VYBERTE SI REGION

Zákaz pro stará auta. Města je vykážou ze svého území

Praha – Pro majitele starších aut je to postrach. Pro lidi, kteří žijí v městech zamořených smogem, může jít naopak o velký krok vpřed.Vláda ve středu definitivně schválila nařízení, které některým městům a obcím umožní vyhlásit na svém území takzvané nízkoemisní zóny, do kterých budou moci vjíždět jen auta s moderními motory a nižšími zplodinami.

7.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Koťátko Jiří

Tři stupně

Pomyslnou čistotu budou, stejně jako v Německu, dokazovat tři typy barevných samolepek (plaket) odstupňovaných podle normy emisí, které dané auto splňuje. Samolepka bude stát 80 korun, polovina z této částky bude příjmem obce, druhá část pokryje náklady na výrobu.

Všichni řidiči, kteří budou chtít vjet do chráněné části města si samolepku budou moci pořídit na radnicích obcí s rozšířenou působností a v jednání je i prodej na stanicích STK.

Město či obec si samo určí, jak moc „špinavé" auto na své území vpustí. Stejně tak bude moci udělit i výjimky z takového nařízení: zda například dovolí jezdit do centra s nevyhovujícím autem místním lidem či podnikatelům.

Rok čekání

Takzvanou nízkoemisní zónu ale nemohou vyhlásit všechna města. Smí tak učinit jen ta, která dlouhodobě trpí znečištěním nebo mají status lázeňského města. Vždy přitom platí, že město musí po schválení příslušné vyhlášky čekat rok, než začne platit. Jde o dobu, kdy by se řidiči měli na změnu připravit.

Druhou podmínkou, která mnohá města od vyhlášení čisté zóny nejspíše odradí, je požadavek, aby bylo možné danou oblast objet. Nejlépe po městském okruhu, ten však má v Česku poměrně málo obcí.

Zatím nejdál jsou v tomto ohledu severomoravské lázně Klimkovice. Denně tudy projede kolem osmi tisíc aut, z toho tři tisíce jsou nákladní vozy. Tamější radnice se začala na vyhlášení nízkoemisní připravovat už před rokem, a zóny se tak dočká jako první.

Jako v Německu

Po středě tedy zbývá dořešit už jen jednu věc – jak bude vjezd a opuštění nízkoemisní zóny vypadat. Dopravní značka se stále připravuje. „Čekalo se na schválení vládního nařízení. Zatím se ale zdá, že dopravní značka označující hranice zóny bude podobná té, která funguje v Německu," potvrdil ve středu Deníku mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

S tím souvisí i jednání, které vede ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS). Chce prosadit, aby české samolepky uznávala i německá města, která mají rovněž vyhlášeny nízkoemisní zóny. Platilo by to i opačně. Češi by uznávali německé plakety

„Máme finální s jednání s Německem, které by se mělo odehrát na přelomu února a března," potvrdil ve středu ministr Tomáš Chalupa.
Jak doplnil, obdobné jednání se vede také s Polskem a v širším pojetí i na úrovni celé Evropské unie.

Emisní plakety.

Autor: Jan Klička

7.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

„Autobusák" zpříjemnil spoustě lidí jeden den. Nápad ocenil i ředitel DPO

Neobvyklá středeční oslava 27. narozenin šoféra Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyvolala nebývalý ohlas. Informace o Martinu Plačkovi, jenž pasažérům ve voze rozvěšel bonbony, oslovila do včerejšího poledne jen na facebooku Deníku 222 tisíc čtenářů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies