VYBERTE SI REGION

Zabiják nacistů? V silných tatrovkách prý zahynulo víc pohlavárů než v boji

Československé vozy Tatra 77a a 87 se díky silným motorům, a z toho plynoucích vysokých nároků na řidiče, neplánovaně staly zabijáky vysoce postavených nacistů. Podle deníku The Telegraph to tvrdí britský spisovatel Stephen Cole s tím, že za volanty legendárních aut s přelomovou aerodynamickou karosérií těchto nacistů zahynulo více než v boji.

3.6.2015 2
SDÍLEJ:

Tatra 87.Foto: ČTK

Článek v britském listu však žádná konkrétní jména neuvádí.

"Po invazi do Československa ve třicátých letech se mezi nacistickými vysokými důstojníky staly velmi populární," řekl Cole o tatrovkách. "Vysoce postavení nacisté jezdili v autech velmi rychle, ale ke své smůle je nevalně řídili, takže v ostrých zatáčkách ztráceli kontrolu, vyletěli ze silnice a často umírali po nárazu do stromu. Spojenci o tatrovkách mluvili jako o své tajné zbrani proti nacistům," dodal.

Kurátor Technického muzea Tatra v Kopřivnici na Novojičínsku Radim Zátopek ČTK řekl, že muzeum má fotografie, na kterých je s vozidly Tatra řada nacistů, kteří si tato auta oblíbili. O tom, že někteří z nich při nehodách zahynuli, prý slyšel. Neviděl ale žádné konkrétní dokumenty, které by to potvrzovaly.

Vůz Tatra 77, jehož duchovními otci byli šéfkonstruktér Hans Ledwinka a inženýr Erich Übelacker, byl poprvé veřejnosti představen v roce 1934; téhož roku začala výroba nejprve základního modelu a pak modelu 77a. O tři roky později zahájila automobilka montáž nástupnického modelu Tatra 87, který dostal silnější motor a vylepšený aerodynamický tvar karosérie s charakteristickou zadní ploutví.

Cole také řekl, že nacistům se elegantní tatrovky velmi zamlouvaly, výjimkou nebyl ani vůdce Adolf Hitler. "Hitler auto uviděl a byl přesvědčen, že je to vůz budoucnosti. Chtěl, aby takový automobil lidé řídili na německých silnicích," uvedl. The Telegraph v této souvislosti poznamenal, že organizátor výstavby německých dálnic a ministr nacistického zbrojního průmyslu Fritz Todt označil Tatru 87 za dálniční automobil.

To, že Němcům se tatrovky líbily, potvrzuje i fakt, že lidový automobil Volkswagen označovaný jako Brouk se inspiroval Tatrou 97, která vznikla jako levnější alternativa k Tatře 87. Německá automobilka v roce 1961 pak v rámci urovnání sporu zaplatila československému výrobci tři miliony marek, dodal The Telegraph.

Autor: ČTK

3.6.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
5 4

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun

Ilustrační foto.
27 6

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Spláchnou, zvednou prkénko, těžko se v nich orientuje - to jsou japonské toalety

Nejvyspělejší toalety najdete v japonském Tokiu. Prkénko se samo zvedne, je vyhřívané a můžete si tady pustit zvuky tekoucí vody. Výrobci nyní zjednodušují jejich obsluhu.

Na KLDR budou shlížet bývalí vůdci. Kim staví na nejvyšší hoře sousoší dynastie

Severokorejský diktátor Kim Čong-un utrácí miliony dolarů za výstavbu nového sousoší, které bude znázorňovat trojici dosavadních vůdců KLDR - tedy jeho, jeho otce Kim Čong-ila a dědečka Kim Ir-sena. Socha se má tyčit na vrcholu nejvyšší severokorejské hory Pektu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies