Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Národním technickém muzeu se představí vzácné automobily Maserati

Praha /FOTOGALERIE/ - Fanoušky všeho, co voní benínem, určitě potěší výstava automobilů Maserati, které budou od 22. do 25. dubna představeny v Národním technickém muzeu v Praze na Letné. 

19.4.2014
SDÍLEJ:

V Národním technickém muzeu se představí vzácné vozy značky Maserati.Foto: Národní technické muzeum

Mluvčí muzea Adam Dušek zve ty nedočkavé už na Velikonoční pondělí 21. dubna od 10:00 do 13:00 hodin, kdy se sem budou speciální vozy s trojzubcem ve znaku instalovat.

"Dva z nich byly zapůjčeny ze světoznámé sbírky rodiny Paniniových, kteří patří k největším sběratelům vozů této značky na světě. Navíc právě jubiluje a slaví sto let existence," řekl Dušek.

Do světové historie automobilového sportu se významně zapsala italská automobilka Maserati ve 20. až 50. letech minulého století, kdy sbírala vavříny i v nejvyšší kategorii automobilových závodů Grand Prix, později označovaných jako závody Formule 1. Od poloviny 20. století pak tuto automobilku proslavuje výroba luxusních vysokovýkonných cestovních vozů.

V Národním technickém muzeu se představí vzácné vozy značky Maserati.

Firmu, zpočátku zaměřenou na opravy automobilů a výrobu zapalovacích svíček, založili v prosinci 1914 v Bologni bratři Alfieri, Ettore, Ernesto a Bindo Maserati. První závodní automobil Maserati vznikl o dvanáct let později. Měl označení Maserati Tipo 26, disponoval motorem přeplňovaným osmiválcovým jedenapůllitrovým kompresorem o výkonu 120 koní a na chladiči měl stylizovaný Neptunův trojzubec, který je znakem těchto vozů dodnes. Nový vůz byl úspěšný už při svém prvním startu - Alfieri Maserati s ním v závodě Targa Florio 1926 vyhrál kategorii jedenapůllitrů.

V několika málo letech se tyto vozy zařadily mezi nejúspěšnější závodní automobily na tratích automobilových Velkých cen, své postavení si udržely až do druhé poloviny 50. let. V roce 1957 vyhrál Juan Manuel Fangio s monopostem Maserati 250F titul mistra světa Formule 1. Po tomto úspěchu však automobilka svoji účast na závodech překvapivě ukončila a nadále se soustředila na výrobu cestovních automobilů.

Závodní monopost Maserati 6C-34.

V roce 1947 automobilka přesídlila do Modeny, kde zahájila vedle stavby závodních vozů také malosériovou výrobu cestovních automobilů kategorie Grand Tourismo. V roce 1957 bylo na trh uvedeno čtyřmístné kupé Maserati 3500 GT, které našlo zákazníky zejména na severoamerickém trhu a do roku 1964 bylo vyrobeno ve více než dvou tisících kusech.

V Národním technickém muzeu zájemci spatří čtyři exponáty. Bude mezi nimi i závodní monopost Maserati 6C-34 s kompresorem přeplňovaným šestiválcovým motorem o objemu 3729 cm a výkonu 260 koní, který byl postaven v letech 1934-1935 pouze v sedmi kusech. Na voze stejného typu dojel v září 1934 Tazio Nuvolari třetí ve Velké ceně na Masarykově okruhu v Brně. A při tréninku na tento závod v něm měl smrtelnou nehodu domácí jezdec Josef Brázdil.

Dalším vystaveným autem je třeba Maserati A6G 54 Coupé Allemano. Maserati A6 s jedenapůllitrovým nebo dvoulitrovým šestiválcovým motorem se vyráběly v letech 1947 až 1956 a šlo o první cestovní vozy Maserati. Automobil byl vyráběn v několika verzích uzavřených i otevřených karosérií, navržených v karosárnách Pietro Frua, Ghia a Carrozzeria Allemano. Vozů s karosérií Coupé Allemano bylo v letech 1954 až 1957 postaveno pouze dvacet kusů. Kapalinou chlazený šestiválcový motor umístěný za přední nápravou produkuje výkon 148 koní.

Autor: ČTK

19.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Škoda Fabia
Hyundai i20
Hyundai i20
Vepřín v Letech
AKTUALIZOVÁNO
6 4

Odkoupíme vepřín v Letech, schválila vláda

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán.
11 16

Vysvětlete svá slova z Respektu, apeluje Chovanec na Pelikána

Před 75 lety se začal hroutit Hitlerův sen. Němci zaútočili na Stalingrad

Zničehonic jsme uslyšeli děsivé burácení. Uviděla jsem nebe plné letadel. Bylo tečkované, jako by to byly puntíky na látce. Pak jsem spatřila výbuch. A tak to celé začalo. Vzduch byl plný kouře. Takto popsala pro stanici RT Evženie Siliverstová své vzpomínky na jeden z prvních náletů německých bombardérů na Stalingrad.

AKTUALIZOVÁNO

V pardubické Explosii vybuchl střelný prach, tři dělníci jsou zranění

Tři zaměstnanci utrpěli v pondělí před polednem zranění při výbuchu střelného prachu v pardubické Explosii.

Londýnský Big Ben čeká rekonstrukce, zvonit nebude čtyři roky

Známý zvon Big Ben, který se nachází se v Alžbětině věži patřící k Westminsterskému paláci v Londýně, čeká velká rekonstrukce. Podle předpokladu by opravné práce měly trvat až do roku 2021.

Je mrtvá, pohřbil jsem ji do moře, řekl o nezvěstné novinářce vynálezce ponorky

Dánský vynálezce a majitel soukromé ponorky Nautilus Peter Madsen v pondělí prohlásil, že švédská novinářka Kim Wallová, pohřešovaná od 11. srpna, zemřela při nehodě na palubě ponorky a že ji pohřbil do moře. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení