Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Toyota testuje hybridní Prius do zásuvky

Štrasburk – Hybridní vozy Toyota již nebudou závislé pouze na energii, kterou se jejich baterie dobijí při brzdění.

10.5.2010 1
SDÍLEJ:

Automobilka Toyota v minulých dnech ve spolupráci s francouzskou energetickou společností EDF a městem Štrasburk spustila pilotní projekt praktického používání hybridních vozů dobíjených ze zásuvky, tedy takzvanou plug-in technologií (PHV).Foto: DENÍK/repro

Automobilka v minulých dnech ve spolupráci s francouzskou energetickou společností EDF a městem Štrasburk spustila pilotní projekt praktického používání hybridních vozů dobíjených ze zásuvky, tedy takzvanou plug-in technologií (PHV). „Hybridní technologii Plug-in chápeme jako klíčový krok na cestě k trvale udržitelné mobilitě,“ uvedl Takeši Učijamada, výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Corporation. Projekt zahrnuje zhruba 100 hybridních vozů s technologií plug-in, včetně příslušné dobíjecí infrastruktury, které budou využívat organizace z veřejné i soukromé sféry ve Štrasburku a okolí.

Projekt podporuje Výzkumný fond spravovaný Francouzskou agenturou pro životní prostředí a hospodaření s energiemi (ADEME). Je součástí většího, celosvětového projektu společnosti Toyota, který bude zahrnovat celkem 600 hybridních vozů Prius Plug-in používaných mimo jiné v Japonsku, USA, Kanadě a Austrálii. „Hlavním cílem společnosti Toyota je dále zkoumat technologie a vlastnosti vozů plug-in,“ uvedl mluvči Toyoty v Česku Tomáš Vaněk.

Ve spolupráci firem EDF a Toyota se na podzim 2007 uskutečnily evropské silniční testy vozů PHV ve Francii a o rok později se rozšířily i na území Velké Británie.

Cílem energetické společnosti EDF je vyhodnocovat nejrůznější možnosti provozování infrastruktury určené k dobíjení hybridních vozů a elektromobilů. „Máme v plánu využít inovační potenciál EDF k vývoji elektromobilů a zajištění trvale udržitelné mobility s nižší mírou znečištění,“ řekl Henri Proglio, předseda představenstva a generální ředitel EDF. V rámci projektu bude spolupracovat po technické a finanční stránce se všemi zúčastněnými subjekty, které zřídí více než 150 dobíjecích míst v domácnostech uživatelů, na soukromých parkovištích partnerských organizací, na parkovištích pro veřejnost i podél veřejných komunikací. „Některá vozidla budou používat inovativní systém dobíjení, jehož autorem je EDF. Tento systém sleduje komunikaci mezi elektrickou zásuvkou a vozem, a tak při dobíjení garantuje maximální bezpečnost,“ zmínil Tomáš Vaněk. Dalším cílem je usnadnit identifikaci vozidla a fakturaci za odebranou elektřinu. Do programu se zapojí i německý poskytovatel elektřiny EnBW, díky kterému se projekt rozšíří do spolkové země Bádensko-Württembersko, kde se bude využívat deset plug-in vozů a kde bude zavedena příslušná dobíjecí infrastruktura.

Město Štrasburk si jako partner projektu pronajme pět plug-in vozů. Štrasburk již zajistil zřízení veřejných dobíjecích stanic a dobíjecích míst podél veřejných komunikací, a finančně podpoří místního poskytovatele služby sdílení vozů při pronájmu tří vozidel dobíjených ze zásuvky.

V plug-in vozech Toyota Prius je použita technologie plně hybridního pohonu rozšířená o možnost dobíjení baterií z běžné elektrické zásuvky. „Tato technologie přináší „to nejlepší z obou světů“: na krátké vzdálenosti lze vůz používat jako ryzí elektromobil s nulovými emisemi CO2 a zcela tichým chodem. Na delší vzdálenosti zase funguje jako běžný vůz s hybridním pohonem, kdy přináší výhody plně hybridní technologie Toyota, jako je nízká hladina emisí, nízká spotřeba paliva a výtečné jízdní výkony,“ vysvětluje Tomáš Vaněk.

Toyota očekává, že PHV dosáhne bezkonkurenčně nízké spotřeby paliva, a tedy i rekordně nízké hladiny emisí – v porovnání s jakýmkoli jiným sériově vyráběným vozem současnosti. Nový Prius Plug-in Hybrid postavený na modelu Prius třetí generace je vybaven lithium-iontovými akumulátory a vypouští pouhých 59 gramů CO2 na kilometr.

„Vůz PHV vycházející z plně hybridního systému pohonu Toyota je tou nejpraktičtější cestou k intenzivnějšímu využívání elektřiny v osobní dopravě. Nyní musíme prozkoumat přijetí této nové technologie na trhu,“ dodal Takeši Učijamada.

Automobilka rovněž spouští celoevropský program limitovaného pronájmu. V jeho rámci poskytne 200 vozů vybraným zákazníkům z veřejné i soukromé sféry v 18 evropských zemích.

Autor: Dalibor Dostál

10.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Citroën C3
Ford C-Max
Volkswagen Golf

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Herečka Květa Fialová.
AKTUALIZOVÁNO
3 15

Do filmového nebe odešla Květa Fialová, Tornádo Lou z Limonádového Joe

Ilustrační foto.
1

Případů přibývá. V Brně zemřel novorozenec při domácím porodu

AKTUALIZUJEME

Tragédie na Českolipsku. U Novin se zřítilo malé letadlo. Dva lidé zemřeli

V úterý ráno se nedaleko Novin pod Ralskem zřítilo malé obchodní letadlo. Podle záchranářů pád nepřežili dva lidé.

Burgundsko, Bretaň či zámky na Loiře. Startuje nový Bedekr

Do země galského kohouta se vrací čtvrtá řada cestovatelského magazínu Bedekr. Její přírodní i architektonické krásy divákům zprostředkují Michaela Maurerová a Martin Písařík. Jejich pozornosti neuniknou kulinářské speciality ani víno. Nové díly startují na obrazovkách České televize 28. září.

Po nové dálnici k voličům. Znalci: K smíchu, ale neškodné

Do parlamentních voleb zbývá pár týdnů. Tradicí se již v Česku v předvolebním období stává rychlé dokončování a otvírání nových dálničních úseků, byť jde obvykle jen o pár kilometrů. Pomůže opravdu kus asfaltu politikům „nahnat“ body u voličů?

Opozice chce projednat dostavbu okruhu. Nepodpořím to, řekl Dolínek

Tendr na dostavbu severovýchodního městského okruhu mezi Pelc/Tyrolkou a Štěrboholy chce dnes projednat opozice. Pražská TOP 09, ODS a Nezávislí kvůli tomu svolali mimořádné zastupitelstvo. Náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), který obchvat prosazuje, paradoxně jeho projednání nepodpoří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení