Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TEST: Tříkolka Polaris Slingshot je úžasná hračka pro dospělé

Slingshot v angličtině znamená prak. A prak tenhle stroj skutečně připomíná: vepředu je široký, vzadu hodně úzký. Může za to netradiční koncepce, Slingshot je totiž tříkolka. Nově si ji můžete koupit i u nás.

21.12.2015
SDÍLEJ:

Polaris Slingshot.Foto: Stanislav Švarc

Vozítko má na svědomí známá americká společnost Polaris, která se proslavila zejména výrobou terénních a užitkových čtyřkolek. Nový Slingshot je však svým zaměřením úplně jiný stroj. Patří totiž na okresky, kde má za úkol jedinou věci: co nejvíc pobavit řidiče.

Tomu je podřízeno všechno.

Základem je minimalistická konstrukce, kterou tvoří lehký rám z ocelových trubek, k němuž je přimontovaná plastová vana. O karoserii se snad ani nedá mluvit, rám totiž obklopuje jen pár plastových dílů, přední kapota a široké blatníky.

Polaris Slingshot.

Ve výsledku Slingshot váží jen 764 kilogramů.

Spartánský je i interiér. Ve všech směrech. Zapomeňte na dveře, za volant se dostanete jen překročením trubky a plynulým vsunutím nohou pod palubní desku. Tu tvoří přehledný přístrojový štít se dvěma bílými analogovými budíky a malým displejem palubního počítače.

Vody se nebojí

Centrální panel zase využívá 4,3palcový displej pro multimediální systém a parkovací kameru. A je tu i rádio a Bluetooth handsfree. Což je v takovém vozítku úsměvná zbytečnost.

Polaris Slingshot.

I když sedadla vypadají na pohled dost nevábně, sedí se v nich vcelku pohodlně. Hlavně ale dobře podrží tělo v zatáčkách. Navíc jsou z vodotěsného materiálu, stejně jako zbytek interiéru. V podlaze jsou dokonce odtokové kanálky, takže kokpit lze snadno opláchnout hadicí. A také není důvod bát se deště, s vnitřkem se opravdu nic nestane. Jen zmoknete, nic víc…

Polaris myslel i na převoz "nákladu". Za sedačkami jsou uzavíratelné schránky, do nichž se pár věcí vejde.

Po usednutí za volant si znovu připomenete, jak divná tahle věc je. Sedí se jen kousek nad zemí, za vámi není skoro nic, jen někde vzadu uprostřed je poháněné kolo, a při pohledu vpřed si díky výrazným blatníkům uvědomíte obrovskou šířku čumáku. Na šířku má 1971 milimetrů, což je jen o deset centimetrů méně než bychom naměřili u majestátního Range Roveru.

A důležitá věc: Slingshot je sice homologován jako motorka (všimněte si, že má SPZ jen vzadu), ale k řízení stačí řidičský průkaz skupiny B.

Motor potřebuje otáčky

Polaris tříkolku vybavil čtyřválcovým atmosféricky plněným motorem z dílen General Motors. Z objemu 2,4 litru dává 173 koní a 227 newtonmetrů.

Polaris Slingshot.

To nejsou zrovna ohromující čísla, ale nezapomeňte, Slingshot váží ani ne 800 kilogramů. Proto ho čtyřválec dokáže dramaticky rozpohybovat.

Jen je potřeba ho držet v otáčkách, v těch nízkých totiž působí dost ospale a neochotně reaguje na plyn. Holt klasická atmosféra. Jenže se stačí překulit přes čtyři tisíce otáček a všechno se změní. Motor ožije, rozeřve se a s dalšími otáčkami táhne nadšeněji a nadšeněji. Zastaví ho až omezovač v sedmi tisících.

Projev ve vysokých otáčkách je tak návykový, že si často vystačíte jen s prvními třemi rychlostmi pětistupňové manuální převodovky. Dlouhou čtyřku a vyloženě dlouhatánskou pětku budete chtít řadit jen vzácně, pouze ve chvílích "odpočinku", na dálnici nebo nedejbože při snaze o úspornou jízdou.

Polaris Slingshot.

Slingshot však není vyloženě o zrychlení v přímce - byť je na tom v tomhle ohledu skvěle. 

Důvod, kvůli němuž se do americké tříkolky snadno zakoukáte, najdete jinde. Její kouzlo spočívá ve způsobu, jak nadšeně se proplétá zatáčkami a hlavně jakým stylem svoje schopnosti prezentuje, jak je zprostředkovává řidiči.

Umí i vystrašit

Základem je to jedno jediné kolo vzadu, které je jednostranně uloženo na kyvné vidlici. Právě na něj putuje veškerý výkon a i když dvacetipalcový ráfek obouvá obří pneumatiku o rozměru 255/35, kolo často bojuje s trakcí. A díky tomu si za volantem užijete spoustu smíchu.

Slingshot sice dostal kontrolu trakce i stabilizaci, ale oba systémy jsou nastaveny tak, aby příliš nezasahovaly do řízení a ozvaly se až ve chvíli, kdy to přeženete. Jinými slovy vám dovolí bezpečně se aspoň trochu sklouznout.

Polaris Slingshot.

Elektronika se ale taky dá zcela vypnout a pak už to bude jen na vás. Tříkolový Polaris je naštěstí velice čitelný, má citlivé řízení (i když by mohlo být strmější) a když už zadní kolo ztratí přilnavost, okamžitě cítíte, co se děje a stroj vám dá šanci zareagovat. Díky tomu se za chvíli naučíte vyjíždět ze zatáčky ne zrovna korektním způsobem.

To ale neznamená, že by Slingshot neuměl vyděsit. Například spojení obrovské šířky s brzdami bez posilovače může způsobit pár těžkých chvil - třeba když se na vás z úzké zatáčky "vyřítí" traktor či větší náklaďák. Brzdy totiž opravdu nemají zrovna oslnivý účinek a je s tím třeba počítat.

Což platí i v případě nájezdu do zatáčky. Pokud to přeženete s rychlostí, dupnutí na brzdový pedál nemusí být okamžitým řešením. Tříkolka se navíc pod brzdami trochu vrtí a když ještě k tomu pohnete volantem, jankovitě se vzpírá, hrne se z oblouku ven a zatočit se jí prostě moc nechce. Ale ono je to vlastně takhle v pořádku, aspoň si budete dávat pozor a skutečně řídit.

Raději s helmou

Pak si Slingshot opravdu užijete. Na hezké silnici je radost ho krotit, je úžasné ho vodit zatáčkami. Zvlášť když zážitek umocňují nárazy větru, sezení jen pár centimetrů nad zemí, bezprostřední vnímání okolního dění i prakticky nulové odhlučnění motoru. Tady jízdu vnímáte opravdu všemi smysly.

Polaris Slingshot.

Čtyřválec přitom řve úžasně, ještě víc se mi mi ale líbil jekot kardanu. Ječivý hluk se k tomuhle podivnému stroji skvěle hodí.

Slingshot má sice přední sklo, ale jen malé. Přesto mě překvapilo, kolik vzduchu dokáže odklonit. V rychlostech nad 70 km/h už je ale stejně trochu bezmocné a v tu chvíli se rozhodně hodí helma s uzavřeným hledím. Přilba je dobrá i z čistě subjektivního pocitu, zvlášť na dálnici. Ve vyšších rychlostech totiž hlava dostává zabrat a pod náporem větru se třese. A nejde to zastavit.

Jinak ale komfort obecně není tak špatný, jak jsem původně očekával. Podvozek je samozřejmě tvrdší, ale nepůsobí vyloženě prkenně. Přejíždění nerovností pak je specifická disciplína.

Zatímco v běžném autě necháte díru zmizet mezi koly, v tříkolce to pochopitelně tak snadné není. Zadní kolo je totiž uprostřed, takže vyhýbaní se je podstatně složitější. Ale i to patří k charakteru.

Polaris Slingshot je opravdu zvláštní stroj. Je pro lidi, kteří kašlou na termíny jako užitná hodnota, praktičnost nebo univerzálnost. Zato nadchne všechny řidiče, kteří ocení pocit ryzích a bezprostředních dojmů z řízení. V tom je vážně skvělá.

A jestli vás přece jen zajímá spotřeba, pak vězte, že se pohybuje mezi 7 až 11 l/100 km - podle stylu jízdy.

Polaris Slingshot SL: Hodnocení a technické údaje
+ bezprostřední zážitky za volantem 
+ voděodolný interiér
+ k řízení stačí řidičský průkaz sk. B
- složitější vyhýbání se nerovnostem
- brzdy bez posilovače
- vyšší cena
motor zážehový čtyřválec
objem 2384 ccm
max. výkon 129 kW/173 k při 6400 ot/min
max. točivý moment 227 Nm při 4700 ot/min
převodovka manuální, pětistupňová
max. rychlost 220 km/h
zrychlení 0-100 km/h 6,5 s
cena 811 000 Kč

Autor: Stanislav Švarc

21.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Citroën C3
Ford C-Max
Volkswagen Golf Plus
U Hrabyně se 18. září sesunula část gabionové stěny u silnice I/11, fotografie z 25. zaří 2017.
2 7

Spadlá gabionová zeď na Opavsku? Na řešení nemá nikdo zájem, říká expertka

Školní třída. Ilustrační foto.
4 10

Přestaňte brát žáky, kteří na maturitu nemají, žádá ministerstvo střední školy

Štech sebral klubům a sportovištím letošní dotace. Unie sportu protestuje

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) zrušilo pro letošní rok dotace určené tělovýchovným jednotám a sportovním klubům na údržbu a provoz sportovních zařízení. Uvedl to dnes v dopise ministr školství Stanislav Štech. Vysvětluje, že Program IV měl zásadní rozpory již v samotném vyhlášení a dotace se z něho nerozdělí. Česká unie sportu (ČUS) si hodlá stěžovat.

Před parlamentem na Zélandu se upálil český emigrant. Zřejmě na protest

Muž původem z bývalého Československa se minulý týden upálil před budovou parlamentu v novozélandské metropoli Wellingtonu. Motiv činu policii není znám, mohlo by se ale prý jednat o spory muže s bývalou manželkou, které se týkaly práva péče o děti. 

Pohřby neměla ráda. U mě stačí svíčka a šampaňské, říkávala Květa Fialová

Ještě před třemi lety při oslavě půlkulatin v Městských divadlech pražských (MDP), v nichž účinkovala (v posledních letech jako host) skoro šedesát let, oplývala chutí do života.

Dvojí kvalita potravin? EU proti ní hodlá bojovat

Evropská komise dnes vydala pokyny, které státům mají pomoci v boji s nekalými obchodními praktikami. Podle nich bude možné rozhodnout, jestli firma nabízí v různých zemích stejný výrobek různé kvality a porušuje tím právní předpisy EU. Na vypracování metodiky srovnávacích potravinářských testů komise vyčlenila jeden milion euro. Porušení legislativy bude možné řešit na evropské úrovni v rámci sítě pro ochranu spotřebitelů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení