VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Toyota nabízí konkurentům zdarma patenty k vodíkovým vozům

Tokio - Japonská automobilka Toyota Motor nabízí volně k užití svých téměř 6000 patentů vztahujících se k vodíkovým palivovým článkům. Chce tak podpořit rozšíření aut na vodíkový pohon.

7.1.2015
SDÍLEJ:

Toyota Mirai.Foto: Toyota

Je to vůbec poprvé, kdy japonská automobilka uvolňuje své patenty konkurentům bez poplatku, napsal na svých internetových stránkách list The Financial Times.

Toyota tak následuje amerického výrobce elektrických vozů Tesla, který ve snaze podpořit rozvoj aut na alternativní pohony v červnu oznámil, že nabídne konkurenci své patenty související s výrobou elektrických vozů. Automobilky po celém světě vyvíjejí elektrická a vodíková auta, aby vyšly vstříc novým požadavkům na omezení emisí.

Toyota Mirai.

"Jedna automobilová firma sama nemůže vytvořit vodíkovou společnost. To musí být celosvětové úsilí," řekl novinářům prezident Toyoty Akio Tojoda.

Vozidla s vodíkovými palivovými články jezdí na elektřinu vyrobenou kombinací vodíku s kyslíkem. Jediným vedlejším produktem je zde voda.

Oznámení Toyoty přichází poté, co automobilka ukázala svůj vodíkový sedan Mirai na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas. Letos hodlá automobilka zahájit prodej těchto vozů v USA a Evropě. V USA má stát 57 500 dolarů (1,3 milionu Kč) a v Evropě 66 000 eur (1,8 milionu Kč). Toyota plánuje letos prodat po celém světě 700 těchto vozů.

Toyota Mirai.

Podle analytiků brání širšímu využití vodíkových vozů vysoké náklady a nedostatek tankovacích příležitostí. Se stejnými překážkami se v počátku potýkaly i elektrické vozy.

Rozhodnutí Toyoty by mohlo ohrozit její technologický náskok. Automobilový analytik Credit Suisse Masahiro Akita však upozornil, že potřeba rozšířit infrastrukturu pro vodíkové vozy do celého odvětví převažuje nad zápory. "Nemá smysl udržovat si technologický náskok, pokud trh není širší," řekl Akita.

Výrobu vodíkových aut připravuje většina světových automobilek. Mnoho z nich spolupracuje, a sdílejí tak náklady na vývoj technologie. Japonský Nissan, který má alianci s francouzským Renaultem, spolupracuje na výrobě vodíkového vozu s Daimlerem a Fordem a nový vůz pro masový trh plánují do roku 2017. Honda chce vodíkový vůz začít prodávat do dubna 2016 a při vývoji palivových článků nové generace se spojila s automobilkou General Motors.

Autor: ČTK

7.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Hyundai Elantra
Mercedes-Benz A 180
Volkswagen Golf
Mercedes-Benz A 160
Barbora Strýcová
10 6

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
11

Babiš už opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

AUTOMIX.CZ

Hammond už zase řídí. Jeho nový stroj jezdí na elektřinu a má extra vychytávku

Od nehody Richarda Hammonda uplynuly dva týdny a slavný moderátor už je dávno doma. A dokonce zase řídí.

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies