VYBERTE SI REGION

Toyota testuje hybridní Prius do zásuvky

Štrasburk – Hybridní vozy Toyota již nebudou závislé pouze na energii, kterou se jejich baterie dobijí při brzdění.

10.5.2010 1
SDÍLEJ:

Automobilka Toyota v minulých dnech ve spolupráci s francouzskou energetickou společností EDF a městem Štrasburk spustila pilotní projekt praktického používání hybridních vozů dobíjených ze zásuvky, tedy takzvanou plug-in technologií (PHV).Foto: DENÍK/repro

Automobilka v minulých dnech ve spolupráci s francouzskou energetickou společností EDF a městem Štrasburk spustila pilotní projekt praktického používání hybridních vozů dobíjených ze zásuvky, tedy takzvanou plug-in technologií (PHV). „Hybridní technologii Plug-in chápeme jako klíčový krok na cestě k trvale udržitelné mobilitě,“ uvedl Takeši Učijamada, výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Corporation. Projekt zahrnuje zhruba 100 hybridních vozů s technologií plug-in, včetně příslušné dobíjecí infrastruktury, které budou využívat organizace z veřejné i soukromé sféry ve Štrasburku a okolí.

Projekt podporuje Výzkumný fond spravovaný Francouzskou agenturou pro životní prostředí a hospodaření s energiemi (ADEME). Je součástí většího, celosvětového projektu společnosti Toyota, který bude zahrnovat celkem 600 hybridních vozů Prius Plug-in používaných mimo jiné v Japonsku, USA, Kanadě a Austrálii. „Hlavním cílem společnosti Toyota je dále zkoumat technologie a vlastnosti vozů plug-in,“ uvedl mluvči Toyoty v Česku Tomáš Vaněk.

Ve spolupráci firem EDF a Toyota se na podzim 2007 uskutečnily evropské silniční testy vozů PHV ve Francii a o rok později se rozšířily i na území Velké Británie.

Cílem energetické společnosti EDF je vyhodnocovat nejrůznější možnosti provozování infrastruktury určené k dobíjení hybridních vozů a elektromobilů. „Máme v plánu využít inovační potenciál EDF k vývoji elektromobilů a zajištění trvale udržitelné mobility s nižší mírou znečištění,“ řekl Henri Proglio, předseda představenstva a generální ředitel EDF. V rámci projektu bude spolupracovat po technické a finanční stránce se všemi zúčastněnými subjekty, které zřídí více než 150 dobíjecích míst v domácnostech uživatelů, na soukromých parkovištích partnerských organizací, na parkovištích pro veřejnost i podél veřejných komunikací. „Některá vozidla budou používat inovativní systém dobíjení, jehož autorem je EDF. Tento systém sleduje komunikaci mezi elektrickou zásuvkou a vozem, a tak při dobíjení garantuje maximální bezpečnost,“ zmínil Tomáš Vaněk. Dalším cílem je usnadnit identifikaci vozidla a fakturaci za odebranou elektřinu. Do programu se zapojí i německý poskytovatel elektřiny EnBW, díky kterému se projekt rozšíří do spolkové země Bádensko-Württembersko, kde se bude využívat deset plug-in vozů a kde bude zavedena příslušná dobíjecí infrastruktura.

Město Štrasburk si jako partner projektu pronajme pět plug-in vozů. Štrasburk již zajistil zřízení veřejných dobíjecích stanic a dobíjecích míst podél veřejných komunikací, a finančně podpoří místního poskytovatele služby sdílení vozů při pronájmu tří vozidel dobíjených ze zásuvky.

V plug-in vozech Toyota Prius je použita technologie plně hybridního pohonu rozšířená o možnost dobíjení baterií z běžné elektrické zásuvky. „Tato technologie přináší „to nejlepší z obou světů“: na krátké vzdálenosti lze vůz používat jako ryzí elektromobil s nulovými emisemi CO2 a zcela tichým chodem. Na delší vzdálenosti zase funguje jako běžný vůz s hybridním pohonem, kdy přináší výhody plně hybridní technologie Toyota, jako je nízká hladina emisí, nízká spotřeba paliva a výtečné jízdní výkony,“ vysvětluje Tomáš Vaněk.

Toyota očekává, že PHV dosáhne bezkonkurenčně nízké spotřeby paliva, a tedy i rekordně nízké hladiny emisí – v porovnání s jakýmkoli jiným sériově vyráběným vozem současnosti. Nový Prius Plug-in Hybrid postavený na modelu Prius třetí generace je vybaven lithium-iontovými akumulátory a vypouští pouhých 59 gramů CO2 na kilometr.

„Vůz PHV vycházející z plně hybridního systému pohonu Toyota je tou nejpraktičtější cestou k intenzivnějšímu využívání elektřiny v osobní dopravě. Nyní musíme prozkoumat přijetí této nové technologie na trhu,“ dodal Takeši Učijamada.

Automobilka rovněž spouští celoevropský program limitovaného pronájmu. V jeho rámci poskytne 200 vozů vybraným zákazníkům z veřejné i soukromé sféry v 18 evropských zemích.

Autor: Dalibor Dostál

10.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

AKTUALIZOVÁNO

V kauze Key Investments soud uložil tři až pět let vězení

Praha - Bývalí členové představenstva společnosti Key Investments (KI) mají jít na tři až pět let do vězení za pochybné spravování peněz klientů firmy, při němž vznikla škoda nejméně 873,7 milionu korun. Rozhodl o tom dnes pražský městský soud. Rozsudek není pravomocný, lze se proti němu odvolat.

Žalobci předali poznatky z prověřování šéfů policie do Prahy

Olomouc, Praha - Olomoučtí žalobci ukončili prověřování policejního prezidenta Tomáše Tuhého a jeho bývalého náměstka Zdeňka Laubeho, které se týkalo sloučení protimafiánského a protikorupčního útvaru. Novinářům to po výslechu před sněmovní vyšetřovací komisí k reorganizaci policie řekl šéf vrchního státního zastupitelství Ivo Ištvan. Podle informací ČTK poznatky předali kolegům do Prahy, což Ištvan nechtěl potvrdit. Uvedl, že nechce kolegy vystavovat mediálnímu tlaku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies