VYBERTE SI REGION

Vítězství techniky, to byl závod Peking-Paříž

Paříž – Když italský princ Scipione Borghese urazil v roce 1907 přes 15 000 km a slavně dojel z Pekingu do Paříže, vítaly ho davy fanoušků. Je tomu už 105 let, co automobilový průmysl ukázal svoji převahu.

27.2.2012
SDÍLEJ:

Z Pekingu do Paříže je to skoro 10 tisíc mil.Foto: PopularMechanics.com

„Potřebujeme dokázat, že pokud má dnes člověk auto, může udělat cokoliv a dojet kamkoliv. Najde se někdo, kdo by byl ochoten urazit vzdálenost z Paříže do Pekingu?“ přesně takhle zněl inzerát, který byl v lednu 1907 uveřejněn ve francouzském deníku Le Matin.

Ač to ze začátku vypadalo na hojnou účast, v létě nakonec na trasu dlouhou 9317 mil (15 000 km) vyrazilo „pouhých“ pět posádek. Nejsilnější automobil Borgheseho, kterým byla sedmilitrová Itala  o výkonu 40 koňských sil, doplňoval Spyker Charlese Godarda (15 koní), dva vozy De Dion Bouton (10 koní) a Contal Augusteho Ponse o výkonu 6 koní. Kvůli počasí se změnil i směr trasy, takže 10. června se vyjíždělo z čínského Pekingu.

Je nutné se uvědomit, že v roce 1907 uplynulo jen něco přes 20 let od vynálezu prvního spalovacího motoru a podobný podnik se samozřejmě nikdy předtím (a ani dlouho potom) nekonal. Nadlidským úkolem bylo v některých místech trasy vůbec najít zpevněnou cestu.

Borghese, který byl díky nejsilnějšímu stroji od počátku závodu v čele, tak neváhal využít ani transsibiřské železnice. Stejně postupovali i další jezdci, koleje byly jedinou zárukou pevného podkladu a překonat řeku se mnohdy dalo jedině přes železniční most.¨

Protože největšího (a prakticky jediného) konkurenta Borgheseho, Godarda ve Spykeru, postihly technické problémy, kvůli nimž musel i se svým vozem vlakem urazit vzdálenost přes tisíc kilometrů z Čeremčeva do Tomska, kde mu technici dali stroj opět dohromady, budoval si italský jezdec luxusní náskok.

Borghese měl jednak zdaleka nejsilnější motor, jednak také spolehlivého mechanika Ettore Guizzardiho, který většino trasy také odřídil. Koncem července už tak tato posádka dosáhla bran Moskvy. A přesně 63 dní poté, co vystartovali z Pekingu, vjeli s velkou pompou do Paříže.

Stejným ovací se ovšem nakonec dostalo i Godardovu Spykeru a Francouzům Cormierovi a Collignovi s vozy De Dion Bouton, kteří dorazili do Paříže až 30. srpna, tedy tři týdny po vítězné italské posádce. 

Scipione Borghese o prvním dálkovém závodu v dějinách automobilismu napsal knihu, která inspirovala spoustu dalších motoristů. Kvůli Velké říjnové socialistické revoluci a následné dlouhé vládě komunistů v Rusku se sice další podobný podnik konal až v roce 1992 (rallye Paříž-Moskva-Peking), v poslední době proběhly ale už tři vzpomínkové akce na legendární závod z roku 1907. Veterány vyrazily na trať u příležitosti 90tiletého výročí v roce 1997 i stoletého o 10 let později. Poslední „revival akce“ se uskutečnila v roce 2010.

Autor: Jiří Šidliak

27.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

Švédsko má poprvé v historii deset milionů obyvatel

Švédští statistici oznámili, že populace severského království dosáhla poprvé v historii deseti milionů obyvatel. Není dosud známé, kde k tomu dějinnému okamžiku došlo a kdo je oním desetimiliontým občanem, ani se zatím neví, jestli je jubilejní osobou nově narozený člověk, nebo přistěhovalec. 

AKTUALIZOVÁNO

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies