“, jak se malému hatchbacku u nás mazlivě říká, bude příznačně cítit jako doma.

Tak trochu motokára

Nejlepší zpráva ale teprve přijde. Přestože swift 4X4 vyrostl do výšky, naštěstí se nezměnilo nic na jeho chování na silnici. Jen málokteré auto v tomto segmentu nabídne řidiči tolik zábavy. Skvěle odladěný podvozek, krátký rozvor, komunikativní, strmé řízení, nízká hmotnost, krátké a přesné řazení – tohle všechno ve výsledku přináší naprosto fantastickou ovladatelnost.

Jen motor by mohl být živější… Suzuki u verze 4x4 nabízí jedinou motorizaci. Zážehová dvanáctistovka, která produkuje maximální výkon 94 koní a točivý moment 118 N.m, ožívá až ve vyšších otáčkách. Hnát často ručičku k červenému poli otáčkoměru je sice také do značné míry zábavné, ale projeví se to na spotřebě. A navíc ani pak nejsou výkony zrovna oslnivé. Stačí údaj o zrychlení z klidu na stovku: 13,4 sekundy. Na normální ježdění to stačí, ale charakter auta by snesl (a snad by si i zasloužil) mnohem více dynamiky.

Při klidné jízdě se dá jezdit s průměrem menším než šest litrů na sto kilometrů, což není vůbec špatné.

Praktičnost s výhradami

Pojďme se ještě podívat do kabiny. Provedení 4x4 se příliš neliší od klasického sourozence. Použité materiály pochopitelně nepatří k nejluxusnějším, ale důležitější je, že zpracování je špičkové. Vpředu najdou cestující dostatek prostoru, na zadních sedadlech s mírným zamhouřením očí také. Ovládání přístrojů je poměrně snadné a logické, výtku mám snad jen k ovladačům palubního počítače – kolíčky nacházející se v kapličce mezi „budíky“ vyžadují provlékání ruky volantem.  To není zrovna praktické.

Pochvalu nezaslouží ani prostor na zavazadla, objem 210 litrů skutečně nikoho neohromí. Jistě, můžete sklopit zadní sedadla, jenže ta bohužel nevytvoří rovné dno, což opět praktické využití dost omezuje.

A co na to všechno konkurence? No, vlastně nic. Swift 4x4 v podstatě konkurenci nemá. Za podobné peníze (Swift vyjde na 349 900 korun) ale můžete mít větší, ale zato méně zábavnou Dacii Duster. Anebo jiné Suzuki – SX4.

+ fantastické jízdní vlastnosti
+ spotřeba
+ vzhled

- malý objem kufru
- nepříliš výkonný motor

Suzuki Swift 4x4:

motor zážehový čtyřválec
objem 1 242 cm3
max. výkon 69 kW (94 k)
max. točivý moment 118 N.m
max. rychlost 165 km/h
spotřeba 5,5 l/100 km
cena test. modelu 359 900 Kč

Autor: Redakce

23.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies