VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TEST: Volvo S60 dostalo turbodiesel nové generace. Jezdí výborně

Praha /TEST, FOTOGALERIE/ - Volvo stojí na začátku nové éry. A model S60 D4 je takový předvoj toho, co se chystá. Jako první vůz této značky totiž dostal nový motor z rodiny Drive-E, konkrétně čtyřválcový turbodiesel.

6.5.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
25 fotografií

Volvo S60.Foto: Volvo

Právě pouze na nové čtyřválcové jednotky bude Volvo už brzy sázet. Starší pětiválce, šestiválce i osmiválce zmizí z modelů švédské automobilky do roku 2015.

Zajímavé přitom je, tedy aspoň pro technické nadšence (vy ostatní možná raději následující tři odstavce přeskočte), že jak benzinové (označované tradičně písmenem T), tak naftové (D) agregáty mají stejnou dlouhozdvihovou koncepci, vyznačují se shodným vrtáním (82 mm) i zdvihem (93,2 mm), a tedy zcela identickým objemem s hodnotou 1969 ccm. Stejný je pro všechny verze také klikový hřídel z kované oceli nebo ojnice, jakož i hliníkový blok motoru. Jednotlivé verze se liší jen rozdílnou výškou a vložkami válců. Písty jsou vyrobeny z hliníku. Společným rysem jednotek Drive-E je i variabilní časování ventilů či vačkové hřídele s kuličkovými ložisky.

Volvo S60.

Zvýšit účinnost motoru pomáhá také technologie nazvaná i-ART, která využívá vstřikování common-rail od společnosti Denso s opravdu vysokým vstřikovacím tlakem: až 250 MPa. Obvyklá hodnota u jiných aut bývá okolo 200 MP. Každý vstřikovač je navíc osazen čipem, který má za úkol neustále sledovat vstřikovací tlaky a tlak v každém jednotlivém válci. Na základě zjištěných dat pak řídicí jednotka systému dokáže zajistit vstřik ideálního množství paliva a to během každého jednotlivého spalovacího cyklu.

Tolik "nudná" teorie, jaká je ale praxe?

Rovnou na vrchol

Je jednoduše skvělá. Tedy alespoň v případě testované naftové motorizace D4. Ta sází na dvojici turbodmychadel, poskytuje výkon 181 koní a točivý moment až 400 N.m. Ve spojení s (také novou) osmistupňovou samočinnou převodovkou jde o výbornou volbu.

Motor díky dvojitému přeplňování táhne už od hodně nízkých otáček a nepolevuje až do nějakých, na diesel poměrně vysokých, 5000 otáček. Síly má prostě pokaždé dostatek a rád poslechne vždy, když potřebujete zrychlit.

Volvo S60.

Osobně si ale ještě víc cením jeho mimořádně příjemného, tichého a vyrovnaného chodu. S60 je přece Volvo. A Volvo má být kultivované. Ano, může jezdit rychle, ale nesmí přitom ztratit slušné vychování a serióznost. Výtečný dojem pak podtrhuje rychle a hladce řadící automat. Mimochodem, samočinná převodovka umí také vyřazovat, čímž trochu šetří naftu.

Právě úspora paliva je samozřejmě jedním z hlavních důvodů, proč Volvo nové, účinnější čtyřválce vyvinulo. I to se povedlo. Na udávanou hodnotu 4,2 litru nafty v kombinovaném cyklu jsem sice nedosáhl, ale dlouhodobý průměr pod 6 litrů v autě s výkonem přes 180 koní není vůbec špatný. Věřím, že s trochou snahy to půjde ještě lépe.

Volvo S60.

Shrnutí dojmů z motorizace D4 je tedy jednoznačné: ano, bude mi chybět charakter a typický chraplák penzionovaného pětiválce (test Volva XC70 s touto jednotkou si můžete přečíst zde), ale z čistě střízlivého pohledu musím přiznat, že s novým čtyřválcem švédská automobilka zamířila rovnou na vrchol nejen mezi naftovými čtyřválci.

Pohodář se sportovními sklony

Potěší to o to víc, že i zbytek auta se docela povedl. Schopný podvozek je naladěný poměrně sportovně, možná i sportovněji, než bych od Volva očekával. Ale buďte bez obav: pořád nabídne dostatek pohodlí i umu při "žehlení" českých děravých a záplatovaných silnic.

Řízení se drží tradic, je tedy uvolněné, nepříliš strmé, takové lehké. Možná se úplně nehodí k tužšímu podvozku, ale zato plně odpovídá pohodovému charakteru Volva.

Volvo S60.

Příjemné pocity za volantem umocňuje také povedený interiér, v testovaném provedení vyšperkovaný sympatickou výbavou Summum s prvotřídními sedadly čalouněnými měkkou kůží, hodnotnými materiály a bohatou bezpečnostní i komfrotní výbavou. Vůz měl na palubě například vyhřívaná přední i zadní sedadla, vyhřívaný volant, kvalitní audiosystém nebo dokonce digitální televizi.

Interiéru dominuje tradiční tenký středový panel s mnoha tlačítky. Osobně mám tento koncept rád, neobtěžuje a přijde mi logický. Zato ovládání palubního systému Sensus Connected Touch by mohlo být jednodušší. Fajn je, že umí česky. I do S60 zavítal digitální panel, který nahrazuje klasické budíky v přístrojovém štítu. Informace zobrazuje přehledně a čitelně.

Volvo S60.

Volvo S60 je prostě příjemné auto a nový naftový čtyřválec D4 Drive-E ve spojení s novou automatickou převodovkou tomu jen napomáhá. Švédský sedan by tak mohl být zajímavou alternativou k prémiovkám německých značek. Cenově vychází testovaná motorizace na 910 310 korun, bohatá příplatková výbava však cenu vyhnala na téměř 1,4 milionu korun. I to mi ale připadá jako celkem férová nabídka. Kompletní ceník najdete zde.

Volvo S60 D4 Drive-E: Hodnocení a technické údaje
+ silný a úsporný motor
+ příjemný interiér
+ bezpečnostní výbava
- méně prostoru na zadních sedadlech
- složitější ovládání multimediálního systému
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1969 ccm
max. výkon 135 kW (181 k)
max. točivý moment 400 N.m
max. rychlost 230 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 7,4 s
kombinovaná spotřeba 4,1 l/100 km
cena testovaného modelu 1 376 250 Kč

Autor: Stanislav Švarc

6.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
David Rath.
15 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
3 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

AKTUALIZOVÁNO

Ve Středozemí možná utonulo dalších až 150 afrických migrantů

Bezmála 150 afrických běženců patrně v úterý utonulo ve Středozemním moři. S odvoláním na přeživšího z potopené lodi to dnes uvedla Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Jako o jediném přeživším zatím úřady informují o 16letém chlapci z Gambie. "Řekl, že všichni ostatní zemřeli. Ale existuje určitá naděje, že italská pobřežní stráž některé vyzvedla," prohlásil podle agentury Reuters mluvčí italské pobočky IOM Flavio Di Giacomo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies