VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vize automobilky Volvo: Žádní mrtví a těžce zranění při dopravních nehodách

Praha - Automobilka Volvo se tradičně soustředí na bezpečnost svých vozů. Má dokonce plán, jehož cílem je snížit do roku 2020 počet osob usmrcených či vážně zraněných v novém voze této značky na nulu… Jak toho chce dosáhnout?

12.11.2013
SDÍLEJ:

Volvo si představuje budoucnost bez vážných dopravních nehod.Foto: Volvo

Přístup společnosti Volvo Cars k automobilové bezpečnosti vychází ze zjištění interního týmu pro výzkum dopravních nehod, jenž na švédských silnicích působí již více než 40 let.

Jedním ze základních stavebních kamenů ochrany pasažérů v rámci konstručních prvků je takzvaná bezpečnostní klec. Jde o pevný rám obklopující posádku vozidla. Hlavní roli ve výrobě hraje zejména materiál, který konstruktéři používají. Kromě známých hliníkových slitin tvoří bezpečnostní klec v nejrizikovějších místech ocel legovaná bórem. Jen pro úplnost - pevnější ocel než ve Volvu prý jinde nenajdete.

Volvo si představuje budoucnost bez vážných dopravních nehod.

Volvo používá tento prvek velmi dlouho a od roku 1991 jej doplňuje vylepšenou konstrukcí snižující následky nárazu zboku. Podobný prvek známe ze všech závodních speciálů pohybujících se na okruzích, na tratích pro rallye nebo kdekoliv jinde.

Druhou cestou, jak zvýšit bezpečnost a v co nejvyšší možné míře zamezit nehodám je prevence. Jejím základem mají být aktivní bezpečnostní prvky, například sledování únavy řidiče, kdy vás systém, pokud detekuje únavu, vyzve varovným tónem k tomu, abyste si dali nějakou tu kávu a načerpali další síly. Adaptivní tempomat s funkcí automatického brzdění je zase schopný nejen udržovat rychlost, ale dokáže také přibrzdit, pokud dojede k pomalejšímu automobilu nebo zcela zastavit, když například systém detekuje stojící kolonu.

Volvo si představuje budoucnost bez vážných dopravních nehod.

Všechny modely Volvo jsou standardně vybaveny stabilizačním systémem DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) a sedadly s ochranou proti poranění krční páteře (systémem WHIPS). Všechny dostupné modely jsou navíc ve standartu vybaveny systémem automatického brzdění City Safety.

V poslední zprávě švédské pojišťovny Folksam týkající se problematiky bezpečnosti silničního provozu se hned čtyři modely – S60, V60, V70 a S80 – umístily na špičce žebříčku, jsou prý téměř o 60 procent bezpečnější než průměrný automobil v tomto průzkumu. Studie hodnotí bezpečnostní parametry 238 modelů automobilů, které se zúčastnily 158 000 dopravních nehod nahlášených v letech 1994 - 2013 švédské policii. Tyto informace jsou kombinovány s lékařskými zprávami přibližně 38 000 osob, jež byly v letech 2003 - 2013 při dopravních nehodách zraněny.

Novinky přijdou s modelem XC90

Volvo na trh v příštím roce uvede dlouho očekávanou novou generaci modelu XC90, která bude z hlediska bezpečnosti zase o něco dál. Nabídne například modernizovaný systém ochrany chodců Pedestrian Detection, jehož podstatou se stejně jako nyní stanou kamery a radary. Ty budou ale nově reagovat i za snížené viditelnosti, čímž dovedou zabránit nehodě třeba s člověkem, který vstoupí uprostřed noci do vozovky.

Detekce chodců bude u Volva XC90 fungovat i za tmy. Technologie umí automaticky brzdit v případě hrozící kolize s jinými vozidly, chodci a cyklisty.

Novinkou bude i systém Road Edge (detekce okrajů vozovky) a Barrier Detection with Steer Assist (detekce okrajů svodidel s asistentem řízení). Oba tyto bezpečnostní prvky zabrání v neplánovém výletu do příkopu. Technologie dokáže zaregistrovat, že vůz sjíždí z vozovky, a samočinným zásahem do řízení jej vrátí zpět do správného směru. Do budoucna Švédové vyvíjejí další vylepšení, díky kterému by vůz měl být schopen rozpoznat také zvíře chystající se přeběhnout silnici.

Také adaptivní tempomat rozšíří spektrum svých funkcí. Na základě senzorů totiž Volvo XC90 nebude reagovat pouze na zpomalení či zrychlení vozu před sebou, ale dokáže i setrvat ve zvoleném jízdním pruhu. Ještě dále zachází chystaná technologie autonomního parkování, která již počítá s tím, že řidič bude moci vozidlo opustit třeba při vjezdu do nákupního střediska.

Volvo si představuje budoucnost bez vážných dopravních nehod.

Kombinace samočinného řízení s rozpoznáváním dopravního značení a okrajů vozovky a s brzděním před dalšími objekty pak umožní jeho další jízdu bez obsluhy. Jakmile systém najde na parkovišti volné místo, sám do něj zaparkuje. Rychlost i zpomalení jsou navíc přizpůsobeny pohybu v omezeném prostranství, čímž nebudou ohroženy ani automobily s řidiči za volantem.

Autor: Redakce

12.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Citroën C3
Mercedes-Benz A 180
Škoda Fabia

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
1 17

Pilný: Návrh rozpočtu je rozumný, změny neplánuji

Dennis Russell Davies

Na Pražské jaro po čtvrtstoletí vrací Dennis Russell Davies

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME

Čtyři autentické dojmy z Británie: Lidé jsou šokovaní, život se ale nezastavil

/VIDEO, ROZHOVOR/ Jak se tragédie v Manchesteru, kde útočník na koncertě odpálil bombu, dotkla tamních obyvatel, včetně české ředitelky Czech School Manchester? Jaké dojmy a postřehy nám svěřil novinář deníku The Sun, jehož syn byl přítomen na tragickém koncertě? Přinášíme i poznatky další Češky, sociální praconice Zory Zámečníkové, jež poskytla video z okolí místa činu. Rovněž jsme oslovili bývalou novinářku Deníku, nyní působící v Londýně.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

AKTUALIZOVÁNO

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Doživotně odsouzený vrah Jiří Kajínek se dočkal. Dnes o půl dvanácté byla odeslána podepsaná milost prezidentem Milošem Zemanem na Ministerstvo spravedlnosti k dalšímu vyřízení. Krátce po půl druhé pak vyšel branou na svobodu. "Vítej na svobodě," křičeli přítomní na evidentně dojatého muže. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies