VYBERTE SI REGION

TEST: Tříkolka Polaris Slingshot je úžasná hračka pro dospělé

Slingshot v angličtině znamená prak. A prak tenhle stroj skutečně připomíná: vepředu je široký, vzadu hodně úzký. Může za to netradiční koncepce, Slingshot je totiž tříkolka. Nově si ji můžete koupit i u nás.

21.12.2015
SDÍLEJ:

Polaris Slingshot.Foto: Stanislav Švarc

Vozítko má na svědomí známá americká společnost Polaris, která se proslavila zejména výrobou terénních a užitkových čtyřkolek. Nový Slingshot je však svým zaměřením úplně jiný stroj. Patří totiž na okresky, kde má za úkol jedinou věci: co nejvíc pobavit řidiče.

Tomu je podřízeno všechno.

Základem je minimalistická konstrukce, kterou tvoří lehký rám z ocelových trubek, k němuž je přimontovaná plastová vana. O karoserii se snad ani nedá mluvit, rám totiž obklopuje jen pár plastových dílů, přední kapota a široké blatníky.

Polaris Slingshot.

Ve výsledku Slingshot váží jen 764 kilogramů.

Spartánský je i interiér. Ve všech směrech. Zapomeňte na dveře, za volant se dostanete jen překročením trubky a plynulým vsunutím nohou pod palubní desku. Tu tvoří přehledný přístrojový štít se dvěma bílými analogovými budíky a malým displejem palubního počítače.

Vody se nebojí

Centrální panel zase využívá 4,3palcový displej pro multimediální systém a parkovací kameru. A je tu i rádio a Bluetooth handsfree. Což je v takovém vozítku úsměvná zbytečnost.

Polaris Slingshot.

I když sedadla vypadají na pohled dost nevábně, sedí se v nich vcelku pohodlně. Hlavně ale dobře podrží tělo v zatáčkách. Navíc jsou z vodotěsného materiálu, stejně jako zbytek interiéru. V podlaze jsou dokonce odtokové kanálky, takže kokpit lze snadno opláchnout hadicí. A také není důvod bát se deště, s vnitřkem se opravdu nic nestane. Jen zmoknete, nic víc…

Polaris myslel i na převoz "nákladu". Za sedačkami jsou uzavíratelné schránky, do nichž se pár věcí vejde.

Po usednutí za volant si znovu připomenete, jak divná tahle věc je. Sedí se jen kousek nad zemí, za vámi není skoro nic, jen někde vzadu uprostřed je poháněné kolo, a při pohledu vpřed si díky výrazným blatníkům uvědomíte obrovskou šířku čumáku. Na šířku má 1971 milimetrů, což je jen o deset centimetrů méně než bychom naměřili u majestátního Range Roveru.

A důležitá věc: Slingshot je sice homologován jako motorka (všimněte si, že má SPZ jen vzadu), ale k řízení stačí řidičský průkaz skupiny B.

Motor potřebuje otáčky

Polaris tříkolku vybavil čtyřválcovým atmosféricky plněným motorem z dílen General Motors. Z objemu 2,4 litru dává 173 koní a 227 newtonmetrů.

Polaris Slingshot.

To nejsou zrovna ohromující čísla, ale nezapomeňte, Slingshot váží ani ne 800 kilogramů. Proto ho čtyřválec dokáže dramaticky rozpohybovat.

Jen je potřeba ho držet v otáčkách, v těch nízkých totiž působí dost ospale a neochotně reaguje na plyn. Holt klasická atmosféra. Jenže se stačí překulit přes čtyři tisíce otáček a všechno se změní. Motor ožije, rozeřve se a s dalšími otáčkami táhne nadšeněji a nadšeněji. Zastaví ho až omezovač v sedmi tisících.

Projev ve vysokých otáčkách je tak návykový, že si často vystačíte jen s prvními třemi rychlostmi pětistupňové manuální převodovky. Dlouhou čtyřku a vyloženě dlouhatánskou pětku budete chtít řadit jen vzácně, pouze ve chvílích "odpočinku", na dálnici nebo nedejbože při snaze o úspornou jízdou.

Polaris Slingshot.

Slingshot však není vyloženě o zrychlení v přímce - byť je na tom v tomhle ohledu skvěle. 

Důvod, kvůli němuž se do americké tříkolky snadno zakoukáte, najdete jinde. Její kouzlo spočívá ve způsobu, jak nadšeně se proplétá zatáčkami a hlavně jakým stylem svoje schopnosti prezentuje, jak je zprostředkovává řidiči.

Umí i vystrašit

Základem je to jedno jediné kolo vzadu, které je jednostranně uloženo na kyvné vidlici. Právě na něj putuje veškerý výkon a i když dvacetipalcový ráfek obouvá obří pneumatiku o rozměru 255/35, kolo často bojuje s trakcí. A díky tomu si za volantem užijete spoustu smíchu.

Slingshot sice dostal kontrolu trakce i stabilizaci, ale oba systémy jsou nastaveny tak, aby příliš nezasahovaly do řízení a ozvaly se až ve chvíli, kdy to přeženete. Jinými slovy vám dovolí bezpečně se aspoň trochu sklouznout.

Polaris Slingshot.

Elektronika se ale taky dá zcela vypnout a pak už to bude jen na vás. Tříkolový Polaris je naštěstí velice čitelný, má citlivé řízení (i když by mohlo být strmější) a když už zadní kolo ztratí přilnavost, okamžitě cítíte, co se děje a stroj vám dá šanci zareagovat. Díky tomu se za chvíli naučíte vyjíždět ze zatáčky ne zrovna korektním způsobem.

To ale neznamená, že by Slingshot neuměl vyděsit. Například spojení obrovské šířky s brzdami bez posilovače může způsobit pár těžkých chvil - třeba když se na vás z úzké zatáčky "vyřítí" traktor či větší náklaďák. Brzdy totiž opravdu nemají zrovna oslnivý účinek a je s tím třeba počítat.

Což platí i v případě nájezdu do zatáčky. Pokud to přeženete s rychlostí, dupnutí na brzdový pedál nemusí být okamžitým řešením. Tříkolka se navíc pod brzdami trochu vrtí a když ještě k tomu pohnete volantem, jankovitě se vzpírá, hrne se z oblouku ven a zatočit se jí prostě moc nechce. Ale ono je to vlastně takhle v pořádku, aspoň si budete dávat pozor a skutečně řídit.

Raději s helmou

Pak si Slingshot opravdu užijete. Na hezké silnici je radost ho krotit, je úžasné ho vodit zatáčkami. Zvlášť když zážitek umocňují nárazy větru, sezení jen pár centimetrů nad zemí, bezprostřední vnímání okolního dění i prakticky nulové odhlučnění motoru. Tady jízdu vnímáte opravdu všemi smysly.

Polaris Slingshot.

Čtyřválec přitom řve úžasně, ještě víc se mi mi ale líbil jekot kardanu. Ječivý hluk se k tomuhle podivnému stroji skvěle hodí.

Slingshot má sice přední sklo, ale jen malé. Přesto mě překvapilo, kolik vzduchu dokáže odklonit. V rychlostech nad 70 km/h už je ale stejně trochu bezmocné a v tu chvíli se rozhodně hodí helma s uzavřeným hledím. Přilba je dobrá i z čistě subjektivního pocitu, zvlášť na dálnici. Ve vyšších rychlostech totiž hlava dostává zabrat a pod náporem větru se třese. A nejde to zastavit.

Jinak ale komfort obecně není tak špatný, jak jsem původně očekával. Podvozek je samozřejmě tvrdší, ale nepůsobí vyloženě prkenně. Přejíždění nerovností pak je specifická disciplína.

Zatímco v běžném autě necháte díru zmizet mezi koly, v tříkolce to pochopitelně tak snadné není. Zadní kolo je totiž uprostřed, takže vyhýbaní se je podstatně složitější. Ale i to patří k charakteru.

Polaris Slingshot je opravdu zvláštní stroj. Je pro lidi, kteří kašlou na termíny jako užitná hodnota, praktičnost nebo univerzálnost. Zato nadchne všechny řidiče, kteří ocení pocit ryzích a bezprostředních dojmů z řízení. V tom je vážně skvělá.

A jestli vás přece jen zajímá spotřeba, pak vězte, že se pohybuje mezi 7 až 11 l/100 km - podle stylu jízdy.

Polaris Slingshot SL: Hodnocení a technické údaje
+ bezprostřední zážitky za volantem 
+ voděodolný interiér
+ k řízení stačí řidičský průkaz sk. B
- složitější vyhýbání se nerovnostem
- brzdy bez posilovače
- vyšší cena
motor zážehový čtyřválec
objem 2384 ccm
max. výkon 129 kW/173 k při 6400 ot/min
max. točivý moment 227 Nm při 4700 ot/min
převodovka manuální, pětistupňová
max. rychlost 220 km/h
zrychlení 0-100 km/h 6,5 s
cena 811 000 Kč

Autor: Stanislav Švarc

21.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies