VYBERTE SI REGION

TEST výjimečného Range Roveru Evoque: Devět stupňů dává smysl

Praha /TEST, FOTOGALERIE/ - Range Rover Evoque nedávno získal docela zajímavé prvenství. Stal se totiž prvním sériově vyráběným autem, které dostalo devítistupňovou převodovku. Zdá se vám to zbytečně moc?

29.5.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
24 fotografií
Range Rover Evoque.

Range Rover Evoque.Foto: Stanislav Švarc

Důvod, proč Land Rover nahradil původní šestistupňovou skříň novým automatem, je zřejmý: jde tu samozřejmě o spotřebu a snížení emisí. 

Automobilka se chlubí, že modernizovaný Evoque si i díky dalším vylepšením vystačí až s o 11,4 % menším množstvím paliva a do ovzduší vypouští o 9,5 % méně emisí. U testovaného provedení se čtyřválcovým turbodieselem SD4 (190 koní) a s pohonem všech kol má spotřeba v kombinovaném cyklu činit jen 6 litrů na 100 kilometrů.

Na dálnici se zařazenou devítkou

Skutečnost pochopitelně tak úchvatná není, ale výrazně skromnější apetit opravdu potvrdit mohu, především ve vyšších rychlostech a na dálnici. Právě tady se nejvíc projevuje výhoda devítistupňové převodovky, která spočívá v prodloužení celkového převodu. Nejvyšší stupně tak mohou být hodně "dlouhé" - na devítku se například dostane až při 100 km/h.

Range Rover Evoque.

Zmíněné přednosti ale jistě nejlépe doloží srovnání založené na reálné zkušenosti. Zatímco dříve ten samý motor s šestistupňovou převodovkou točil při 130 km/h na šestku více než 2000 otáček, nyní se při stejné rychlosti jen tak "převaluje" se zařazenou devítkou okolo hranice 1700 otáček. Rozdíl ve spotřebě pak je logicky znatelný. Zatímco v březnu roku 2012 jsem s Evoquem SD4 na dálnici jezdil i za více než 10 litrů, tentokrát palubní počítač nejčastěji ukazoval hodnoty okolo 7,5 litru.

Zlepšení však není znát jen na dálnici. Před dvěma lety během testu vůz v kombinovaném cyklu potřeboval v průměru něco kolem 9 litrů, letos mu stačilo jen 7 až 8 litrů. Takže ano, posun tu je.

Rychle a jemně

A je rozhodně potěšující, že kvůli honbě za nižší spotřebou a snížením emisí neutrpěl pocit z jízdy a řízení. Nová převodovka od ZF je totiž fantastická. Pozoruhodná je už po technické stránce. Přestože má oproti staršímu šestistupňovému automatu o tři stupně víc, je prakticky stejně velká a dokonce o 7,5 kilogramů lehčí. 

Range Rover Evoque.

Větší počet rychlostí také zajišťuje, že motor vždy pracuje v optimálních otáčkách, což je zvlášť u vznětových jednotek (kvůli omezenému spektru využitelných otáček) důležité. Přitom se není třeba bát, že by kvůli častějšímu řazení nebyla jízda plynulá. Kdepak, automat od ZF nejančí a mění rychlosti chytře, pohotově, bleskově a velice jemně. Jsem přesvědčený, že většina majitelů si ani nevšimne, že převodovka řadí nezvykle často.

Navíc se skvěle hodí ke zbytku auta i jeho charakteru.

Těch 190 koní, které poskytuje turbodiesel pod kapotou, je akorát a umožní i rychlejší svezení. Motor je navíc kultivovaný a hezky utlumený. A jízdní vlastnosti? To je jednoduché, pro mě je Evoque nejlépe jezdící malé SUV vůbec.

Range Rover Evoque.

Má především skvělý podvozek, který nedělá ostudu tradičnímu nápisu Range Rover na přední kapotě. Na silnici se tedy Evoque po většinu času jen tak vznáší a přes nerovnosti se plavně přehupuje. Nechová se možná tak vznešeně jako větší sourozenci (Range Rover a Range Rover Sport), ale k dokonalosti nemá daleko. V kabině navíc panuje příjemné ticho.

Malý nebojsa

Nejmenšímu Range Roveru přitom nevadí ani drsnější zacházení. Díky povedenému řízení pěkně poslouchá, působí agilněji, než vypadá a hlavně oplývá neuvěřitelnou jistotou, která umožňuje krájet zatáčky rychleji než dokáže kdejaký klasický hatchback. Karoserie se naklání méně, než by kdokoli čekal a celkové stabilitě pomáhá také chytrý pohon všech kol.

Range Rover Evoque.

Ten se samozřejmě hodí i v oblastech mimo zpevněné komunikace. Evoque totiž není jen jeden z mnoha "crossoverů do města", pro něž znamenají maximální dobrodružství zpomalovací prahy, rozbitá dlažba či obrubníky. S fešáckým Britem můžete do skutečného terénu. Budete překvapeni, co všechno dokáže. Rozhodně toho umí víc, než si drtivá většina jeho řidičů umí jen představit.

Malé převisy zaručují velké nájezdové úhly, světlá výška dovolí průjezd i docela hrbolatým terénem a systém Terrain Response zase přizpůsobí nastavení vozu aktuálním podmínkám. Hodí se i řada kamer, sledující okolí auta, z něhož jinak kvůli úzkým oknům není zrovna ideální výhled - zvlášť dozadu.

Evoque si poradí také s vodou, zvládne se brodit do hloubky až půl metru. A když už se odhodláte vjet třeba do řeky, nemusíte se bát, že se utopíte. Součástí palubního systému je totiž i sonar, který monitoruje hloubku a přehledným způsobem o ní informuje na dotykové obrazovce.

Range Rover Evoque.

Infotainment celkově nabízí řadu zajímavých a šikovných funkcí, mohl by ale pracovat rychleji.

Drahý luxus

Jinak ke kabině nemám výhrady, spíš jen chválu: Evoque spoléhá na hodnotné materiály, skvělé zpracování a výtečnou ergonomii, má parádní sedadla a v případě testovaného vozu i bohatou výbavu. Na zadních sedadlech není zrovna nadbytek místa, ale pořád je ho dost i pro prostorově náročnější cestující. Zavazadelník pojme 575 litrů, po sklopení sedaček se přepravní kapacita zvětší na 1445 litrů.

Range Rover Evoque.

Na vzhled jste si jistě už udělali názor sami, zvlášť, když malý Range Rover není žádnou novinkou. Mně se líbí moc a ani za tři roky od začátku výroby se mi neokoukal. Možná se mi dokonce líbí čím dál víc. A vždycky se za ním rád otočím.

Jediný opravdu výrazný problém s Evoquem je, že Land Rover moc dobře ví, jak výjimečné auto postavil a nechá si za něj pořádně zaplatit. Základní provedení s pohonem předních kol a manuální převodovkou stojí 934 604 korun, nejlevnější čtyřkolka vyjde na 989 175 Kč. Pokud se ale rozšoupnete, zatoužíte po výkonnější motorizaci a luxusní výbavě, cena se snadno přehoupne přes 1,5 milionu. Kompletní ceník najdete zde.

Range Rover Evoque SD4: Hodnocení a technické údaje
+ vzhled a povedený interiér
+ jízdní vlastnosti
+ univerzálnost
- pomalý multimediální systém
- horší výhled z vozu
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 2179 ccm
max. výkon 140 kW (190 k) při 3500 ot/min
max. točivý moment 420 N.m při 1750 ot/min
max. rychlost 195 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 8,5 s
kombinovaná spotřeba 6,0 l/100 km
cena testovaného modelu 1 747 784 Kč

Autor: Stanislav Švarc

29.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
předseda představenstva OSA Roman Strejček
7

OSA utřela nos. Poplatky o 50 procent neporostou

Automatické sněhové řetězy Gecko.

VIDEO: Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

AKTUALIZOVÁNO

V Itálii havaroval autobus s maďarskými školáky. Zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony. Informovala o tom dnes italská záchranná služba, která původně hovořila o sedmi mrtvých. Autobus začal hořet na výjezdu z dálnice.

Ze zavaleného hotelu v Itálii vytáhli další čtyři živé lidi

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi, což zvyšuje počet zachráněných na devět. Informovala o tom dnes italská záchranná služba. Pět lidí bylo vyproštěno už v pátek. Lavina na hotel, v němž bylo kolem 30 lidí, spadla ve středu krátce po zemětřesení, které zasáhlo střední Itálii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies