VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Volva poznají, jak se cítíte. Usnout vás auto nenechá, ale únavě se přizpůsobí

Göteborg/Praha - Systémy upozorňující řidiče na únavu už dnes najdeme v modelech hned několika značek. Jenže Volvo chce jít ještě dál. Vyvíjí totiž technologii, která momentálnímu rozpoložení řidiče přizpůsobí nastavení auta. 

24.3.2014
SDÍLEJ:

Volvo vyvíjí systém, který pozná míru únavy řidiče a podle toho přizpůsobí nastavení vozu.Foto: Volvo Car

V současné době švédská automobilka provádí testování senzorů monitorujících chování řidiče. Poznají například, na co se právě osoba za volantem dívá, zda se plně věnuje řízení, jestli se jí nezačínají zavírat oči nebo v jakém směru a úhlu má nakloněnu hlavu.

Na základě získaných údajů pak mohou bezpečnostní systémy dokonce zasáhnout do řízení vozu. To znamená, že takový vůz nejenže zajistí, aby neopustil svůj jízdní pruh nebo se příliš nepřiblížil k automobilu před sebou, ale zároveň bude také schopen vzbudit řidiče, který za volantem usne.

„Pokud vůz umí zjistit, zda řidič věnuje řízení potřebnou pozornost, mohou se bezpečnostní systémy dané situaci lépe přizpůsobit. Například je-li člověk za volantem dostatečně pozorný, aktivují se systémy na podporu řidiče později. Jestliže se naopak na řízení adekvátně nesoustředí, aktivují se o něco dříve," vysvětluje Per Landfors, vedoucí projektu, který se soustředí na funkce podporující řidiče.

Světla se natočí tam, kam se zrovna díváte

Součástí tohoto souboru technologií mohou některé z aktuálně využívaných systémů, například systém udržení vozidla v jízdním pruhu, systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění s plnou brzdnou silou nebo adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách.

Senzory sledující řidiče otevírají dveře také dalším možnostem. Na základě sledování pohybů oka může vůz přizpůsobit vnitřní a vnější osvětlení tak, aby měl řidič zajištěny co nejpříjemnější podmínky k jízdě. Jinými slovy: takto vybavené Volvo bude umět svítit tím směrem, jakým se řidič zrovna kouká. V současnosti adaptivní světlomety reagují na pohyb volantu.

Vůz bude dále třeba schopen nastavit automaticky polohu sedadla, protože za volantem rozpozná majitele či další osoby, s nimiž se vlastník o auto dělí.

Kdy systém dorazí do produkčních modelů, to zatím švédská automobilka nenaznačila. Už ho však nasadila do testovacích vozů a současně provádí výzkum, jehož cílem je zjistit, jak nejefektivněji rozpoznat únavu nebo nepozornost. Technologie sledování chování řidiče je jednou z několika iniciativ, jež mají společnost Volvo Car přiblížit jejímu cíli pro rok 2020, aby v nových vozech Volvo nebyl nikdo usmrcen ani vážně zraněn.

Autor: Redakce

24.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
1 5

Češi porážejí Němce i Slováky. V hustotě benzínových pump

Marine Le Penová a Emanuel Macron, favorité voleb
AKTUALIZOVÁNO
46 16

Volby ve Francii: Do druhého kola postupují Macron a Le Penová

Do Evropy míří nová značka aut

Už za dva roky by do Evropy měly dorazit vozy nové automobilky. Jmenuje se Lynk & Co a chce lákat na auta s doživotní zárukou.  

Stát chce výrazně zpřísnit držení nebezpečných biologických látek

Vředy, ze kterých vytéká zapáchající tekutina. Horečka, zvracení, bolest na hrudi a pak dušení. Takové účinky by mohla mít biologická zbraň šířící bakterie sněti slezinné. Nejpozději do dvou dnů po jejím vdechnutí by člověk zemřel.

Zeman a Drahoš zahájí sběr podpisů za svou kandidaturu

Prezident Miloš Zeman dnes zahájí sběr podpisů za svou opětovnou kandidaturu. Podrobnosti o podpisové kampani na dopolední tiskové konferenci oznámí jeho manželka Ivana, kterou Zeman určil za šéfku svého volebního týmu.

ČEZ už dlouhodobě s dětmarovickou elektrárnou nepočítá

Do deseti let by měla skončit elektrárna Dětmarovice. Počítá s tím vedení českého energetického gigantu – skupiny ČEZ, který chce v rámci celé České republiky do roku 2035 odstavit výraznou část kapacity uhelných zdrojů v tuzemsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies