VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Význam havarijní pojistky roste s cenou automobilu

Praha - Zatímco u povinného ručení motoristé tolik neuvažují, zda jej uzavřít, u havarijního pojištění je tomu jinak. Je totiž dobrovolné a lidé se kvůli zhoršené finanční situaci často ptají, zda se vůbec vyplatí.

23.3.2010 3
SDÍLEJ:

HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ není luxus. Bez něj můžete prodělat mnohem více, než ušetříte.Foto: Shutterstock

Je to právě havarijní pojištění, na které lidé sáhnou při hledání úspor nejdříve ze všech pojistných smluv. Množství lidí se na toto pojištění dívá optikou zbytečně vyhozených peněz. Tento přístup je patrný zejména v těžších dobách, kdy lidé váží každou korunu a hledají nejrůznější způsoby, jak co nejvíce omezit zbytné výdaje.

Bylo to typické pro loňský rok a stejně tak se tato tendence objevuje i letos.

Proč se pojistit

Zástupci pojišťoven však upozorňují, že šetření na havarijních pojistkách se nemusí vyplatit. Zrušením havarijního pojištění mohou sice řidiči ušetřit nezanedbatelné částky – v řádu až tisíců či desetitisíců ročně – ale současně mohou prodělat o mnoho více.

„Hovořit o nadbytečnosti havarijního pojištění není příliš korektní. Toto pojištění je sice dobrovolné, co však motoristé udělají, když jim automobil například někdo ukradne? Bez havarijní pojistky nedostanou od pojišťovny ani korunu,“ poznamenává Renata Svobodová, tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny.

Přirozená lidská snaha – co nejvíce ušetřit – proto není v případě havarijního pojištění zcela na místě.

Vynaložené peníze na toto pojištění se motoristům za jistých okolností mnohonásobně vrátí. Havarijní pojistka kryje totiž řadu rizik, která zase nejsou až tak vzácná. Především jde o škody na vozidle, které si majitel způsobí sám.

Vedle toho havarijní pojištění kryje také riziko krádeže vozidla, jeho poškození živelní událostí a v neposlední řadě řáděním vandalů.

Klienti si mohou u havarijní pojistky zvolit nejrůznější kombinace těchto čtyř základních rizik.

V případě zájmu o komplexní ochranu se jedná o variantu „všechna rizika“. Otu také mají motoristé největší zájem.

Nad její rámec mohou lidé využít ještě dalších druhů připojištění, a tím celkové krytí rozšířit o další rizikové události.Vtomto směru se nejčastěji jedná o pojištění skel (především čelního skla), o úrazové pojištění přepravovaných osob a další.

Kolik se platí

Čím větší rozsah pojistného krytí si motoristé zvolí, tím více pak platí na pojistném. Cena pojistky je dána také typem, značkou vozidla, jeho pořizovací cenou a v neposlední řadě stářím auta. Čím je vozidlo starší, tím je pojistné nižší.

Cenu pojistného ovlivňuje také míra spoluúčasti. Zde platí nepřímá úměra – čím větší je spoluúčast motoristy, tím je pojistné nižší.Navýběr mají lidé varianty od jednoho do třiceti procent škody. Nejčastější spoluúčast je pět nebo deset procent, respektive pět nebo deset tisíc korun.

Výše pojistného se odvíjí od škály rizik, které si klient vybere. Nadruhou stranu je pojistné také snižováno nejrůznějšími slevami a bonusy dobrého řidiče.

Motorista, který jezdí bezpečně a nebourá, je pro pojišťovnu ziskový klient.

Pojistný ústav takovým lidem každý rok snižuje výši pojistného.

Za několik let pak takový řidič na havarijní pojistce zaplatí o 40 až 50 procent méně než ostatní, a to už přece stojí za úvahu o způsobu jízdy.

Další kategorií, ze které pramení možné slevy na pojistném, je úroveň zabezpečení vozidla proti vniknutí cizích osob. Čím kvalitnějším zabezpečovacím systémem je vůz vybaven, tím více narůstá sleva z havarijního pojistného, která může dosáhnout od 10 do 30 procent.

Roli hraje cena auta

Motoristé, kteří vlastní již hodně starý automobil, jehož případná oprava by nebyla finančně tolik náročná a o který nebudou mít zloději velký zájem, si s havarijní pojistkou nemusí moc lámat hlavu.

Něco jiného platí pro majitele nových a drahých vozů.

Tam je samozřejmě riziko odcizení výrazně vyšší a současně může dosáhnout velkých částek i případná škoda.

S růstem ceny automobilu narůstá užitečnost havarijní pojistky.

Havarijní pojistku by si měli sjednat především horší řidiči, u kterých je vyšší pravděpodobnost, že auto někde dříve či později poškodí.

Naopak s kvalitou řidiče užitečnost havarijní pojistky klesá, protože při havárii s cizím zaviněním se škoda zaplatí z povinného ručení druhého řidiče.

23.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Citroën C3
Mercedes-Benz A 180
Fiat Punto

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Neil Armstrong, muž na Měsíci
5

Muž na Měsíci se objevil před 56 lety

Kajínek po propuštění z vězení vyvolává mezi lidmi různé reakce. Jedni jej odsuzují, druzí jej považují za celebritu. Když ve čtvrtek odpoledne s přítelkyní nakupoval v brněnském univerzitním kampusu, lidé se s nim fotili a chtěli autogramy.
AKTUALIZOVÁNO
13 34

Restaurace se chlubila návštěvou Kajínka. Vzbudila rozporuplné reakce

Chovanec popírá, že by útočník z Manchesteru letěl přes Prahu

Útočník z Manchesteru Salman Abedi (v arabském přepisu Salmán Abádí) neletěl před útokem přes Prahu. Na twitteru to dnes oznámil český ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Ministr to uvedl na základě poznatků, které dnes tuzemské bezpečnostní složky získaly od zahraničních partnerů. Podle Chovance není pravdivá informace, kterou přinesl německý list Der Tagesspiegel.

Černý den pro biologického otce z Nigérie. Ústavní soud mu neuznal otcovství

Občan Nigérie se u Ústavního soudu nedomohl uznání otcovství k dítěti, jež zplodil s Češkou. Ta byla v době intimního vztahu v manželském svazku, a právě proto – dle verdiktu nejvyšší soudní instance – nelze uznat stěžovatelovo otcovství.

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Členy vojenského klubu, kteří se o víkendu pokusili vrátit růžovému tanku IS-2 před červeným kostelem v Brně původní zelenou barvu, ve čtvrtek podpořilo velvyslanectví Ruské federace v České republice. Jeho zástupci se ohradili proti tvrzení Davida Černého, který tank přetřel na růžovo, že se jedná o symbol okupace z roku 1968.

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

V Bruselu bez rukaviček. Problémem bude Turecko, rozpočet, teror a možná i Rusko

Podle článku 5 zakládací listiny Severoatlantické aliance je útok na jednoho člena NATO útokem na celou alianci. To platilo bez výhrady v době studené války. Bude to platit i v éře nového amerického prezidenta Donalda Trumpa?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies