VYBERTE SI REGION

Výroba nákladních aut Avia v Česku nejspíše končí

Praha - Výroba nákladních vozů Avia v Česku zřejmě letos zanikne. Podle zdroje týdeníku Ekonom mateřská firma Ashok Leyland zavře továrnu v pražských Letňanech a skončí prý i tuzemská prodejní síť Avie. Automobily odvozené od Avie se budou montovat v Indii. Výkonný ředitel společnosti Tomáš Jiřička odmítl informace listu potvrdit.

13.6.2013
SDÍLEJ:

Nákladní automobil Avia.Foto: Avia

"Koncern Ashok Leyland nedávno rozhodl, že během letošního roku zruší výrobu nákladních aut v pražských Letňanech, demontuje výrobní zařízení a rozprodá budovy i pozemky," řekl týdeníku představitel velké české firmy s úzkými vazbami na indický automobilový průmysl, který si přál zůstat v anonymitě. Veškeré duševní vlastnictví se podle něho převede do Indie, kde Ashok Leyland právě začíná montovat obdobný model.

Podle indického listu Hindustan Times bude vůz uveden na trh v červenci. Se spuštěním montážních linek a výrobou potřebných dílů pomáhají odborníci z pražské firmy Avia Ashok Leyland.

Skupina Ashok Leyland sice hodlá obdobná vozidla ze svého indického závodu vyvážet téměř do celého světa, ale nikoli do zemí Evropské unie, uvedl zdroj. Firma o chystaných změnách zatím veřejně neinformuje.

Avia loni zvýšila tržby o 56 procent na 665 milionů korun, stále ale byla ve ztrátě, prodej se zvýšil o dvě třetiny na 1 003 aut. Za letošek firma dosud zhotovila čtyři kompletní vozidla.

Součástí koncernu Hinduja Group, jehož vlajkovou lodí je druhá největší automobilka v Indii Ashok Leyland, je Avia od roku 2006. Ke konci roku 2012 zaměstnávala 227 pracovníků.

Automobily se v továrně Avia vyrábějí přes 60 let

Společnost Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak napovídá i její název. Z výroby licenčních typů rychle přešla pod vedením konstruktérů Pavla Beneše a Miroslava Hajna k vlastním modelů. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka 30. let Avia B-534.

Letňanský závod byl založen v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.

Poměrně dlouho ale letňanská automobilka nevyráběla vozy pod svou značkou. Nejprve od roku 1947 produkovala nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let.

Na silnici značku Avia proslavily až typické většinou modré "saviemy", licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech se ročně vyrábělo asi 17 000 avií a ještě na počátku 90. let téměř 10 000. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až o roku 2001, celkem jich vniklo na čtvrt milionu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun.

V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 000 zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala automobilku postavit na nohy. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.

Počty vyrobených vozů v posledních dvou dekádách většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3 500 automobilů, o tři roky později to už bylo 1 100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a loni automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů.

Hospodaření letňanské společnosti, která ke konci loňského roku zaměstnávala 227 lidí, se v posledních 15 letech pohybuje většinou v červených číslech. V roce 2011 firma vykázala ztrátu přes 260 milionů korun, o rok dříve 199 milionů. Loni sice zvýšila tržby meziročně o polovinu na 665 milionů korun, i tak ale zůstala v zatím neupřesněné ztrátě. V černých číslech byla firmy naposled (a výjimečně) v roce 2009, kdy vykázala konsolidovaný zisk 28,5 milionu korun. 

Autor: ČTK

13.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies