Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyměňte své auto za lepší. Víme, jak na to!

Praha - Ať už se rozhodnete pro nový, nebo ojetý vůz, obě varianty mají svá pro a proti. Poradíme vám, jak se rozhodnout co možná nejlépe.

23.3.2010
SDÍLEJ:

POKUD SE ROZHODNETE pro koupi ojetého vozu, vyplatí se k nákupu přizvat i automechanika.Foto: DENÍK/Gery Weschke

Otázku, zda si pořídit vůz nový, nebo ojetý, si alespoň jednou položil snad každý z nás. Podle automechanika Luďka Kropáčka mají obě dvě varianty svá pro a proti.

„Hlavní předností nového vozu je bezpochyby to, že minimálně tři roky nemusíte počítat s jinými výdaji, než jsou pohonné hmoty a běžné investice typu výměny oleje nebo brzdových destiček,” říká Kropáček. „Na druhou stranu, pokud se rozhodnete pro vůz mírně ojetý, pořídíte za stejné peníze auto o třídu výš a s mnohem lepší výbavou. Každý by si měl proto napřed ujasnit, co od vozu očekává. Pokud potřebujete auto jen k dojíždění do práce, kupte si ojeté. Pokud si chcete pořídit rodinný vůz bez dalších investic, volte nové,” radí automechanik.

Často skloňovanou otázkou je i zda pořídit auto s benzinovým nebo dieselovým motorem. „Obecně se dá říct, že diesel se vyplatí hlavně tomu, kdo najezdí ročně 30 tisíc kilometrů a víc,” říká prodejce ojetých vozů Petr Bečka. Podle něho toto pravidlo platí jak u nových, tak u ojetých aut. „Vyšší počáteční investice se vám vrátí v podobě delší životnosti motoru a nižších provozních nákladů na jeden kilometr,” dodává s tím, že on sám považuje za nejrozumnější volbu turbodieselové motory o obsahu 1,9 litru. „Je úplně jedno, jestli ho máte v passatu , toledu nebo octavii, tyhle agregáty vydrží strašně moc, viděl jsem auta, která měla najeta půl milionu kilometrů a fungovala bez problémů,” dodává Břečka.

Počet ujetých kilometrů je podle něho u Čechů jedním z hlavních faktorů, podle kterého se pro koupi auta rozhodují. „U nás je v myslích lidí zakotvená taková hranice sto padesáti tisíc, pokud má auto najeto víc, obvykle si myslí, že se jeho životnost chýlí ke konci,” vysvětluje prodejce. Právě toho také často zneužívají ti, kteří nabízejí služby spočívající v přetočení tachometru nebo nastavení nižšího údaje na digitálním počítadle kilometrů. „Podle toho, co počítadlo ukazuje, se není možné vždycky řídit. Viděl jsem auto, které mělo úplně ošlapané gumy na pedálech, oleštěný volant a řadicí páku a totálně prosezené sedačky. Na tachometru mělo přitom pouhých 120 tisíc kilometrů, takže bylo jasné, že tento údaj někdo minimálně o 200 tisíc snížil,” říká prodejce. Nepoctivcům ovšem v tomto směru nahrává i česká legislativa. Zatímco například v sousedním Německu je falšování počtu ujetých kilometrů trestným činem, u nás se nikdo postihu obávat nemusí.

Ti, kdo se rozhodnou pro ojeté auto, by si ale měli uvědomit, že není rozumné obětovat na jeho pořízení všechny peníze, které má člověk v tu chvíli k dispozici. Podle odborníků je ideální ponechat si zhruba desetitisícovou rezervu na veškeré poplatky související s vyřízením administrativy a případné investice do oprav.

Co znamenají zkratky uvedené u aut?

ABS - Protiblokovací systém kol. Díky němu se kola při intenzivním brzdění nezablokují.
ASR (EDC, ASC, DTC) - Systém zabraňující protáčení kol při rozjezdu.
EBD (EBV) - Elektronický rozdělovač brzdné síly mezi přední a zadní nápravu, zefektivňuje činnost brzd.
EBA (BAS) - Systém, který rozpozná, že jste dupli na brzdu více než obvykle, a zvýší brzdný účinek na maximum.
ESP (VDC, VSC, DSC) - Systém umožňuje zabránit smyku vozidla přibrzděním vhodného kola nebo snížením kroutícího momentu.
EDS - Systém umožňuje rozjezd na vozovce s rozdílnou přilnavostí hnacích kol (led, sníh). Řídící jednotka porovnává otáčky kol a přibrzdí protáčející se kolo.
TDI, HDI, SDI, CDI, DCI - Systémy vstřikování nafty do motoru, označení turbodieselových motorů.
MPI, FSI, SPI - Systémy vstřikování benzinu do válců. SPI označuje jednobodové vstřiky, MPI vícebodové, FSI je systém vícebodového přímého vstřiku do válce.
VTEC (VVT) - Variabilní časování ventilů natáčením vačkového hřídele. Motoru umožňuje lepší spalování paliva a zvyšuje výkon.

Autor: Gerald Weschke

23.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Ford Focus
Renault Fluence
Toyota Avensis

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policisté na preventivní akci s chodci.
8

Nejen za tmy. Chodci musejí „svítit“ i přes den

Petra Erbanová
DOTYK.CZ
6

Kulka ze samopalu zasáhla koleno, se sportem byl nadobro konec

Fotbalový agent Zíka: Ovlivnění nominací? Blbost. Jarolím patří k nejlepším

/ROZHOVOR/ Bylo to vážné obvinění. Karel Jarolím si podle faktického předsedy fotbalové asociace nechal „radit“ při nominacích do národního týmu od agentů. Toto tvrzení Romana Berbra však vyvrací „třetí“ strana: významný agent Pavel Zíka.

Dolínek vs. Černochová a žehnání azylu: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 16. října 2017.

AKTUALIZOVÁNO

Změna v rakouských volbách. Sociální demokraté jsou nakonec druzí

Sociální demokracie poskočila v předčasných rakouských parlamentních volbách na druhé místo, ačkoliv se po neděli zdálo, že bude až třetí. Vyplývá to z předběžných konečných výsledků, které dnes v noci zveřejnilo rakouské ministerstvo vnitra. Změna nastala po započtení více než 750 tisíc korespondenčních hlasů.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení