VYBERTE SI REGION

TEST: Sympatický dareba. Jaguar F-Type Coupé je úchvatný stroj ze staré školy

Praha /TEST, FOTOGALERIE/ - S modelem F-Type se Jaguar tak trochu obrátil ke své slavné minulosti a po dlouhých desetiletích postavil skutečné sportovní auto. Nástupce ikonického E-Typu nejprve dorazil jako roadster, nedávno jej však doplnilo i klasické kupé. Jaké asi je?

5.8.2014
SDÍLEJ:

Jaguar F-Type Coupé.Foto: Stanislav Švarc

Odpověď je jednoduchá: naprosto úchvatné. I důvod je prostý. Jaguar F-Type Coupé je totiž "pouze" stroj zaměřený na zážitky za volantem. Jinými slovy dělá všechno pro to, aby obloudil vaše smysly a úplně si vás podmanil. A dělá to dokonale.

Jen se na něj podívejte. Neznám mnoho dalších aut, která by měla podobný šmrnc. Možná, snad Alfa Romeo 4C nebo chystané Maserati Alfieri

F-Type vypadá skvěle ze všech úhlů: líbí se mi jeho profil s dlouhou přídí a krátkou splývavou zádí. Dravost podtrhují malá boční okna, úzká zadní světla a rozkročený postoj. Ne, tenhle "Jag" nemůže být na pohled nikomu lhostejný, tím jsem si jistý.

Jaguar F-Type Coupé.

Sympatický pak je třeba detail v podobě otevírání kapoty směrem dopředu - stejně jako tomu bylo u legendárního E-Typu, podle mnohých vůbec nejkrásnějšího vozu všech dob.

Velmi hlučný rituál

Dvoumístný interiér lze popsat stručně. Vypadá dobře, sedadla jsou skvělá a volant padne ideálně do rukou. Zajímavé jsou výdechy ventilace na středu přístrojové desky, které se podle potřeby zvedají právě z „palubky". Pokud bych měl mít výtky, pak určitě k palubnímu systému, který je tradičně docela pomalý, dál by se klimatizace možná mohla ovládat jednodušeji a nízko umístěna zadní parkovací kamera by nemusela tolik zkreslovat ("rozšiřovat") obraz a mohla by mít vyšší rozlišení. Kvůli nízké karoserii a úzkým oknům jinak není z kabiny zrovna ideální výhled. Ale to je úděl všech sporťáků.

Jinak potěší dostatek odkládacích prostor a dokonce do kufru uložíte pár věcí. Má objem 200 litrů.

Jaguar F-Type Coupé.

Jestli si vás F-Type nezískal už vzhledem, pak se mu to povede ihned po nastartování - zvlášť pokud máte zapnutý dynamický jízdní režim a otevřenou klapku ve výfuku (obojí lze snadno aktivovat dvěma ovladači umístěnými u voliče převodovky, přičemž si auto toto nastavení pamatuje i po vypnutí motoru), budete "nahazování" motoru milovat.

Po stisknutí zlatého tlačítka pod středovým panelem se totiž poprvé - a velmi hlučně - ozve šestiválec pod kapotou. Při startovací proceduře vyletí otáčky, motor mocně zařve a před návratem do volnoběhu se ještě ozve divoké zapráskání z výfuku. Ano, je to okázalé, trochu frajerské, ale současně velmi návykové.

Je čas vyrazit.

50 nebo 150. Vždy je to zábava

První metry prozradí trochu nečekanou vlastnost. Přestože mám zapnuté to nejsportovnější nastavení, Jaguar se v hustém městském provozu nechová zpupně. Osmistupňová převodovka řádí hladce, auto se lehce řídí, pohybuje se plynule a je i docela pohodlné. I když vám bude pravá noha cukat touhou pořádně dupnout na plyn, je i pomalé korzování v ulicích zábavné. Zásluhu si kromě celkově příjemného pocitu za volantem připisuje především hutný zvukový doprovod linoucí se z výfuku.

Jaguar F-Type Coupé.

Přesto si samozřejmě F-Type nejvíc užijete mimo město, na okreskách. Testované provedení V6 S je výkonem 380 koní uprostřed nabídky, ale současně podle mnohých (i některých zástupců značky) představuje tu nejlépe jezdící verzí v nabídce. Ideálně prý kombinuje využitelnou sílu s ovladatelností. Něco na tom je.

"Esko" je pochopitelně hodně rychlé, ale ne děsivě rychlé. Jenže tuhle skutečnost dokonale maskuje svým divokým projevem. Kompresorem přeplňovaný šestiválec možná netouží po vytáčení až k červenému poli, ale zato téměř okamžitě poslechne sebemenší pokyn od řidičovy pravé nohy a prudce vystřelí vpřed. Dojem brutální akcelerace ještě podtrhuje krátké zpřevodování osmistupňového automatu a zřetelné škubnutí doprovázející každé přeřazení směrem nahoru.

Jaguar F-Type Coupé.

A pak ten zvuk. Všechno to bublání a praskání při sundání nohy z plynu nebo hrozivé odfrknutí doprovázející změnu rychlostního stupně, to snad nejde slovy ani popsat. Je to stejné, jako byste někomu chtěli vysvětlit jedinečnost, já nevím, třeba nádherné skladby Ráno ze suity Peer Gynt od Edvarda Griega. 

Po několika kilometrech se navíc naučíte, jak a kdy F-Type předvádí nejlepší "hudební" představení a budete chtít víc a víc. Logicky skončíte tak, že budete i při pomalé jízdě na trojku neustále vytáčet motor ke čtyřem tisícům otáčkám a následně sundavat nohu z plynu. Jen aby se z výfuku ozvalo slastné zabublání. A pak zase zrychlit a znovu povolit… Jako blázen. Ale přestat prostě nejde.

Proč milujeme auta

I když Jaguar při konstrukci vozu bohatě využil lehký hliník, F-Type s hmotností přes 1600 kilogramů není zrovna muší váha. Na silnici to ale naštěstí není poznat. Nechá si líbit rychlé změny směru, působí lehce, čiperně a také stabilně. Ani nerovnosti ho jen tak nerozházejí.

Skvěle poslouchá i v absurdně vysokých rychlostech. Není ale chladně precizní, nenutí vás hledat ideální stopu a nejrychlejší průjezdy zatáček, spíš naopak: navádí vás k "blbnutí", chce, abyste si jízdu především užili. A to je moc fajn. Limity má přitom nastaveny opravdu daleko, takže snese hodně.

V zatáčkách se dá hezky řídit plynem, po úplném vypnutí stabilizačního systému se vůbec nebrání ani jízdě bokem - přitom je stále čitelný a nezáludný a vždycky víte, co se s ním právě děje.

Řízení je ostré, rychlé a strmé, spolehlivě fungují také brzdy. Převodovka je i v automatickém režimu skvělá, pracuje rychle a chytře. Ale vsadím se, že přinejmenším při svižné jízdě si budete řadit sami pádly pod volantem. Už jen kvůli tomu pekelnému odfrknutí z výfuku.

Jaguar F-Type Coupé.

Nový "Jag" vás prostě bude bavit. Z pohledu chirurgicky precizních jízdních vlastností možná existují lepší vozy, ale britské kupé je převyšuje jedinečným, sympaticky darebáckým charismatem. Kvůli němu mu všechny chybky odpustíte a zamilujete si ho přesně takové, jaké je.

Občas se mi stává, že se mě známí ptají, co na těch autech pořád mám. Sami je totiž vnímají jen jako dopravní prostředek, nic víc. Uřvaný F-Type je dokonalá odpověď. Stroj s charakterem, který vznikl hlavně proto, aby řidiče pobavil.

Jaguar samozřejmě moc dobře ví, že postavil úžasný vůz, a nemá tak potřebu se cenově podbízet. Nejlevnější F-Type s nejslabším šestiválcem (340 koní) stojí 1 881 160 korun, testovaná motorizace startuje na 2 202 066 Kč. Ale jestli ty peníze máte, neznám mnoho lepších důvodů, proč je utratit.

Jaguar F-Type V6 S: Hodnocení a technické údaje
+ vzhled
+ jízdní vlastnosti
+ podmanivý zvuk
- drobné prohřešky v ergonomii
- výhled z vozu
motor zážehový šestiválec, přeplňovaný
objem 2995 ccm
max. výkon 280 kW (380 koní) při 6500 ot/min
max. točivý moment 460 N.m při 3500 - 5000 ot/min
max. rychlost 275 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 4,9 s
kombinovaná spotřeba 9,1 l/100 km
cena testovaného vozu 2 499 677 Kč

Autor: Stanislav Švarc

5.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies