VYBERTE SI REGION

Zapomenutí hrdinové: Porsche 912

Ikonické Porsche 911 by se v 60. letech nemuselo vůbec uchytit nebýt jeho levnějšího sourozence 912.

19.4.2010 3
SDÍLEJ:

Dobový katalog Porsche 912 ze 60. let.Foto: Porsche

Porsche 911 je jedno z nejznámějších sportovních vozů v dějinách motorismu. V různých provedeních se objevuje na silnicích již téměř 50 let, ale málokdo dnes ví, že za svůj počáteční úspěch vděčí z velké části své slabší odnoži, modelu 912.

Když se v roce 1963 představila na ženevském autosalonu zbrusu nová 911, byla to pro automobilku Porsche malá revoluce. Jejich původní model 356 se v různých variantách vyráběl již od roku 1948 a vycházel z Volkswagenu Brouk.Po všech stránkách již přestával stačit požadavkům trhu se sportovními vozy, který se za 15 let od jeho uvedení značně rozrostl. Výkonnější a pohodlnější 911 tak umožnila automobilce oslovit nové zákazníky a znovu se poměřovat s ostatními výrobci sportovních kupé.

Mnohem populárnější než 911

Nová 911 s plochým šestiválcem ale zdaleka nebyla tak cenově dostupná jako její předchůdce. Když výroba čtyřválcového modelu 356 nadobro skončila v roce 1965, Porsche mělo v nabídce již pouze citelně draží 911.Vedení společnosti si uvědomilo, že takto úzká nabídka může negativně ovlivnit prodej a imige značky a začalo vymýšlet co s tím.

Ve Stuttgartu se proto narychlo rozhodli uvést na trh nový cenově přívětivější model, který zpřístupní líbivé tvary nové 911 širšímu publiku.

A tak se na světě objevil první model 912. Hybrid, nabízející vzhled 911 a cenově dostupnější techniku ze staršího 356, se téměř okamžitě po svém uvedení stal hitem a jeho prodeje takřka ihned přesáhly dražší 911. Výkon 90 koní, který nabízel plochý čtyřválec o objemu 1.6 litrů nebyl žádný zázrak, ale stačil na to, aby s 960 kilo vážícím modelem 912 dokázal zacvičit na cestách za městem. A o to šlo především.

Nástupce 912 byl ještě levnější

Porsche nakonec vyrobilo více než 30 tisíc kusů modelu 912 během pěti let jeho produkce. Po rozšíření modelové řady 911 o výkonnější model 911S a levnější 911T ale vedení společnosti usoudilo, že již nepotřebuje levnější model na bázi 912 a začalo jej stahovat z prodeje. V roce 1970 výroba 912 skončila nadobro a nahradil jej novější 914 s motorem Volkswagen uloženým uprostřed, jehož výroba byla výrazně levnější.

Značka 912 byla krátce oživena ještě v roce 1976, kdy se opět ujala pozice základního modelu automobilky a nahradila model 914. Revitalizovaný model 912E byl poháněn dvoulitrovým plochým čtyřválcem z pozdních verzí modelu 914 a byl nabízen pouze ve Spojených státech po dobu jednoho roku, než se na trhu objevil jeho oficiální nástupce, Porsche 924 s motorem vpředu.

Autor: Michal Pavel

19.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Pád vrtulníku pár kilometrů od zavaleného hotelu si vyžádal šest mrtvých

Petra Kvitová
8 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Mount Everest se zřejmě zmenšil, může za to mohutné zemětřesení

Indie vyšle vědecký tým do Nepálu, aby přeměřil nejvyšší horu světa Mount Everest. Důvodem jsou šířící se zprávy, že kvůli mohutnému zemětřesení z roku 2015 tento horský velikán ztratil až několik centimetrů své výšky. Informovala o tom dnes agentura AFP.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Proč republika nekončí u Ostravy? Před 98 lety Češi uspěli v bitvě o Těšínsko

Sotva oschla krev první světové války, už se prolévala nová. Česko-polským Těšínskem se během sedmi dnů přehnal konflikt, díky němuž dnes v Bohumíně, Karviné nebo Třinci mluvíme česky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies