Na železničním přejezdu ve Slatiňanech došlo krátce po sedmé ráno k dopravní nehodě, na místě zůstali dva mrtví.

Dodávkové auto Renault Master vjelo na přejezd ve směru na Vlčnov právě v okamžiku, kdy se blížil osobní motorový vlak ze směru z Chrudimi do Slatiňan.

Výstražné zařízení bylo v pořádku

Na přejezdu vybaveném světelnou a akustickou signalizací došlo ke střetu, po kterém vlak hrnul dodávkové auto ještě několik desítek metrů směrem ke slatiňanskému nádraží. Dva muži ve věku 53 a 55 let tvořící posádku vozu během tragédie vypadli z auta a zůstali ležet mrtví v kolejišti.

Ke zranění osob ve vlaku nedošlo. „Výstražné zařízení na přejezdu bylo podrobeno důkladné expertíze,“ uvedla policejní mluvčí chrudimské policie Věra Hamáčková. Nařízena bude rovněž soudní pitva těl obou mužů.

TISKOVÁ ZPRÁVA DRÁŽNÍ INSPEKCE

Dnes (v úterý 6. října) v 6.59 hodin ve Slatiňanech na Chrudimsku došlo na přejezdu zabezpečeném výstražnými světly (bez závor) ke střetnutí osobního vlaku jedoucího z Pardubic do Žďárce u Skutče s osobním automobilem.

Při nehodě zemřel řidič automobilu a jeho spolujezdec (1954, 1956), ve vlaku nebyl nikdo zraněn. Škoda byla odhadnuta na 333 tisíc korun (100 tisíc lokomotiva, 30 tisíc zabezpečovací zařízení dráhy, 3 tisíce trať, 200 tisíc automobil). Provoz byl obnoven v 11.20 hodin.

Ihned po nehodě byla prověřena funkčnost zabezpečovacího zařízení - 2 x proběhla simulace situace a prohlížely se i záznamy z dnešního rána.

Od okamžiku, kdy světla začala blikat, do chvíle, kdy se vlak objevil na přejezdu, uplynulo 40 sekund. Z tohoto důvodu můžeme pochybení zabezpečovacího zařízení vyloučit.

Dovolím si ale upozornit - i kdyby světla neblikala, neznamená to automaticky chybu železnice.

Každý přejezd je označen výstražnými kříži a řidič je povinen se před tímto přejezdem rozhlédnout (přesněji: musí se přesvědčit, zda je možné přejezd bezpečně přejet). Takže pokud na výstražníku nebliká bílé světlo, musí řidič rozhlédnout i v případě, že přejezd nedává výstrahu blikkáním červenými světly. To si málokdo uvědomuje.

Právě proto DI připravila osvětový film, který problematiku přejezdů podrobně populární formou rozebírá a který je k dispozici volně na webu DI - viz http://www.dicr.cz/film-o-prejezdech

Statistika nehod na přejezdech za dobu existence Drážní inspekce:

2009 (do dnešního rána včetně): 170 nehod, 25 mrtvých, 65 zraněných
2008: 247 nehod, 45 mrtvých, 124 zraněných
2007: 257 nehod, 31 mrtvých, 117 zraněných
2006: 288 nehod, 45 mrtvých, 147 zraněných
2005: 274 nehod, 53 mrtvých, 101 zraněných
2004: 287 nehod, 57 mrtvých, 128 zraněných
2003: 298 nehod, 68 mrtvých, 156 zraněných

Čísla za rok 2009 se mohou změnit s ohledem na vývoj situace (úmrtí zraněné osoby do 30 dní po nehodě).

Mgr. Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce
15. září 2009 - Vlak smetl auto na přejezdu, řidič srážku nepřežil
Tragédie se odehrála na železničním přejezdu v Omlenici. Vozidlo Fiat vjelo pod nákladní vlak. Neštěstí se stalo v úterý 15.9. kolem 14.45 hodin. Řidič v osobním autě Fiat Punto jedoucí od Kaplice vjel na trať, a to i navzdory tomu, že světelná signalizace fungovala a upozorňovala, že se k přejezdu blíží vlak. Nákladní vlak, který se přiřítil ve směru od Rakouska, fiat smetl. Vlak auto táhl zhruba 300 metrů.

13. září 2009 - Vlak narazil do auta uvězněného mezi závorami
Řidiči osobního automobilu se spěch nevyplatil, nehoda se naštěstí obešla bez zranění. Strojvůdce nákladního expresu na trati Provoz na hlavní trati Lovosice – Roudnice nad Labem na přejezdu v Nových Kopistech na Litoměřicku zahlédl osobní auto. Následoval náraz, auto odlétlo na svah.

11. září 2009 - Srážku s vlakem cyklista nepřežil
Devětapadesáti­letého muže na kole srazil ve čtvrtek odpoledne, na nechráněném železničním přejezdu ve valašskomeziříčské místní části Poličná projíždějící vlak. Cyklista utrpěl velmi vážná poranění, kterým i přes snahu lékařů ve večerních hodinách podlehl ve valašskomeziříčské nemocnici.