VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TEST: Volvo S60 dostalo turbodiesel nové generace. Jezdí výborně

Praha /TEST, FOTOGALERIE/ - Volvo stojí na začátku nové éry. A model S60 D4 je takový předvoj toho, co se chystá. Jako první vůz této značky totiž dostal nový motor z rodiny Drive-E, konkrétně čtyřválcový turbodiesel.

6.5.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
25 fotografií

Volvo S60.Foto: Volvo

Právě pouze na nové čtyřválcové jednotky bude Volvo už brzy sázet. Starší pětiválce, šestiválce i osmiválce zmizí z modelů švédské automobilky do roku 2015.

Zajímavé přitom je, tedy aspoň pro technické nadšence (vy ostatní možná raději následující tři odstavce přeskočte), že jak benzinové (označované tradičně písmenem T), tak naftové (D) agregáty mají stejnou dlouhozdvihovou koncepci, vyznačují se shodným vrtáním (82 mm) i zdvihem (93,2 mm), a tedy zcela identickým objemem s hodnotou 1969 ccm. Stejný je pro všechny verze také klikový hřídel z kované oceli nebo ojnice, jakož i hliníkový blok motoru. Jednotlivé verze se liší jen rozdílnou výškou a vložkami válců. Písty jsou vyrobeny z hliníku. Společným rysem jednotek Drive-E je i variabilní časování ventilů či vačkové hřídele s kuličkovými ložisky.

Volvo S60.

Zvýšit účinnost motoru pomáhá také technologie nazvaná i-ART, která využívá vstřikování common-rail od společnosti Denso s opravdu vysokým vstřikovacím tlakem: až 250 MPa. Obvyklá hodnota u jiných aut bývá okolo 200 MP. Každý vstřikovač je navíc osazen čipem, který má za úkol neustále sledovat vstřikovací tlaky a tlak v každém jednotlivém válci. Na základě zjištěných dat pak řídicí jednotka systému dokáže zajistit vstřik ideálního množství paliva a to během každého jednotlivého spalovacího cyklu.

Tolik "nudná" teorie, jaká je ale praxe?

Rovnou na vrchol

Je jednoduše skvělá. Tedy alespoň v případě testované naftové motorizace D4. Ta sází na dvojici turbodmychadel, poskytuje výkon 181 koní a točivý moment až 400 N.m. Ve spojení s (také novou) osmistupňovou samočinnou převodovkou jde o výbornou volbu.

Motor díky dvojitému přeplňování táhne už od hodně nízkých otáček a nepolevuje až do nějakých, na diesel poměrně vysokých, 5000 otáček. Síly má prostě pokaždé dostatek a rád poslechne vždy, když potřebujete zrychlit.

Volvo S60.

Osobně si ale ještě víc cením jeho mimořádně příjemného, tichého a vyrovnaného chodu. S60 je přece Volvo. A Volvo má být kultivované. Ano, může jezdit rychle, ale nesmí přitom ztratit slušné vychování a serióznost. Výtečný dojem pak podtrhuje rychle a hladce řadící automat. Mimochodem, samočinná převodovka umí také vyřazovat, čímž trochu šetří naftu.

Právě úspora paliva je samozřejmě jedním z hlavních důvodů, proč Volvo nové, účinnější čtyřválce vyvinulo. I to se povedlo. Na udávanou hodnotu 4,2 litru nafty v kombinovaném cyklu jsem sice nedosáhl, ale dlouhodobý průměr pod 6 litrů v autě s výkonem přes 180 koní není vůbec špatný. Věřím, že s trochou snahy to půjde ještě lépe.

Volvo S60.

Shrnutí dojmů z motorizace D4 je tedy jednoznačné: ano, bude mi chybět charakter a typický chraplák penzionovaného pětiválce (test Volva XC70 s touto jednotkou si můžete přečíst zde), ale z čistě střízlivého pohledu musím přiznat, že s novým čtyřválcem švédská automobilka zamířila rovnou na vrchol nejen mezi naftovými čtyřválci.

Pohodář se sportovními sklony

Potěší to o to víc, že i zbytek auta se docela povedl. Schopný podvozek je naladěný poměrně sportovně, možná i sportovněji, než bych od Volva očekával. Ale buďte bez obav: pořád nabídne dostatek pohodlí i umu při "žehlení" českých děravých a záplatovaných silnic.

Řízení se drží tradic, je tedy uvolněné, nepříliš strmé, takové lehké. Možná se úplně nehodí k tužšímu podvozku, ale zato plně odpovídá pohodovému charakteru Volva.

Volvo S60.

Příjemné pocity za volantem umocňuje také povedený interiér, v testovaném provedení vyšperkovaný sympatickou výbavou Summum s prvotřídními sedadly čalouněnými měkkou kůží, hodnotnými materiály a bohatou bezpečnostní i komfrotní výbavou. Vůz měl na palubě například vyhřívaná přední i zadní sedadla, vyhřívaný volant, kvalitní audiosystém nebo dokonce digitální televizi.

Interiéru dominuje tradiční tenký středový panel s mnoha tlačítky. Osobně mám tento koncept rád, neobtěžuje a přijde mi logický. Zato ovládání palubního systému Sensus Connected Touch by mohlo být jednodušší. Fajn je, že umí česky. I do S60 zavítal digitální panel, který nahrazuje klasické budíky v přístrojovém štítu. Informace zobrazuje přehledně a čitelně.

Volvo S60.

Volvo S60 je prostě příjemné auto a nový naftový čtyřválec D4 Drive-E ve spojení s novou automatickou převodovkou tomu jen napomáhá. Švédský sedan by tak mohl být zajímavou alternativou k prémiovkám německých značek. Cenově vychází testovaná motorizace na 910 310 korun, bohatá příplatková výbava však cenu vyhnala na téměř 1,4 milionu korun. I to mi ale připadá jako celkem férová nabídka. Kompletní ceník najdete zde.

Volvo S60 D4 Drive-E: Hodnocení a technické údaje
+ silný a úsporný motor
+ příjemný interiér
+ bezpečnostní výbava
- méně prostoru na zadních sedadlech
- složitější ovládání multimediálního systému
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1969 ccm
max. výkon 135 kW (181 k)
max. točivý moment 400 N.m
max. rychlost 230 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 7,4 s
kombinovaná spotřeba 4,1 l/100 km
cena testovaného modelu 1 376 250 Kč

Autor: Stanislav Švarc

6.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
7 4

Návrh ČSSD by více zdanil lékaře, kterým vláda přidala

Ilustrační foto.
5

Státní zástupci prověří zakázku na software EET

FOTO: Kostel se proměnil v ruinu

Na špatný stav evangelického kostela v Rudníku upozornil při návštěvě obce prezident Miloš Zeman. Měl pravdu. Stav kostela je otřesný. Co s ním?

AKTUALIZOVÁNO

Odsoudili ho za střelbu na exekutory, teď zřejmě spáchal sebevraždu

Svědky otřesné události museli být obyvatelé sídliště v Napajedlích na Zlínsku. Na balkonovém zábradlí bytového domu tam stál v sedmém patře muž. V tričku a trenýrkách, přešlapoval po něm po špičkách a k tomu občas naklonil hlavu k policejnímu vyjednavači, který se jej snažil přesvědčit, aby svůj záměr skočit z výšky dvaceti metrů na betonový chodník neuskutečnil.

Jurečka podle Kalouska zákon o registru smluv vykastroval

Ministr zemědělství a první místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka s podporou komunistů, ČSSD a ODS dnes podle šéfa opoziční TOP 09 Miroslava Kalouska zákon o registru smluv "zručně vykastroval". Zákon, který byl nejúčinnějším protikorupčním opatřením, je nyní cela zbytečný, řekl Kalousek novinářům.

Od začátku roku odklízeli strážníci tisíc mrtvých ptáků

Mnohem dramatičtěji, než by kdo tušil, zřejmě řádí ptačí chřipka ve volné přírodě. Nasvědčují tomu alespoň poznatky pražských strážníků, jejichž odchytová služba mimo jiné zajišťuje i odvoz kadaverů. Tedy těl uhynulých zvířat. A pokud jde o ptáky, od počátku ledna, kdy se ptačí chřipka objevila, zaznamenává dramatický nárůst. Ve srovnání s loňskem je rozdíl ve stovkách procent, řekl ve středu Deníku ředitel Městské policie Praha Eduard Šuster. „Od začátku roku jsme už odváželi tisícovku mrtvých ptáků, přičemž asi u pěti stovek kusů šlo o labutě; následují volavky," konstatoval.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies